Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 15 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Gölgenin mekanı

Öz:
Yaratık mimarisinde mekan ve beden kavramları devamlı birbirine dönüşmektedir. Gölgenin kaçınılamaz varlığı boşluk içerisindeki varlığı görünür kılar. Mekanda bir durumun simülasyonudur. Dönüşüm içerisinde rüya motivasyonundan söz edilmelidir. Tanımlayabildiğimiz durumlar; mekan, beden, davranış,vs bu ağ içerisinde kendi bireysellikleri ile vardır. Bireyselliklerini oluşturan kaynakları ileriye dönüktür. Hatırlamak ve unutmak, rüya durumunda bilinçaltına yerleşmiş insan bedeninin refleksif davranışıdır. Gölge, mekanı oluşturan ögeler hakkında ipuçları verir. Bir mecaz olarak pratikte ve teoride mimarlık durumunu belirginleştiren genetik karakter özelliği taşımaktadır. Yokluğun objeleşmesi mimarlık için önemli bir deneyimdir. Yokluk mimarlığın malzemesi olarak ele alınmıştır. Yokluğun izini kaynağından bağımsız bir gölge olarak objeleştirebiliriz. Mekansal kasılmalar bölümlerinde birer model olan kavramların oluşturdukları durumlar incelenmektedir. Kavram olarak ayna yansıtan yüzeyden farklı evrimleşmiş bir objedir. ‘Ayna’nın yeni oluşturduğu beden ve mekan kavramı ile pratik an içerisinde teorik bir deneyimle yüzleşebiliriz. İşlevsel yokluk objenin kendi kendisinin algısını kuvvetlendirmektedir. Bu da kimlik odaklı değil kişilik odaklı yeni bir işlevselliğe olanak verir. Mekan ve işlev, pratik ve teori; etki ve tepki olarak karşılıklı eşlenebilir. Bir fikirden farklı olan hayali bir etki fiziksel tepki ile yeniden oluşturulur. Refleksif bir davranış olarak bedenleşen hareket kişiselleşir. Rüya durumunun mimarlığı ve gerçeklik durumundaki mimarlık film medyasında kesişirler. Mimarlık durumunun varolabilmesi için gerekli olan pratik ve teorinin birbirine dönüşmesi labaratuar çalışmaları olarak film medyasında denenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık İnşaat Mühendisliği

Shadow's space

Öz:
In the architecture of `the creature` concepts of space and body constantly intermutate. The inescapable existence of the shadow reveals the net within void. Within this intermutation the dream’s motivation should be mentioned. Conditions that can be described-- space, body, behavior, etc.-- exist individually within this net-space. The sources and the act of remembering-forgetting which form their individualities are prudential. The shadow carries a genetic character that refines architectural condition as metaphor in practice and theory. Theory is practice and practice is theory. The shadow which exists through mutual effect, holds similar characteristics as the absence concept. ‘Object’ification of absence is an important experience for architecture. Absence is handled as the material of architecture. In order to experience anything’s own definition, and its own perception, we can dissociate this particular anything as a model to its different characteristics open to interaction and perception. We can ‘object’ify the trace of absence as a shadow, independent from its source. We are examining ‘the shadow’ (refraction, reflection, reaction, delay, echo…) and ‘to behave in language’ concepts within the film medium, in order to reveal the reading called ‘spatial contractions’ that holds expression and perception simultaneously. In these readings the subject, the character, situation, environment, media, viewer… as individual models become one body. The mirror as a concept is an evolved object not a reflective surface. We can face the new concept of body and space that `the mirror` develops detaching from its physical characteristics, as a theoretic experience within a practical moment. Once we separate its self-perception from the object, we can examine the interaction between the object’s image and behavior thus its evolution. Functional absence reinforces object’s perception of itself. This will allow for a new functionality which is not identity but personality focused. Space and function, practice and theory; can be matched reciprocally as action-reaction. An imaginary action which differs from an idea is recomposed by physical reaction. The architecture of the dream state and the architecture at the reality state coincide in the film medium. The intermutation of practice and theory which is essential for the existence of the architecture state is experimented with as laboratory studies in the film medium. Metaphor develops existence at every moment of encounter. In ‘Aynanın Ta Kendisi’ (Yardımcı, 2000) film, through the face to face placement of two mirrors, the absence concept becomes a body that questions the existence that mirrors leave out. The absence of the spaces’ main functions, brings forward their own existence. The video experiment, ‘Mekan Üzerine Bir Deneme’ (Yardımcı, 2005), as an archeological study, focuses on the documentation of the evolution and the performance of the space. It is an experiment that the individual would question their own freewill around the concepts of existence, body investigation, transformation, metamorphosis, demolition, autopsy. ‘Things’, the living entities, overlap their own particular forms and conditions with other images’ elemental forms and conditions. This documentary expression is the expression of perception of the self and the other explored in ‘The Film’ of Samuel Beckett (1964). In the film, the movement is introduced as object. Therefore its direction and motivation is formed. ‘Beden Monoloğu’ (Yardımcı, 2002) emerged as a mutual structure study. In the film, body is dissociated overlapping video’s positive and negative image character in order to allow it to filter. The similar ones will erase each other out, and the difference will become evident. Within the process of movement, movement’s genetic character will take form. In the film, contraction; creation of a true reaction due to an imaginary exterior action within body is questioned. We can arrive at the idea that reflex is a reaction oriented controlled sense to perceive for the body. Perception is detached from the body, and movement as a reflexive behavior begins to be ‘body’fied. In the film, ‘black’ and ‘white’ are empty stages. Human balance’s impromptu act is invisible within the gray tone. Due to the delay between the idea and the behavior ‘true shadows’ are formed. The face opens up a second perception frame within frame of perception. All of the mimics on the face are behaviors, expression of the internal. In this film the source which is stationary is invisible. In the film the body is the difference formed due to delay. The viewer perceives the difference as the object within the frame, and interacts with it. In the film, we come across with the ‘support camera’ that dissociates the links of the content and introduces new forms, subjective rules. The object is related to the exterior and to the whole. Due to the relation between two ‘thing’s, the value of the whole changes constantly.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık İnşaat Mühendisliği
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bergson, H., (1991). Matter and memory, MIT Press.
  • Crary, J., (1992). Incorporations, Zone 6, Zone Books.
  • Deleuze, G., (1986). Cinema 1, University of Minnesota Press.
  • Marks, L.U., (2002). Touch, University of Minnesota Press.
  • Samuel, B., (1984). The collected shorter plays of Samuel Beckett, Grove Press.
  • Schwab, M., (2000). Escape from the image, the brain is the screen, University of Minnesota Press.
  • Yürekli, H. ve Yürekli F., (2004). Mimarlık bir entelektüel enerji alanı, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
APA YARDIMCI C, YÜREKLİ F (2010). Gölgenin mekanı. , 15 - 21.
Chicago YARDIMCI Cem,YÜREKLİ Ferhan Gölgenin mekanı. (2010): 15 - 21.
MLA YARDIMCI Cem,YÜREKLİ Ferhan Gölgenin mekanı. , 2010, ss.15 - 21.
AMA YARDIMCI C,YÜREKLİ F Gölgenin mekanı. . 2010; 15 - 21.
Vancouver YARDIMCI C,YÜREKLİ F Gölgenin mekanı. . 2010; 15 - 21.
IEEE YARDIMCI C,YÜREKLİ F "Gölgenin mekanı." , ss.15 - 21, 2010.
ISNAD YARDIMCI, Cem - YÜREKLİ, Ferhan. "Gölgenin mekanı". (2010), 15-21.
APA YARDIMCI C, YÜREKLİ F (2010). Gölgenin mekanı. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9(1), 15 - 21.
Chicago YARDIMCI Cem,YÜREKLİ Ferhan Gölgenin mekanı. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9, no.1 (2010): 15 - 21.
MLA YARDIMCI Cem,YÜREKLİ Ferhan Gölgenin mekanı. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, vol.9, no.1, 2010, ss.15 - 21.
AMA YARDIMCI C,YÜREKLİ F Gölgenin mekanı. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 15 - 21.
Vancouver YARDIMCI C,YÜREKLİ F Gölgenin mekanı. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 15 - 21.
IEEE YARDIMCI C,YÜREKLİ F "Gölgenin mekanı." İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9, ss.15 - 21, 2010.
ISNAD YARDIMCI, Cem - YÜREKLİ, Ferhan. "Gölgenin mekanı". İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9/1 (2010), 15-21.