İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi

Yıl: 2010 Cilt: 35 Sayı: 156 Sayfa Aralığı: 84 - 96 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi

Öz:
Araştırmanın amacı, ilköğretim hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Araştırma grubunu 89 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlere bu araştırma için araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket uygulanmıştır. Araştırmanın başlıca bulgularına göre, hayat bilgisi ders kitapları, içeriğinin günlük hayatla bağlantılı olması, kavramların öğrenci düzeyine uygunluğu ve görsel unsurların metin ile uyumluluğu gibi konularda yeterli veya kısmen yeterli; kazanımları gerçekleştirmeye yönelik yeterince örnek bulunması, öğrencilerin sınıfta aktif rol almasını sağlaması gibi konularda ise yetersiz bulunmuştur. Öğrenci çalışma kitaplarının ise öğrenmeyi kolaylaştırıcı etkinlikler ve görsel öğeler, ölçme ve değerlendirme çalışmaları bakımından bazı yetersizlikler gösterdiği bulunmuştur. Çalışmada hayat bilgisi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: öğrenci çalışma kitabı öğretmen görüşleri ilk öğretim programı hayat bilgisi dersleri ders kitapları Ankara sınıf öğretmenleri

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif Öğrenme (Birinci Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akın, B.İ. (2007). “2005–2006 Öğretim Yılı İlköğretim Okulları Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Pedagojik Açıdan Değerlendirilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Dede, Y. (2007). Matematik Öğretmeni Adaylarının Oluşturmacı Yaklaşıma ilişkin Düşünceleri ve Uygulamaları. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu IV (Yapılandırmacılık ve Öğretmen),17 Kasım 2007, Bildiriler, Ankara: Özel Tevfik Fikret Okulları.
  • Duban, N. (2008). Analysing the elemantary science and technology coursebook and student workbook in terms of constructivism. Acedemy of Science, Engineering and Technology, 38,430–434.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33,135-145.
  • Gürol, A. (2002). “İlköğretim I. Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Bulunan Resimlerin Çocuğun Eğitimine Etkileri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Kabapınar, Y. (2007). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (1. Baskı). Ankara: Maya Akademi.
  • Karaca, N.H. (2008). “İlköğretim Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının 2005 Hayat Bilgisi Ders Programında Yer Alan Becerilere Uygunluk Düzeyinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneklemi).” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • MEB (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi, No: 2434.
  • MEB (2004). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliğinde Değişiklik Yayılmasına Dair Yönetmelik. Tebliğler Dergisi, Cilt 67, Sayı:2559.
  • MEB (2007). Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge. Tebliğler Dergisi, Cilt 70, Sayı:2597.
  • İzmirli, Ö.Ş; Kabakçı, I. & İzmirli, S. (2009). Evaluation of the student workbook in terms of purpose of use of pictures. Journal of Theoretical and Applied İnformation Technology, 17 (1),87–93.
  • Şahin, T.Y. (2002). Öğretim Materyal ve Teknolojileri, C. Öztürk-D. Dilek (Ed.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss.281–315). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • T.C. M.E.B. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2003). Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E. B. İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 387–394.
  • Yavuz, G. A. (2007). “İlköğretimde Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretime Yardımcı Unsurlar Açısından Değerlendirilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. (2006). “Yeni İlköğretim Programına Göre Hazırlanmış Hayat Bilgisi Ders Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi (Elazığ Örneği).” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık, Ö. Demirel (Ed.) Eğitimde Yeni Yönelimler (ss. 39–65). 1. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
APA GÜVEN S (2010). İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. , 84 - 96.
Chicago GÜVEN SEMRA İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. (2010): 84 - 96.
MLA GÜVEN SEMRA İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. , 2010, ss.84 - 96.
AMA GÜVEN S İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. . 2010; 84 - 96.
Vancouver GÜVEN S İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. . 2010; 84 - 96.
IEEE GÜVEN S "İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi." , ss.84 - 96, 2010.
ISNAD GÜVEN, SEMRA. "İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi". (2010), 84-96.
APA GÜVEN S (2010). İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 84 - 96.
Chicago GÜVEN SEMRA İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim 35, no.156 (2010): 84 - 96.
MLA GÜVEN SEMRA İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, vol.35, no.156, 2010, ss.84 - 96.
AMA GÜVEN S İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 84 - 96.
Vancouver GÜVEN S İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 84 - 96.
IEEE GÜVEN S "İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi." Eğitim ve Bilim, 35, ss.84 - 96, 2010.
ISNAD GÜVEN, SEMRA. "İlköğretim Hayat bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi". Eğitim ve Bilim 35/156 (2010), 84-96.