Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi

Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 729 - 740 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı ergenlerin problem çözme ve mükemmeliyetçilik düzeylerinin sosyal kaygı düzeylerini anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırma genel tarama modelinde yapılmış olup, araştırmanın örneklemi 281 'i kız 291 'i erkek olmak üzere toplam 572 lise öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği, Kişilerarası Problem Çözme Envanteri ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları problem çözme ve mükemmeliyetçiliğin sosyal kaygının (olumsuz değerlendirilme korkusu, genel durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma, yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma) önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adalbjarnardottir, S. (1995). How schoolchildren propose to negotiate: the role of social withdrawal, social anxiety, and locus of control. Child Development, 66, 1739-1751.
  • Albano, A. M. & Hayward. (2004). Social anxiety disorder. In Ollendick, T. H. (Ed.). Phobic and anxiety disorders in children and adolescents: A clinician (pp. 198-235). Cary, NC, USA: Oxford University Press.
  • Alden, L.E., Taylor C.T., (2004) Interpersonal processes in social phobia. Clinical Psychology Review 24, 857882.
  • Andrew C. High, Scott E. Caplan. (2009). Social anxiety and computer-mediated communication during initial interactions: Implications for the hyperpersonal perspective. Computers in Human Behavior, 25(2), 475482.
  • APA (2001/ DSMIV Tanı Ölçütleri Başvuru Kitabı, Çev: Ertuğrul KÖRÜKOĞLU, Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
  • Ashbaugh, A., Antony, M. M., Liss,A., Summerfeldt,L.J., McCabe, R. E., & Swinson, R. P. (2007). Changes ın perfectionism following cognitive- behavioral treatment for socıal phobia. Depression and Anxiety, 24,169177.
  • Bacanlı, H. (1999).Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayramkaya, E., Toros, E. ve Özge, C. (2005). Ergenlerde sosyal fobi ile depreson, öz kavram, sigara alışkanlığı arasındaki ilişki. KlinikPsikofarmakoloji Bülteni, 15(4), 165-173.
  • Beidel D.C, Turner, S. M., & Morris T. L. (1999). Psychopathology of childhood social phobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(6), 643-650.
  • Beidel, D. C., Turner, S. M., & Dancu, C.V. (1982). Physiologıcal, cognitive and behavioral aspects of social anxiety. Behaviour research and therapy, 23(2), 109-117.
  • Beiledel, D. C., Morris, T. L., & Turner, M. W. (2004). Social phobia. In March, John (Ed.). Anxiety disorder in Children and adolescents (2nd Edition) (pp.141-164). New York, NY, USA: Guilford publications.
  • Belzer, K. D., D'Zurilla, T. J., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Personality and Individual Differences, 33, 573585.
  • Berndt, T. J. (1982). The features and effects of friendship in early adolescence. Child Development, 53, 14471460.
  • Blankstein, K. R., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Eng, A. (1993). Dimensions of perfectionism and irrational fears: An examination with the fear survey schedule. Personality and Individual Differences, 15, 323-328.
  • Burgess, K.B., Wojslawowicz, J. C., Rubin, K. H., Rose-Krasnor, L., & Booth-LaForce, C. (2006).Social ınformation processing and coping strategies of shy/withdrawn and aggressive children: does friendship matter? Child Development, 77(2), 371 - 383.
  • Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, 13,34- 52.
  • Carleton, R. N., Collimore, K.C., & Asmundson G. J.G. (2007). Social anxiety and fear of negative evaluation:Construct validity of the BFNE-II. Journal of Anxiety Disorders 21, 131-141.
  • Cihangir, Z. (2003). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
  • Clark, D.M., & Wells, A. (1995). A cognitivemodel of social phobia. In: R. G. Heimberg,M. R. Liebowitz, D. A. Hope,& F. R. Schneier (Eds.), Social phobia: diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69-93). New York: Guilford Press.
  • Çam, S., & Tümkaya, S. (2007). Developing the interpersonal problem solving inventory (IPSI): The validity and reliability process. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 28(3), 95-111.
  • Çam, S. & Tümkaya, S. (2008). Development of interpersonal problem solving inventory for high school students: The validity and reliability process. International Journal of Human Sciences 5,2,1-17.
  • D'Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem-Solving Inventory (SPSI). Psychological Assessment, 2, 156-163.
  • D'Zurilla, T. J., & Chang, E. C. (1995). The relations between social problem solving and coping. Cognitive Therapy and Research, 19(5), 547-562.
  • D'Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 18, 407-426.
  • D'Zurilla, T. J., & Nezu, A. (1982). Social problem-solving in adults. In P. C. Kendall (Ed.), Advances in cognitive-behavioral research and therapy (Vol. 1, pp. 201-274). New York: Academic Press.
  • D'Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and Assessment. In E. C. Chang, T. J. D'Zurilla, & L. J. Sanna (Eds.), Social problem solving: Theory, research, and training. Washington, DC: American Psychological Association.
  • D'Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving ınventory -revised (SPSI-R). North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems.
  • D'Zurilla, T. J., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2003). Self-esteem and social problem-solving as predictors of aggression in college students. Journal of Social and Clinical Psychology, 22, 424-440.
  • Demir, S., Kaya, A. (2008). Grup rehberliği programının ergenlerin sosyal kabul düzeyleri ve sosyometrik statülerine etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 127-140, 2008. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 01 Şubat 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Dodge, C. S., Heimberg, R. G., Nyman, D., & O'Brian, G. T. (1987). Daily interactions of high and low socially anxious college students: A diary study. Behavior Therapy, 18, 90-96.
  • Eisenberg, N., Shepard, S.A., Fabes, R.A., Murphy, B.C., & Guthrie, I.K. (1998). Shyness and children's emotionality, regulation, and coping: Contemporaneous, longitudinal, and across-context relations. Child Development, 69, 767-790.
  • Eng, W., Coles, M. E., Heimberg, R. G., & Safren, S. A. (2005). Domains of life satisfaction in social anxiety disorder: relation to symptoms and response to cognitive-behavioral therapy. Anxiety Disorders, 19, 143156.
  • Eren-Gümüş, A. (2006). Sosyal kaygının benlik saygısına ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 63-75.
  • Erözkan, A. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Depresyonun Yordayıcıları.İlköğretim Online, 8(2), 334-345, 2009. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 01 Şubat 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Findlay, L.G., Coplan, R. J., & Bowker A. (2009). Keeping it all inside: Shyness, internalizing coping strategiies and socio-emotional adjustment in middle childhood. International Journal of Behavioral Development, 33(1) 47-54.
  • Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Koledin, S. (1991). Dimensions of perfectionism and irrational thinking. Journal of Rational Emotive and Cognitive-Behavioral Therapy, 19, 185-201.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
  • Hamarta, E. (2009). A Prediction of Self-Esteem and Life Satisfaction by Social Problem Solving. Social behavior and personality: An International Journal, 37(1),73-82.
  • Hart, T. A., Turk, C. L., Heimberg, R. G., & Liebowitz, M. R. (1999). Relation of marital status to social phobia severity. Depression and Anxiety, 10, 28-32.
  • Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100, 98-101.
  • Hope, D. A., Heimberg, R. G., & Klein, J. F. (1990). Social anxiety and the recall of interpersonal information. Journal of Cognitive Psychotherapy, 4, 185-195.
  • Hortaçsu, N. (2003). Çocuklukta ilişkiler- ana baba, kardeş ve arkadaşlar. İstanbul: İmge kitabevi.
  • Juster, H. R., Heimber, R. G., Frost, R. O., Holt, C. S., Mattia, J. I., & Faccend, K. (1996). Social phobia and perfectionism. Personality and Individual Differences, 21, 403-410.
  • Karakaş, Y. (2008). Lise öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ile sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Kashdan, T. B. (2002). Social anxiety dimensions, neuroticism, and the contours of positive psychological functioning. Cognitive Therapy and Research, 26(6), 789-810.
  • Kawamura, K. Y., Hunt, S. L., Frost, R. O., & DiBartolo, P. M. (2001). Perfectionism, anxiety, and depression: Are the relationships independent? Cognitive Therapy and Research, 25, 291-301.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı yayıncılık.
  • La Greca, A. M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 83-94
  • Leary, M. L. (1983). Social anxiousness: the construct and its measurement. Journal Of Personality Assessment, 47(1), 66-75.
  • Leary, M. R., & Kowalski, R. M. (1995). Social anxiety. New York: The Guilford Press.
  • Liebowitz, M. R., Gorman, J. M., Fyer, A. J., & Klein, D. F. (1985). Social phobia: review of a neglected anxiety disorder. Archives of General Psychiatry, 42, 729-736.
  • Lundh L.G., Öst L.G.(2001). Attentional bias, self-consciousness and perfectionism in social phobia before and after cognitive-behaviour therapy. Scandinavian Journal of Behaviour Therapy, 30, 4-16.
  • Maydeu-Olivares, A., & D'Zurilla, T. J. (1996). A factor analytic study of the Social Problem-Solving Inventory: An integration of theory and data. Cognitive Therapy and Research, 20, 115-133.
  • McLean, Peter, D. (2001). Anxiety Disorders in Adults: An Evidence-Based Approach to Psychological treatment. Cary, NC, USA: Oxford University Press.
  • Mısırlı-Taşdemir, Ö. (2004). Üstün yetenekli çocuklarda mükemmeliyetçilik, sınav kaygısı, benlik saygısı, kontrol odağı, öz-yeterlilik ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Nurmi, J.E. (2004). Socialization and self-development-channeling, selection, adjustment, and reflection. Richard M. Lerner and Laurence Steinberg (Ed.) Handbook of adolescent psychology. 2nd ed. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  • Öztürk, M., Sayar, K., Uğurad, I., Tüzün, Ü. (2005). Sosyal fobisi olan çocukların annelerinde sosyal fobi yaygınlığı. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 15, 60-64.
  • Palancı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı sorunlarını açıklamaya yönelik bir model çalışması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı'nda sunulan Bildiri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Rosser, S., Issakidis, C., & Peters, L. (2003). Perfectionism and social phobia: relationship between the constructs and ımpact on cognitive behavior therapy. Cognitive Therapy and Research, 27(2), 143-151.
  • Rubin, K. H., & Mills, R. S. L. (1988). The many faces of social isolation in childhood. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 916-924.
  • Sanders, D. J. (2003). Counselling for Anxiety Problems (Second Edition). London, GBR: Sage Publications, Incorporated.
  • Santanello, A. W., & Gardner, F. L. (2007). The role of experiential avoidance in the relationship between maladaptive perfectionism and worry. Cognitive Therapy and Research, 31(3), 319-332.
  • Schlenker, B. R., & Leary, M. R. (1982). Social anxiety and self-presentation: A conceptualization and model. Psychological Bulletin, 92, 641-669.
  • Slaney, R. B., & Ashby, J. S. (1996). Perfectionists: Study of a criterion group. Journal of Counseling and Development, 74, 393-398.
  • Spence, S. H., Donovan, C., & Brechman-Toussaint, M. (1999). Social skills, social outcomes, and cognitive features of childhood social phobia. Journal of Abnormal Psychology, 108, 211-221.
  • Stewart, S.L., & Rubin, K.H. (1995). The social problem-solving skills of anxious-withdrawn children. Development and Psychopathology, 7, 323-336.
  • Stöber, J., Joormann, J. (2001). Worry, procrastination, and perfectionism: differentiating amount of worry, pathological worry, anxiety, and depression. Cognitive Therapy and Research, 25(1), 49-60.
  • Stoeber, J. & Stoeber F. S. (2009). Domains of perfectionism: Prevalence and relationships with perfectionism, gender, age, and satisfaction with life. Personality and Individual Differences, 46, 530-535.
  • Turner S. M., Beidel D.C.,& Larkin K.T. (1986). Situational determinants of social anxiety in clinic and nonclinic samples: physiological and cognitive correlates. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 523-527.
  • Turner, S. M., Beidel, D. C., Dancu, D. V., & Keys, D. J. (1986). Psychopathology of social phobia and comparison to avoidant personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 95, 389-394.
  • Türkçapar, M. H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri, 2, 247-253.
  • Walsh, J. (2005). Syhness and Social Phobia: A social work perspective on a Problem in Living. Healt & Social Work, 27(2), 137-144.
APA HAMARTA E (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. , 729 - 740.
Chicago HAMARTA Erdal Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. (2009): 729 - 740.
MLA HAMARTA Erdal Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. , 2009, ss.729 - 740.
AMA HAMARTA E Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. . 2009; 729 - 740.
Vancouver HAMARTA E Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. . 2009; 729 - 740.
IEEE HAMARTA E "Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi." , ss.729 - 740, 2009.
ISNAD HAMARTA, Erdal. "Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi". (2009), 729-740.
APA HAMARTA E (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 8(3), 729 - 740.
Chicago HAMARTA Erdal Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 8, no.3 (2009): 729 - 740.
MLA HAMARTA Erdal Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.8, no.3, 2009, ss.729 - 740.
AMA HAMARTA E Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 729 - 740.
Vancouver HAMARTA E Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 729 - 740.
IEEE HAMARTA E "Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 8, ss.729 - 740, 2009.
ISNAD HAMARTA, Erdal. "Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmeliyetçilik açısından incelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 8/3 (2009), 729-740.