Yıl: 2010 Cilt: 35 Sayı: 156 Sayfa Aralığı: 96 - 109 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin çevrelerinde yaşadıkları sorunlara ilişkin duygu, düşünce ve gözlemleri ile bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini kendi çizdikleri karikatürler aracılığıyla incelemektir. Nitel araştırma yöntemiyle desenlenen araştırmanın verileri, açık uçlu sorular, yarı-yapılandırılmış görüşme ve öğrencilerin çizdikleri karikatürler yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin sosyal sorunları yorumlamalarında içinde yaşadıkları kültürün önemli etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin yaşadıkları sorunlar üzerine kendi karikatürlerini çizmelerinin, sorun seçerken karar verme, sorunlar üzerinde yaratıcı ve eleştirel düşünme, yorumlama ve çözüm önerileri geliştirmeleri açısından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: ilk öğretim öğrencileri mizah Eskişehir resimler sosyal sorunlar sosyal bilgiler dersi sanat eğitimi çevresel sorunlar

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balım, A. G., İnel, D., & Evrekli, E. (2008). Fen Öğretiminde Kavram Karikatürü Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algılarına Etkisi.İlköğretim Online, 7(1), 188-202, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 19 Nisan 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Berk, R. A. (2001). The active ingredients in humor: Psychophysiological benefits and risks for older adults. Educational Gerontology, 27, 323-339.
  • Cox, C. (1999). Drawing conclusions: A study in drafting with cartoons. Changing English, 6(2),219-235.
  • Dotson, M. L. (2007). Educational criticism, a form of arts-based educational research for studying teachers. Journal of Ethnographic and Qualitative Research, 1, 11-20.
  • Dougherty, B. K. (2002). Comic relief: Using political cartoons in the classroom. International Studies Perspectives, 3, 258-270.
  • Droz, M. & Ellis, L. (1996). Laughing while learning: Using humor in the classroom. Colorado: Sopris West Press.
  • Durualp, E. (2006). “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karikatür Kullanımı.”Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ekici, F., Ekici, E., & Aydın, F. (2007). Utility of concept cartoons in diagnosing and overcoming misconceptions related to photosynthesis. International Journal of Environmental Science Education, 2(4), 111-124.
  • Ergün, M. & Özsüer, S. (2006). Vygotsky’nin Yeniden Değerlendirilmesi. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 269-292.
  • Ersoy, A. & Türkkan, B. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Resimlerinde İnternet Algısı. İlköğretim Online, 8(1), 57-73, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 5 Mayıs 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Eulie, J. (1969). Creating interest and developing understanding in social studies through cartoons.Peabody Journal of Education, 46(5), 288-290.
  • Fry, W. F., & Allen, M. (1996). Humour as a creative experience: The development of ahollywood humorist. In A. Chapman & H. C. Foot (Eds), Humor and laughter: Theory, research, and applications. (pp. 245-258). (2nd Ed.) London: Transaction Publishers.
  • Fuller, M. J. & Pribble, D. A. (1982). Cartooning: Drawing the line in art and social studies. Art Edition, 35(1), 9-11.
  • Huss, E. & Cwikel, J. (2005). Researching Creations: Applying Arts-Based Research to Bedouin Women’s Drawings. International Journal of Qualitative Methods, 4(4), 1-16.
  • Karadağ, Ç. (2004). Görme kültürü (Görüntüler evreni). Ankara: Doruk Yayınları.
  • Kaya, O. N., Doğan, A. & Öcal, E. (2008). Turkish elementary school students’ images of scientists.Eurasion Journal of Educational Research, 32, 83-100.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation.International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Kleeman, G. (2006). Using cartoons to investigate social and environmental issues. Ethos, 14(3),9-19.
  • Koç, G. & Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan Yapılandırmacılığa: Eğitimde Yeni Bir Paradigma.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
  • Köse, S. (2008). Diagnosing student misconceptions: Using drawings as aresearch method. World Applied Sciences Journal, 3(2), 283-293.
  • Leitch, R. (2008). Creatively researching children’s narratives through images and drawings. In P. Thomson (Ed.), Doing visual research with children and young people, (pp. 37-59). New York:Routledge.
  • Leitch, R. & Mitchell, S. (2007). Caged birds and cloning machines: How student imagery ‘speaks’ to us about cultures of schooling and student participation. Improving Schools, 10, 53-71.
  • Lochrie, K. (1992). Using cartoons as an effective learning and teaching strategies. SCRE Newsletter.51, 8-9.
  • Lowis, M. J. (2003). Cartoon Humor: Do Demographic variables and political correctness influence perceived funnies. The Mankind Quarterly, 43(3), 274-289.
  • Lowis, M. J. & Nieuwoudt, J. M. (1993). The humor phenomenon: a theoretical perspective. The Mankind Quarterly, 33(4), 409-422.
  • McGhee P. E., (1971) Cognitive development and children’s comprehension of humour. Child Development, 42, 123–138.
  • Michaelis, J. U. & Garcia, J. (1996). Social studies for children: A guide to basic instruction. (11th Ed.)USA: Allyn and Bacon.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London:Sage Publication.
  • Martorella, P. H. (1998). Social studies for elementary school children: Developing young citizens. ((2nd Ed). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • NCSS (National Council for the Social Studies) (2002). “Creating effective citizens.” [Online]Retrieved on 24-May-2004, at URL:http://databank.nscc.org/article.php.
  • Neuliep, J. W. (1991). An examination of the content of high school teachers’ humor in the classroom and the development of an inductively derived taxonomy of classroom humor.Communication Education, 40, 343-355.
  • Oluk, S. & Özalp, I. (2007). Yapılandırmacı Kurama Göre Küresel Çevre Sorunlarının Öğretimi:Problemin Odak Noktası Olarak Karikatürlerin Kullanılabilirliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7 (2), 881-896.
  • Örs, F. (2007). Eğitim ve Karikatür. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 84(7), 26-29.
  • Özalp, I. (2006). “Karikatür Tekniğinin Fen ve Çevre Eğitiminde Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Patrick, J. J. (2003). “Essential elements of education for democracy: What are they and why should they be at the core of the curriculum in schools?” [Online] Retrieved on 01-July-2004, at URL:http://www.civiced.org/pdfs/EEOEforDemocracy.pdf.
  • Pollak, J. P. & Freda, P. D. (1997). Humor, learning, and socialization in middle level classrooms.Clearnig House, 70(4),176-178.
  • Powell, J. P. & Andresen, L. W. (1985). Humor and teaching in higher education. Studies in Higher Education, 10, 79-90.
  • Rule, A. & Auge, J. (2005). Using humorous cartoons to teach mineral and rock concepts in sixth grade science class. Journal of Geoscience Education, 53(5), 548-558.
  • Sadowski, C. J., Gulgoz, S., & Steven, G. L. (1994). An evaluation of the use of content -relevant cartoons as a teaching device. Journal of Instructional Psychology, 21(4), 368-370.
  • Savage, T. V. & Armstrong, D. G. (2000). Effective teaching in elementary social studies. New Jersey:Prentice Hall.
  • Stephenson, P. & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Song, Y., Heo, M., Krumenaker, L. & Tippins, D. (2008). Catoons-an altenative learning assessment.Science Scope, 1, 16-22.
  • Uslu, H. (2007). Eğitimde Karikatür. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 84(7), 15-18.
  • Werner, W. (2004). On political cartoons and social studies textbooks: Visual analogies, intertextuality, and cultural memory. Canadian Social Studies, 38-2.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA ERSOY F, TÜRKKAN B (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. , 96 - 109.
Chicago ERSOY Figen.A,TÜRKKAN Burçin İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. (2010): 96 - 109.
MLA ERSOY Figen.A,TÜRKKAN Burçin İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. , 2010, ss.96 - 109.
AMA ERSOY F,TÜRKKAN B İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. . 2010; 96 - 109.
Vancouver ERSOY F,TÜRKKAN B İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. . 2010; 96 - 109.
IEEE ERSOY F,TÜRKKAN B "İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi." , ss.96 - 109, 2010.
ISNAD ERSOY, Figen.A - TÜRKKAN, Burçin. "İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi". (2010), 96-109.
APA ERSOY F, TÜRKKAN B (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 96 - 109.
Chicago ERSOY Figen.A,TÜRKKAN Burçin İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim 35, no.156 (2010): 96 - 109.
MLA ERSOY Figen.A,TÜRKKAN Burçin İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.35, no.156, 2010, ss.96 - 109.
AMA ERSOY F,TÜRKKAN B İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 96 - 109.
Vancouver ERSOY F,TÜRKKAN B İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(156): 96 - 109.
IEEE ERSOY F,TÜRKKAN B "İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 35, ss.96 - 109, 2010.
ISNAD ERSOY, Figen.A - TÜRKKAN, Burçin. "İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi". Eğitim ve Bilim 35/156 (2010), 96-109.