Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 188 - 202 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırmaya 5 ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 467 öğrenci katılmıştır. Ölçek geliştirme çalışmaları sonunda ölçeğin Bilimsel Çalışma ve Varlıklar (4), Bilimsel Çalışmaların Gerçek Karşılığı (4), Bilimsel Varlıklar (3), Varlığın Sürekliliği (2), Gerçekliğe Ulaşma (2) olmak üzere toplam beş faktör ve 15 maddeden oluştuğu ve ölçeğin tamamının cronbach a güvenirlik katsayısının ise 0.75 olduğu belirlenmiştir. Ölçek aynı zamanda, ilköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirlemek üzere ülkemizde geliştirilen özgün ölçek olma niteliğini taşımaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The scale for determining the views of primary school students about the existence domain of scientific knowledge

Öz:
The purpose of this research is to develop a reliable and valid instrument in order to determine the primary school students' views towards the existence domain of scientific knowledge. A total of 467 students attending to 6th, 7th and 8th grades from 5 different primary schools were participated in the study. It was identified that the instrument was composed of totally 15 items with five factors namely, scientific works and entities (4 items), the true correspondence of scientific works (4 items), the scientific entities (3 items), continuity of the entities (2 items) and reaching the reality (2 items). The instrument has a reliability coefficient of cronbach a=0.75. At the same time, this instrument is also an original one developed for determining the primary school students' views about the existence domain of scientific knowledge in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, H. (1993) Gerçekçilik Biçimleri. Felsefe Dünyası, 10, 69-73.
  • Aydın, H. (2007). Yapılandırmacı Yaklaşımda Doğruluk, Gerçeklik ve Bilim Eğitimi. Üniversite ve Toplum, 7, 2. [Online]: http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=313 adresinden 12.12.2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Baç, M. (1995) Felsefe ve Felsefeci Üzerine, Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi, 329, Nisan, 54. Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri Analizi El Kitabı. 2. Baskı. Pegem/A Yayıncılık. Ankara.
  • Can, B. (2008). İlköğretim öğrencilerinin Bilimin Doğası anlayışını Etkileyen Faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Chi, M., T.; Slotta, J. D. (1993) The Ontological Coherence of Intuitive Physics. Cognition and Instruction, 10 (2&3), 249-260.
  • Demirel, Ö. (1998). Eğitim Felsefesi. Anı Yayıncılık. 5. Baskı, Ankara.
  • Devitt, M. (1997). Realism and Truth. Princeton University Press, 2nd Edition
  • Driver, R., Leach, J., Scott, P., Wood-Robinson, C. (1995). Young People's Understanding of Science Concepts. In P. Murphy, M. Selingre, J. Bourne, M. Briggs. (Ed.) Subject Learning in The Primary Curriculum. The Open University, UK.
  • Duit, R., Treagust, D. F. (1998) Learning in Science-From Behaviourism Towards Social Constructivism and Beyond. In Fraser B. J., Tobin, K. G. International Handbook Of Science Education (Part One) .Kluwer Academic Publishers.
  • Elder, A., D. (1999).An Exploration of Fifth-Grade Students' Epistemological Beliefs in Science and Investigation of Their Relation to Science Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Michigan.
  • Eflin, J.T., Glennan, S. & Reisch, G. (1999). The Nature Of Science: A Perspective From The Philosophy of Science, Journal of Research in Science Teaching, 36(1): 107-117
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. 1. Basım, Ankara.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. (1996). How To Design and Evaluate Research in Education. Mcgraw-Hill, Inc. 3. Baskı.
  • Godfrey-Smith, P. (2003). An Introduction to the Philosophy of Science Theory and Reality. The University Of Chicago Press
  • Hançerlioğlu, O. (1975). Felsefe Sözlüğü. Remzi Kitabevi. 3. Basım. İstanbul
  • Hardy, B. (1995). An Ontological Approach to Education. ERIC Document Centre. ED 381 830.
  • Hartmann, N. (1998). Ontolojinin Işığında Bilgi. Çeviren Harun Tepe. Türkiye Felsefe Kurumu Çeviri Dizisi:6. Ankara.
  • Hilav, S. (1970). 100 Soruda Felsefe El Kitabı. Gerçek Yayınevi. Birinci Baskı
  • Hodson, D. (1999). Going Beyond Cultural Pluralism: Science Education for Sociopolitical Action. Science Education, 83, 775-796.
  • Hussey, T. (2000). Realism and Nursing. Nursing Philosopy,1, (2), 98-108
  • Husserl, E. (1995). Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe. Çeviren Tomris Mengüşoğlu. Yapı Kredi Yayınları. 2. Baskı. İstanbul
  • Kwak, Y. (2001). Profile Change in Preservive Science Teacher's Epistemological and Ontological Beliefs About Constructivist Learning: Implications For Science Teaching and Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. The Ohio State University.
  • Mariani, M. C. & Ogborn, J. (1991) Towards an Ontology of Common-sense Reasoning, International Journal of Science Education, Volume 13, Issue 1 January, 69 - 85.
  • Mccharty, C. & Sears, E. (2000) Science Education: Constructing A True View Of The Real World? The Philosophy of Education Soceity Yearbook of 2000. [Onilne]: www.Ed.Uiuc.Edu/EPS/PES-Yearbook/2000/Mccharty%2000.Pdf adresinden 23.09.2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Oksal A., Şenşekerci E. & Bilgin, A. (2006). Merkezi Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 2, 371-381.
  • Packer, M. J.; Goicoechea J. (2000) Sociocultural and Constructivist Theories Of Learning: Ontology, Not Just Epistemology, Educational Psychologist, 35(4), 227-241
  • Reiner, M., Slotta, J.D., Chi, M.T.H., & Resnick, L.B. (2000). Naive Physics Reasoning: A Commitment to Substance-Based Conceptions. Cognition & Instruction, 18(1), 1-34.
  • Schommer, M.; Brookhart, S.; Hutter, R. (2000). Understanding Middle Students' Beliefs about Knowledge and Learning Using a Multidimensional Paradigm, The Journal of Educational Research, 94 (2), 120-127.
  • Sere, M.; Gonzalez, M.F.; Gallegos, J. A.; Gonzalez-Garcia, F.; De Manuel, E.; Perales, F. J. ; Leach; J. (2001). Images of Science Linked To Labwork: A Survey of Secondary School and University Students, Research in Science Education, 31: 499-523.
  • Sommers, F. (1963). Types and Ontology, The Philosophical Review, Vol.72, No.3, 327-363.
  • Sosa, E. (1972). On the Nature and Objects of Knowledge, The Philosophical Review, Vol.81, No.3, 364-371.
  • Stathopoulo, C.; Vosniadaou, S. (2007). Exploring the relationship between physics-related epistemological beliefs and physics understanding. Contemporaray Educational Psychology., 32, 255-281.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayınevi. 1. Baskı. Ankara.
  • Tekin, Halil (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Yargı Yayınevi. 16. Baskı.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Nobel Yayın Dağıtım, 4. Baskı.
  • Ünal Çoban, G.; Ergin Ö. (2008) İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüşlerini Belirleme Ölçeği, İlköğretim Online Dergisi, 7 (3), 706-716.
  • Yore, L. D. (2001). What is Meant by Constructivist Science Teaching and will The Science Education Community Stay The Course For Meaningful Reform? Electronic Journal of Science Education. [Online: http://Unr.Edu/Homepage/Crowther/Ejse/Yore.Html adresinden 20 Ağustos 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Yurdugül H.; Aşkar, P. (2008) Öğrencilerin Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği Faktör Yapılarının İncelenmesi: Türkiye Örneği, İlköğretim Online Dergisi, 7 (2), 288-309.
  • Wellman, H. M.; Estes, D. (1986). Early Understanding of Mental Entities: A Reexamination of Childhood Realism, Child Development, 57, 910-923.
  • Wellman, H. M.; Gelman, S. A. (1992). Cognitive Development: Foundational Theories of Core Domains, Annual Review of Psychology, 43:337-375.
APA ÜNAL ÇOBAN G, ERGİN Ö (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. , 188 - 202.
Chicago ÜNAL ÇOBAN GÜL,ERGİN Ömer İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. (2010): 188 - 202.
MLA ÜNAL ÇOBAN GÜL,ERGİN Ömer İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. , 2010, ss.188 - 202.
AMA ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. . 2010; 188 - 202.
Vancouver ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. . 2010; 188 - 202.
IEEE ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö "İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği." , ss.188 - 202, 2010.
ISNAD ÜNAL ÇOBAN, GÜL - ERGİN, Ömer. "İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği". (2010), 188-202.
APA ÜNAL ÇOBAN G, ERGİN Ö (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online (elektronik), 9(1), 188 - 202.
Chicago ÜNAL ÇOBAN GÜL,ERGİN Ömer İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.1 (2010): 188 - 202.
MLA ÜNAL ÇOBAN GÜL,ERGİN Ömer İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.1, 2010, ss.188 - 202.
AMA ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 188 - 202.
Vancouver ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 188 - 202.
IEEE ÜNAL ÇOBAN G,ERGİN Ö "İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.188 - 202, 2010.
ISNAD ÜNAL ÇOBAN, GÜL - ERGİN, Ömer. "İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüşlerini belirleme ölçeği". İlköğretim Online (elektronik) 9/1 (2010), 188-202.