Yıl: 2010 Cilt: 35 Sayı: 156 Sayfa Aralığı: 71 - 83 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları

Öz:
Bu çalışma, ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürüne ve değer sistemlerine ilişkin algılarının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkileri ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Tabakalı rasgele örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada, İzmir’deki 50 ilköğretim okulundan (44 resmi, 6 özel) 50 okul müdürü ile 902 öğretmen “Okul Kültürü Ölçeği” ile “Portre Değerler Ölçeği”ni doldurmuşlardır. Araştırma, aritmetik ortalama, standart sapma, r istatistiği ve t- testi kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular şöyle özetlenebilir: Okul müdürleri, okul kültürünü öğretmenlerden daha olumlu algılamaktadırlar. Okul müdürleri “İyilikseverlik” değer boyutuna öğretmenlerden, öğretmenler de “Hazcılık”, “Özyönelim” ve “Güvenlik” değer boyutlarına okul müdürlerinden daha fazla önem yüklemişlerdir. Hem okul müdürlerinin hem de öğretmenlerin okul kültürüne ilişkin algıları ile değer sistemlerine ilişkin algıları arasında önemli ilişki saptanmıştır.
Anahtar Kelime: İzmir okul müdürü algılamaları ilk öğretim yöneticileri özyönelim güvenlik ilk öğretim öğretmenleri okul müdürü öğretmen algılamaları portre değerler ölçeği ilk öğretim okulları değer sistemleri ilk öğretim okulu müdürleri okul kültürü ölçeği iyilikseverlik okul kültürü hedonizm

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. (1994). Eğitimde Etkili Yönetici Davranışları. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 7-18.
  • Aliefendioğlu, A. Ş. (2000). Örgüt Kültürü ve Örgütsel İletişim Arasındaki İlişki: Bankacılık Sektöründe Gerçekleştirilen Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Almedia, M. J. (2005). A middle school case study on principal behaviors effecting change in school culture. Unpublished Doctoral Dissertation, Johnson & Wales University.
  • Atay, K. (2001). Öğretmen yönetici ve denetmenlerin bakış açısından okul kültürü ve öğretmenlerin verimliliğine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (26). 179-194.
  • Bakan, İ.; Büyükbeşe, T. ve Bedestenci, H. Ç. (2004). Örgüt Sırlarının Çözümünde Örgüt Kültürü:Teorik ve Ampirik Yaklaşım. İstanbul: Aktüel Yayınları.
  • Bass, R. (2004). The Impact of School Culture on School Safety: An Analysis of Elementary Schools in a Southwestern Metropolitan School District. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Arizona.
  • Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri: Yönetsel Davranış. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bates, R. J. (2001). Eleştirel teori açısından eğitim yönetimi (Çevirenler: Selahattin Turan ve Mehmet Şişman). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (28), 573-592.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cafoğlu, Z. (1995). Okulların güçlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (4), 549-557.
  • Çelik, V. (2002). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Deal, T. E. & Kennedy, A. A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life.Massachusetts: Addison-Wesley.
  • Demirutku, K. (2004). Turkish adaptation of the portrait values questionnaire. Ankara: Unpublished Manuscript, Middle East Technical University.
  • Demirutku, K. (2007). Parenting styles, internalization of values, and the self-concept. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University.
  • Doran, E. F. (1996). The effects of person-organization fit on employee organizational commitment and employee internet work motivation. Unpublished Doctoral Dissertation, California State University.
  • Erenler, E. (2001). Örgüt Kültürü ve İş Tatmini İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları, SPSS for Windows.Ankara: Ocak Yayınlan.
  • Fichter, J. (2002). Sosyoloji Nedir? (Çeviren: Nilgün Çelebi). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hassan, M. T. (2002). An empirical investigation into the personal value systems of accounting managers of CPA firms. Unpublished Doctoral Dissertation, Louisiana Tech University.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (1996). Educational Administration: Theory, Research, and Practice. (5th Edition) New York: McGraw-Hill.
  • İbicioğlu, C. (1999). İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • İpek, C. (1999). Resmi Liseler ile Özel Liselerde Örgütsel Kültür ve Öğretmen-Öğrenci İlişkisi.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • Miner, J. B. (1988). Organizational Behavior: Performance and Productivity. New York: Random House Business Division.
  • Pehlivan, İ. (1998). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Pehlivanoğlu, K. (1999). Özel ortaöğretim kurumlarındaki yönetici ve öğretmenlerin örgüt kültürü oluşturmadaki yeterlilik derecesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Razik, T. A. & Swanson, A. D. (1995). Fundamental Concept of Educational Leadership and Management.New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • Russel, R. F. (2001). The role of values in servant leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22 (2), 76-83.
  • Sağnak, M. (2003). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile kişisel değerleri arasındaki uyum düzeyleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Sargut, A. S. (2001). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. (2. Baskı) Ankara: Imge Kitabevi.
  • Sarwono, D. (1990). The impact of organizational culture on organization performance: The Case of Banks in Indonesia. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Sauterne California.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are the universal aspect in the structure and content of human values?Journal of Social Issues, 50 (4), 19-45.
  • Schwartz, S. H. (2004). Robustness and fruitfulness of a theory of universals in individual human values. In A. Tamayo & J. Porto (Eds.), Valores e Trabalho [Values and Work]. Brasilia: Editora Universidade de Brasilia.
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Haris, M. and Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32 (5), 519-542.
  • Shepherd, W. J. (1996). Behavioral manifestation of organizational values: Congruence and its implications. Unpublished Doctoral Dissertation, Bowling Green State University.
  • Smith, M. J. (2001). Culture and Tennessee value-added assessment data utilization in two elementary schools. Unpublished Doctoral Dissertation, Tennessee State University.
  • Şahin, S. (2003). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okul kültürü arasındaki ilişkiler Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Şimşek, Y. (2003). Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile okul kültürü arasındaki ilişki (Eskişehir İli örneği) Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Tepeci, M. (2001). The effect of personal values, organizational culture, and person-organization fit on individual outcomes in the restaurant industry. Unpublished Doctoral Dissertation, The Pennsylvania State University.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt Kültürü. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Turgut, T. (1998). Örgütsel davranışta değerlerin yeri. Suna Tevrüz (Ed.), Endüstri ve Örgüt Psikolojisi-II (ss. 35-48). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Unutkan, G. A. (1994). Örgüt kültürü ve stratejik uyum sorunu. Yayımlanmamış Doktora Tezi,Marmara Üniversitesi.
  • Weick, K. E. (1987). Organizational culture as a source of high reliability. California Management Review, 29 (2), 112-127.
  • Wiener, Y. (1988). Forms of values systems: A focus on organizational effectiveness and cultural change and maintenance. Academy of Management Review, 13, 534-545.
APA FIRAT ŞAHİN N (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. , 71 - 83.
Chicago FIRAT ŞAHİN Necla Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. (2010): 71 - 83.
MLA FIRAT ŞAHİN Necla Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. , 2010, ss.71 - 83.
AMA FIRAT ŞAHİN N Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. . 2010; 71 - 83.
Vancouver FIRAT ŞAHİN N Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. . 2010; 71 - 83.
IEEE FIRAT ŞAHİN N "Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları." , ss.71 - 83, 2010.
ISNAD FIRAT ŞAHİN, Necla. "Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları". (2010), 71-83.
APA FIRAT ŞAHİN N (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35(156), 71 - 83.
Chicago FIRAT ŞAHİN Necla Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim 35, no.156 (2010): 71 - 83.
MLA FIRAT ŞAHİN Necla Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, vol.35, no.156, 2010, ss.71 - 83.
AMA FIRAT ŞAHİN N Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 71 - 83.
Vancouver FIRAT ŞAHİN N Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 71 - 83.
IEEE FIRAT ŞAHİN N "Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları." Eğitim ve Bilim, 35, ss.71 - 83, 2010.
ISNAD FIRAT ŞAHİN, Necla. "Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları". Eğitim ve Bilim 35/156 (2010), 71-83.