Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği
Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 771 - 781 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği
Öz: Bu araştırmada, öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini (BT) nasıl algıladıkları ve uyguladıkları incelenmiştir. Çalışma, 2006-2007 öğretim yılında Konya ili Özel Esentepe İlköğretim Okulunda görev yapan öğretmenlerle (n=29) yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, katılımlı gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve doküman analizi teknikleri kullanılarak elde edilmiş ve betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, Esentepe'deki öğretmenler bilişim teknolojilerini farklı amaçlar için uygulamışlardır. Bilişim teknolojilerinin öğretmen ve öğrenciler açısından sahip olduğu avantajlarının yanı sıra, özellikle aşırı kullanımı söz konusu olduğu durumlarda bazı dezavantajları da görülebilmektedir. Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin yaşadıkları sorunlar, okulun teknik donanımından, sınıflardaki araç-gereç ve materyal eksikliğinden ve öğretmenlerin teknoloji kullanımına ilişkin bilgi ve beceri yetersizliğinden kaynaklanabilmektedir. Öğretmenler yaşadıkları teknolojik sorunları, okuldaki bilişim teknolojileri öğretmenine danışarak veya kendi kişisel çözüm yöntemlerini üreterek çözmeye çalışmaktadırlar.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları, 19, 1-14.
- Aypay, A., & Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 339-362.
- Bracci, R. (1999). It's in the plan. American School & University, 71(11), 36-38.
- Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., & Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
- Demiraslan, Y., & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 4(3), Makale no: 15.
- Frazier, M. K. (2003). The technology coordinator in K-12 school districts: The research, development, and validation of a technology leader's guide. Unpublished Doctoral Dissertation, Kansas State University, USA.
- Hope, W. C. (1997). Why technology has not realized its potential in schools: A perspective.American Secondary Education, 25(4), 2-7.
- Kazu, H., & Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 175-188.
- Kazu, İ. Y., & Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri.Eğitim ve Bilim, 33(150), 110-126.
- Kellner, D. (2002). Yeni teknolojiler/yeni okur-yazarlıklar: Yeni binyılda eğitimin yeniden yapılandırılması (Çeviren, Ayşe Taşkent). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 105132.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Temel eğitime destek projesi "öğretmen eğitimi bileşeni" öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Tebliğler Dergisi, 2590, 1491-1540.
- Özdener, N., & Çakar, Ç. (2007). İlk ve ortaöğretim kurumları e-dönüşüme hazır mı? Eğitim Araştırmaları, 29, 85-98.
- Saban, A. (2001). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim: Özel Esentepe İlköğretim Okulu örneği. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 45-67.
- Salina, E. A. (2001). An examination of public school technology planning: Ten Long Island, New York school districts' experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College, Colombia University, USA.
- Tüy, M. A. (2003). Ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin öğretim teknolojilerinin sistematik kullanımına ilişkin davranışlarının incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 187-208.
- Usluel, Y. K., & Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim elemanlarının bilgi teknolojilerini kullanmada karşılaştıkları engeller, çözüm önerileri ve öz-yeterlik algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143-156.
- Usluel, Y. K., Mumcu, F. K., & Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 164-178.
- Uzunay, Y., & Koçak, M. (2005). İnternet üzerinden çocuk pornografisi ve mücadelede yaşanan sıkıntılar. Polis Bilimleri Dergisi, 7(1), 97-116.
- Üşür, İ. (2001). Teknoloji felsefesi üzerine ya da tarihin tanrısı teknoloji midir? Mülkiye, 25(230), 726.
- Yaman, H., & Erdoğan, Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237-249.
- Yıldırım, K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin araç-gereç kullanımına ilişkin bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 285-322.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
- Zhao, Y., & Cziko, G. A. (2001). Teacher adoption of technology: A perceptual control theory perspective. Journal of Technology and Teacher Education, 9(1), 5-30.
APA | BALKI E (2009). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. , 771 - 781. |
Chicago | BALKI Erdal Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. (2009): 771 - 781. |
MLA | BALKI Erdal Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. , 2009, ss.771 - 781. |
AMA | BALKI E Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. . 2009; 771 - 781. |
Vancouver | BALKI E Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. . 2009; 771 - 781. |
IEEE | BALKI E "Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği." , ss.771 - 781, 2009. |
ISNAD | BALKI, Erdal. "Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği". (2009), 771-781. |
APA | BALKI E (2009). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. İlköğretim Online (elektronik), 8(3), 771 - 781. |
Chicago | BALKI Erdal Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. İlköğretim Online (elektronik) 8, no.3 (2009): 771 - 781. |
MLA | BALKI Erdal Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. İlköğretim Online (elektronik), vol.8, no.3, 2009, ss.771 - 781. |
AMA | BALKI E Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 771 - 781. |
Vancouver | BALKI E Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 771 - 781. |
IEEE | BALKI E "Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği." İlköğretim Online (elektronik), 8, ss.771 - 781, 2009. |
ISNAD | BALKI, Erdal. "Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği". İlköğretim Online (elektronik) 8/3 (2009), 771-781. |