Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 275 - 291 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının 6.sınıf "maddenin tanecikli yapısı" ünitesinde yer alan anahtar kavramlara ilişkin konu alan bilgilerini ve pedagojik alan bilgilerini inceleyerek, bu iki bilgi türü arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Nitel araştırma metodolojisinin desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 2007 - 2008 öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü'nde son sınıfta öğrenim gören 5 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri, gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yöntemleri birlikte kullanılarak toplanmıştır. Öğretmen adaylarıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, video ders kayıtlarının ve dokümanların analizinde betimsel analiz, içerik analizi ve sürekli karşılaştırma teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubundan elde edilen veriler, öğretmen adaylarının araştırma kapsamında incelenen kavramlara ilişkin konu alan bilgilerinde eksiklikler olduğunu göstermektedir. Öğretmen adaylarının konu alan bilgilerindeki bu eksiklikler, öğretmenlik uygulaması süresince gerçekleştirdikleri etkinlikleri (ders planı hazırlama ve hazırladıkları planı uygulama) sınırlandırmıştır. Araştırma sonucunda konu alan bilgisinin pedagojik alan bilgisi (PAB) ile ilişkili bir bilgi türü olduğu ve PAB ile birlikte araştırılması gerektiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Investigation of the relationship between pre-service science teachers' subject matter knowledge and pedagogical content knowledge regarding the particulate nature of matter

Öz:
The aim of this research is to analyze whether there is a relationship between subject matter knowledge (SMK) related to the key concepts take part in 6th class "particulate nature of matter" unit and pedagogical content knowledge (PCK) of the pre-service science teachers. The participants of the study consisted of five pre-service science teachers who were enrolled at Gazi University at the Department of Elementary Science Education senior class in 2007 - 2008. In the study "case study research method" which is a sort of "qualitative research methodology" was used. Data was gathered via observations, interviews and document analysis methods. . In the analyses of the semi structured interviews, video records and documents made with pre-service teachers; descriptive analysis, content analysis and comparison techniques were used together. Data collected from the sample of the research shows that the pre-service teachers have inadequacies in SMK related to the concepts analyzed in the scope of this research. These inadequacies in pre-service teachers' SMK limit the activities (planning and implementation) which are used through teaching process. In consequence, it is ascertained that SMK is interrelated with PCK and must be investigated together with PCK.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı,H. & Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel ve Kimyasal Değişmeler Konusunu Anlamalarında İşbirlikli Öğrenmenin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12-21.
  • Ayas, A. (1995). "Lise I Kimya Öğrencilerinin Maddenin Tanecikli Yapısı Kavramını Anlama Seviyelerine İlişkin Bir Çalışma", II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ball, D. L., Lubienski, S., ve Mewborn, D. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers' mathematical knowledge In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (4th ed.). New York: Macmillan.
  • Boz,N. & Boz, Y. (2008). A Qualitative Case Study of Prospective Chemistry Teachers' Knowledge About Instructional Strategies: Introducing Particulate Theory. Journal of Science Teacher Education, 19 (2), 135-156.
  • Carlsen, W. S. (1999). Domains of teacher education. In J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge, (133-144). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Cohen, D. K., McLaughlin, M. W. & Talbert, J. E. (1993). Teaching for understanding: Challenges for policy and practice. San Francisco: Jossey- Boss.
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative ınquiry and research: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Dani, D. E. (2004). The ımpact of content and pedagogy courses on scıence teachers' pedagogıcal content knowledge. Ph.D Thesis, University of Cincinnati.
  • Davis, C. E. (2003). Prospective teachers subject matter knowledge of similarity. Mathematics educations . Ph.D Thesis, Raleigh.
  • Demircioğlu, H., Ayas, A. & Demircioğlu, G. (2002). "Sınıf Öğretmen Adaylarının Kimya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Karşılaşılan Yanılgılar", V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde Sunulmuş Bildiri, ODTÜ Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Driver, R., Squıres, A., Rushworth, P. & Wood-Robınson, V. (1994). Making sense of secondary science, London: Routledge.
  • Erdem, M. (2005). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Gabel, D. L., Samuel, K. V. & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of matter.Journal of Chemical Education, 64 (8), 695-697.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  • Gudmundsdottir, S. & Shulman, L. (1987). Pedagogical content knowledge in social studies.Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70.
  • Hashweh, M. Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics.Teaching and Teacher Education, 3, 109-120.
  • Işıksal, M. (2006). A study on pre-servıce elementary mathematics teachers' subject matter knowledge and pedagogıcal content knowledge regardıng the multıplıcatıon and dıvısıon of fractıons. Ph.D Thesis ,METU.
  • Jones, A. & Moreland, J. (2005). The centrability PCK in Professional development for primary science and technology teachers: Towards school-wide reform.In Rodriques, S.(Eds.), International Perspectives on Teacher Professional Development (pp.57-78). Nova Science Publishers.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (4.baskı). Ankara.
  • Kaya, O.N (2008). The nature of relationships among the components of pedagogical content knowledge of preservice science teachers: 'Ozone layer depletion' as an example. International Journal of Science Education, 1-28.
  • Küçükahmet, L. (2008). Etkili Öğretimin İlkeleri. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 3, 28-35.
  • Lee, O., Eichinger, D. C., Anderson, C. W., Berkheimer, G. D. & Blakeslee, T. D. (1993). Changing middle school students' conceptions of matter and molecules. Journal of Research in Science Teaching, 30 (3), 249-270.
  • Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome and N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Marek, E. A., Eubanks, C. , Gallaher, T. (1990). Teachers' understanding and the use of the learning cycle. Journal of Research in Science Teaching, 27 (9), 821-834.
  • Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: From a mathematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41(3), 3-11.
  • MEB, Talim ve Terbiye Genel Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4.- 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, Talim ve Terbiye Genel Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6. - 7. -8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London:Sage Publication.
  • Nakhleh, M. B. &Samarapungavan, A. (1999). Elementary school children's beliefs about matter. Journal of Research in Science Teaching, 36 (7), 777-805.
  • Park, S. & Oliver, J.S. (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38 (3), 261-284.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand; Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22.
  • Smith, D. C., Neale, D. C. (1989). The construction of subject matter knowledge in primary science teaching. Teaching and Teacher Education, 5, 1-20.
  • Staley, K. N., (2004). Tracing the development of understanding rate of change: a case study of changes in a pre-service teacher's pedagogical content knowledge. Ph D Thesis, Raleigh.
  • Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4 (2), 99-110.
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students' misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169.
  • Uşak, M. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çiçekli bitkiler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Driel, J. H., De Jong, O., & Verloop, N. (2002). The development of pre-service chemistry teachers' pedagogical content knowledge. Science Education, 86, 572-590.
  • Van Driel, J. H., Verloop, N. & De Vos, W. (1998). developing science teachers'pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35 (6), 673-695.
  • Verloop, N. (1992). Craft knowledge of teachers: A blind spot in educational research. Pedagogical Studies, 69, 410-423.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Canbazoglu Bilici S, DEM RELL İ H, KAVAK N (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 275 - 291.
Chicago Canbazoglu Bilici Sedef,DEM RELL İ Havva,KAVAK Nusret Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (2010): 275 - 291.
MLA Canbazoglu Bilici Sedef,DEM RELL İ Havva,KAVAK Nusret Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 2010, ss.275 - 291.
AMA Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2010; 275 - 291.
Vancouver Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2010; 275 - 291.
IEEE Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N "Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi." , ss.275 - 291, 2010.
ISNAD Canbazoglu Bilici, Sedef vd. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi". (2010), 275-291.
APA Canbazoglu Bilici S, DEM RELL İ H, KAVAK N (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 9(1), 275 - 291.
Chicago Canbazoglu Bilici Sedef,DEM RELL İ Havva,KAVAK Nusret Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 9, no.1 (2010): 275 - 291.
MLA Canbazoglu Bilici Sedef,DEM RELL İ Havva,KAVAK Nusret Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.9, no.1, 2010, ss.275 - 291.
AMA Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 275 - 291.
Vancouver Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2010; 9(1): 275 - 291.
IEEE Canbazoglu Bilici S,DEM RELL İ H,KAVAK N "Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 9, ss.275 - 291, 2010.
ISNAD Canbazoglu Bilici, Sedef vd. "Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 9/1 (2010), 275-291.