İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi

Yıl: 2009 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 866 - 882 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi

Öz:
Sistemlerin zamanla nasıl değiştiğini anlamak için kullanılan bir yöntem olan sistem dinamiği, eğitim dışı alanlarda uzun süreden beri uygulanmaktadır. Sistem dinamiği çalışmaları mühendislik, işletme yönetimi, ekonomi ve fizik, kimya, biyoloji gibi temel bilim alanlarında önemli gelişmelere sebep olmuştur. Bu gelişmelerden etkilenen araştırmacılar eğitimin kalitesini artırmak amacıyla sistem dinamiği yaklaşımını eğitim alanlarına da uygulamaya başlamışlardır. Bu çalışmanın bir amacı, sistem dinamiği yaklaşımını kısaca tanıtarak sistemin temel elemanlarını örnek senaryolar ve STELLA programı yardımıyla anlatmaktır. Çalışmanın diğer bir amacı ilköğretim öğrencilerinin sistem dinamiği yaklaşımının temelini oluşturan stok, akış, sebep-sonuç ilişkisi gibi kavramları 6 saatlik bir tanıtım dersi ile ne derece anlayabildiklerini görebilmektir. Bu araştırmada, öğrencilerin sistemin elemanlarını tanımaya yönelik 4 farklı senaryo üzerinde bir sistemi nasıl modelledikleri gözlemlenerek, modelleme becerilerinin sınıf düzeylerine göre arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca bu çalışma, öğrencilerin sistemin elemanlarını senaryolar üzerinde öğrenirken karşılaştıkları sorunları göz önünde bulundurarak öneriler getirmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Evaluation of the middle school students' understanding level of basic system concepts

Öz:
System dynamics is a well formulated methodology for analyzing a system that includes cause-effect relationships, their underlying logic, time delays, and feedback loops. The method initially emerged in the business and industrial applications, but now it is increasingly being used in many other disciplines. Having been inspired by successful policy changes in many fields, the system dynamics researchers targeted to apply the system dynamics approach in the educational field too. The first aim of this study is to teach system concepts such as stocks, flows and causal relationships to secondary school students and to evaluate the competence of the students' understanding capacity depending on their grade level. Another aim of this study is to determine the problems encountered by middle school students in learning system components. The system components were taught in six lesson hours by using four different scenarios. For each scenario, students modeled the system explained in the story using Stella software, and tested their models. In this study, a non-experimental quantitative research design was applied. The data were based on unstructured interviews and observations of the researcher. The conclusion of the study is that components of system dynamics can be communicated to middle school students in six lesson hours.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alessi, S. M. (2000). Designing Educational Support in System-Dynamics-Based Interactive Learning Environments. Simulation&Gaming. 31(2), 178-196.
  • Alessi, S. (2005). The Application of System Dynamics Modeling in Elementary and Secondary School Curricula.
  • http://web.archive.org/web/20060304015136/http://www.c5.cl/ieinvestiga/actas/ribie2000/ch arlas/alessi.htm Erişim tarihi: Mart, 2006
  • Barlas, Y. (2002). System Dynamics: Systemic Feedback Modeling for Policy Analysis" in Knowledge for Sustainable Development - An Insight into the Encyclopedia of Life Support Systems, UNESCO Publishing-Eolss Publishers, Paris, France, Oxford, UK.
  • Brown, G. S. (1992). Improving Education in Public Schools: Innovative Teachers to the Rescue.System Dynamics Review, 8(1), 83-89.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2000). Research Methods in Education, 5th Edition, Routledge/ Falmer, Taylor&Francis Group, London.
  • Cruz M., Gonzalez M. T., Restrepo M. P., ve Zuluaga M. L. (2007). Colombian Classroom Experiments: A Preliminary Report. CLE Newsletters, 16(1).
  • Forrester, J. W. (1992). Road Map 1: System Dynamics and Learner-Centered-Learning in Kindergarten through 12th Grade Education. MIT System Dynamics in Education Project.
  • Forrester, J. W. (1995). Road Map 1: Counterintuitive Behaviour of Social Systems. MIT System Dynamics in Education Project.
  • Forrester, J. W. (1996). Road Map 1: System Dynamics and K-12 Teachers. MIT System Dynamics in Education Project.
  • Hopkins, P. L. (1992). Simulating Hamlet in the Classroom. System Dynamics Review, 8(1), 91-98.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Anı Yayıncılık, 11. Baskı, Ankara.
  • Lyneis D. A. (2000). Bringing system dynamics to a school near you suggestions for introducing and sustaining system dynamics in K-12 education. International System Dynamics Society Conference Bergen, Norway.
  • Martin, L. A. (1997a). Road Map 2: The First Step. MIT System Dynamics in Education Project.
  • Martin, L. A. (1997b). Road Map 2: Beginner Modelling Exercise. MIT System Dynamics in Education Project.
  • Ossimitz, G. (2000). Teaching System Dynamics and Systems Thinking in Austria and Germany. System Dynamics Conference in Bergen, Norway.
  • Road Maps, (2005). http://sysdyn.clexchange.org/road-maps/rm-toc.html
  • Sterman, J. D., (2000). Business Dnamics: Systems Thinking and Modelling for a Complex World. Boston, MA: Irwin McGraw- Hill.
  • Sweeney L. B; Sterman, J. D., (2000). Bathtub Dynamics: Initial Results of a Systems Thinking Inventory. System Dynamics Review; 16(4), 249-286.
APA Nuhoğlu H (2009). İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. , 866 - 882.
Chicago Nuhoğlu Hasret İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. (2009): 866 - 882.
MLA Nuhoğlu Hasret İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. , 2009, ss.866 - 882.
AMA Nuhoğlu H İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. . 2009; 866 - 882.
Vancouver Nuhoğlu H İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. . 2009; 866 - 882.
IEEE Nuhoğlu H "İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi." , ss.866 - 882, 2009.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi". (2009), 866-882.
APA Nuhoğlu H (2009). İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), 8(3), 866 - 882.
Chicago Nuhoğlu Hasret İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik) 8, no.3 (2009): 866 - 882.
MLA Nuhoğlu Hasret İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.8, no.3, 2009, ss.866 - 882.
AMA Nuhoğlu H İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 866 - 882.
Vancouver Nuhoğlu H İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2009; 8(3): 866 - 882.
IEEE Nuhoğlu H "İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi." İlköğretim Online (elektronik), 8, ss.866 - 882, 2009.
ISNAD Nuhoğlu, Hasret. "İlköğretim öğrencilerinin, sistem kuramının temel elemanlarını anlama düzeylerinin değerlendirilmesi". İlköğretim Online (elektronik) 8/3 (2009), 866-882.