Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 93 - 105 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim çağındaki çocuklarda saldırganlık ve şiddet davranışının yaygınlığını çeşitli değişkenlere göre incelemektedir. Araştırmanın örneklemini ilköğretim 4.-8. sınıf düzeyinden 951 öğrenci oluşturmaktadır. Sonuçlar, öğrencilerin yaklaşık olarak % 40'ının son öğretim yılında en az bir kez fiziksel olarak kavga ettiğini, % 20'sinin bir grup kavgasına karıştığını, % 7'sinin okulda kesici alet taşıdığını ve % 6'sının kesici alet ile bir arkadaşını yaraladığını göstermiştir. Fiziksel kavga etme oranları ile, fiziksel ve ilişkisel saldırganlığa maruz kalma oranları açısından cinsiyet ve sınıf düzeyi farklılıklarına rastlanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The prevalence of aggressive and violent behaviors among elementary school students

Öz:
The aim of this study is to investigate the prevalence of aggressive and violent behaviors in elementary school students in relation to different variables. 951 students from 4th to 8th elementary school grades in İzmir participated in this study. Results show that 40% of students were involved in a physical fight, 20% of students were involved in a group fight, 7% of students carried a sharp object such as a knife at school, and 6% of students injured a peer with a sharp object at least once in the last academic year. Significant gender and grade differences were found among physical fighting rates and exposure to physical and relational aggressive behaviour.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alikaşifoğlu, M., Ercan, O., Erginöz, E., & Kaymak, D. A. (2004). Violent behavior among Turkish high school students and correlate of physical fighting. European Journal of Public Health, 14(2), 173-177.
  • Aras, Ş., Günay, T., Özan, S., & Orçın, E. (2007). İzmir ilinde lise öğrencilerinin riskli davranışları. Anatolian Journal of Psychiatry, 8, 188-196.
  • Crick, N.R., & Grotpeter, J.K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66,710-722.
  • Crothers, L.M., & Levinson, E. M. (2004). Assessment of bullying: A review of methods and instruments. Journal of Counseling and Development, 82, 496-503.
  • Deptula, D.P., & Cohen, R. (2004). Aggressive, rejected, and delinquent children and adolescents: a comparison of their friendships. Aggressive and Violent Behavior, 9, 75-104.
  • Gelinas, D.J. (2003). Witnessing violence: The effects on children and adolescents. In J. Miller, I. R. Martin & G. Schamess (Eds.), School violence and children in crisis: Community and school interventions for social workers and counselors. Denver: Love Publishing Company.
  • Gini, G., Albiero, P., Benelli, B., & Altoe, G. (2007). Does empathy predict adolescents' bullying and defending behavior, Aggressive Behavior, 33, 467-476.
  • Harachi, T.W., Fleming, C.B., White, H.R., Ensminger, M.E., Abbott, R.D., Catalano, R.F. & Haggerty, K.P. (2006). Aggressive behavior among girls and boys during middle childhood: predictors and sequelae of trajectory group membership, Aggressive Behavior, 32, 279-293.
  • Huesmann, L.R., & Guerra, N.G. (1997). Children's normative beliefs about aggression and aggressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 72(2), 408-419.
  • İlhan-Alper, S. (2008). İlköğretimde Zorbalık. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kapcı, E. G. (2004). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı be benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 1-13.
  • Kartal, H. (2008). Bullying prevalence among elementary students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 207-217.
  • Kelleci, M. (2008). İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri, TAFPrev Med Bull, 7(3), 253-256.
  • Kenney, D.J. & McNamara, R. (2003). Reducing crime and conflict in Kentucky's schools. Youth Violence and Juvenile Justice: An Interdisciplinary Journal, 7(1), 46-63.
  • Kepenkçi, Y. & Çınkır, Ş. (2005). Bullying among Turkish high school students. Child Abuse & Neglect, 7 77 7, 1-12.
  • Lee, K., Baillargeon, R.H., Vermunt, J.K., Wu, H., & Trmblay, R.E. (2007). Age differences in theprevalence of physical aggression among 5-11-year old Canadian boys and girls, Aggressive Behavior, 33, 26-37.
  • Martino, S.C., Ellickson, P.L., Klein, D.J., McCaffrey, D., & Edelen, M.O. (2008). Multiple trajectories of physical aggression among adolescent boys and girls, Aggressive Behavior, 34, 61-75.
  • Merttürk, R. (2005). Bilgisayar oyunu oynayan ilköğretim öğrencilerinin saldırganlık, depresyon ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • McAdams, C.R. & Lambie, G.W. (2003). A Changing Profile of Aggression in Schools: Its impact and implications for school personel, Preventing School Failure, 47(3), 122-130.
  • McAdams, C.R. & Schmidt, C.D. (2003). How to help a bully: Recommendations for counseling the proactive aggressor, Professional School Counseling, 77(2), 121-128.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 531-562.
  • Quinn, G.P., Bell-Ellison, B.A., Loomis, W., & Tucci, M. (2007). Adolescent perceptions of violence: Formative research findings from a social marketing campaign to reduce violence among middle school youth. Public Health, 727, 357-366.
  • Swahn, M.H. & Donovan, J.E. (2004). Correlates and predictors of violent behavior among adolescent drinkers. Journal of Adolescent Health, 34, 480-492.
  • Tiet, Q.Q., Wasserman, G.A., Loeber, R., Mc Reynolds, L.S., & Miller, L.S. (2001). Developmental and sex differences in types of conduct problems. Journal of Child and Family Studies, 70, 181-197.
  • Vazsonyi, A.T, Belliston, L.M., & Flannery, D.J. (2004). Evaluation of a school-based, universal violence prevention program: Low-, medium-, and high-risk children. Youth Violence and Juvenile, 2(2), 185206.
  • Whedon, C.K., Bakken, J.P., & Fletcher, R. (2000). The fight free classroom. Multicultural Education, 8(2), 30-32.
APA UZ BAŞ A, KABASAKAL TOPÇU Z (2010). İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. , 93 - 105.
Chicago UZ BAŞ Aslı,KABASAKAL TOPÇU Zekavet İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. (2010): 93 - 105.
MLA UZ BAŞ Aslı,KABASAKAL TOPÇU Zekavet İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. , 2010, ss.93 - 105.
AMA UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. . 2010; 93 - 105.
Vancouver UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. . 2010; 93 - 105.
IEEE UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z "İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı." , ss.93 - 105, 2010.
ISNAD UZ BAŞ, Aslı - KABASAKAL TOPÇU, Zekavet. "İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı". (2010), 93-105.
APA UZ BAŞ A, KABASAKAL TOPÇU Z (2010). İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. İlköğretim Online (elektronik), 9(1), 93 - 105.
Chicago UZ BAŞ Aslı,KABASAKAL TOPÇU Zekavet İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.1 (2010): 93 - 105.
MLA UZ BAŞ Aslı,KABASAKAL TOPÇU Zekavet İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.1, 2010, ss.93 - 105.
AMA UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 93 - 105.
Vancouver UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 93 - 105.
IEEE UZ BAŞ A,KABASAKAL TOPÇU Z "İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.93 - 105, 2010.
ISNAD UZ BAŞ, Aslı - KABASAKAL TOPÇU, Zekavet. "İlköğretim okullarında saldırganlık ve şiddet davranışlarının yaygınlığı". İlköğretim Online (elektronik) 9/1 (2010), 93-105.