Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 22 - 30 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eloktronikleşen çevrede mimarlık

Öz:
İnternet alternatif bir gerçekliktir. Teorik olarak hipermekanda alternatif bir gerçekliği bütün duyularımız ile deneyimleyebiliriz. Medya gerçek olanın imgesini çoklaştırmaktadır. Tv veya bilgisayar ekranı, bir şeyler anlatmak veya bir bildirim yapmak için elektronları kullanmaktadır. Her yerde aynı özellik ile insanın karşısına çıkan ekran bildirimin çerçevesi olmaktadır. Mimari ürünün çerçevesi ise yeryüzü üzerinde belli bir alan olmaktadır. Mekân sözcüğü her şeyi içeren bir kavramdır. Mekân, her şeyi içine alabilecek kapasitesi olan bir mekanizma olarak görülebilir. Yeryüzü, alternatif gerçekliklerin de bağlandığı gerçeklikti, ama yeryüzü sınırsız değildir. Yerküre ile “düşünen ve yalnızca onu anlayan değil, onu değiştiren bir tür” olarak ilişkilerimiz karmaşık bir yapıdır. Karmaşık bir sistemi oluşturan öğeler, metinsel veya kavramsal bir yapı olabilir ama karmaşık bir yapı basit bir çizgi ile de temsil edilebilir. Kavramsallaştırma yapmazsak, yeryüzü biçimi nedir? Yeryüzü, topografya sözcüğünün en dar anlamı olan, çeşitlenen yüzey kabartmasıdır. Ucu açık değişken eğrisel bir çizgi, topografik kesit çizgilerini temsil eden çizgidir. Yeryüzünü temsil eden eğrisel çizgi, diğer bir deyişle topografik kesit çizgisi bir ikondur, ama H öznesi bu basit çizgiyi yalnızca ihtiyacı olduğu zaman anlayabilir. Topografya sözcüğünün dar anlamı yüzey kabartmasıdır, en geniş anlamı yer tanımlamaktır. Tarladaki tümseğin çiftçi tarafından tabure olarak kullanılması, mimari üretimler için yeni bir düşünme alanı olabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık İnşaat Mühendisliği

Architecture in the electronicized environment

Öz:
Cinema produces a virtual setting and presents an alternative reality. Internet is an alternative reality. Theoretically, in hyperspace we can experience an alternative relative through all of our senses. Media produces alternative images of reality. TV or the computer screen uses electrons to present things. The omnipresent screen with the same specifications becomes the frame of expression. The frame of the architectural production is a piece of land on the surface of the earth. The word space is a concept which encompasses everything. Space can be seen as a mechanism which can contain everything. The surface of the earth is a reality to which the alternative realities are bound but he surface of the earth is not limited. Once architectural productions are built are no longer alternative realities, they are the reality. To present or to represent something for architecture is not an aim, but an outcome. However, this hypothesis doesn’t change the fact that building is an indicator. Architectural productions cannot be expressed with words alone, since they are composed with lines. Because within the electronicized environment, design and production process is achieved through computers and robots, to produce the varying curvilinear line is equivalent to producing a straight line. With this varying curvilinear line it is possible to produce an infinite number of forms. As a species, that not only thinks and understands the earth, but also changes it, our relations with the earth are a complex system. The elements that compose a complex system can be literally constructed or conceptually structured, but it can also be transformed into a form. If we don’t conceptualize, what is the form of the surface of the earth as an object? The form of the surface of the earth is the varying relief of the surface which is the most common meaning of the word topography. Extendable varying curvilinear line is a line that can represent any topographical section line. Every architectural production produces a flat surface. In architectural production context, a flat surface must be attached to an inclined surface. People walk over the flat surfaces but see the walls. The key object of the architectural space is an interstitial walkable surface that connects at least two different levels or two surfaces. A continuous surface, curvilinear in section, serves both as the surface we walk on and the surface we perceive orthogonally through our senses. The fact that the building which will designed will be on the surface of the earth could become the point of departure for the beginning of the architectural design. A site surface that has a building to be demolished on it or a flat site that contains a basement floor, can be reconfigured using the rubble, can be reformed producing a combination of hills, ditches and plateaus. It can be retransformed into one of its original forms. The curvilinear line that takes place at the intersection of two lines, in other words any topographical section line, the reconfigured sites within the city land can be used as a surface that interconnects the architectural productions. TV or the computer screen is a frame with a flat surface. The function of the screen is to present something. To present something two dimensions or movement within two dimensions is sufficient. It is possible to present something on an imaginary screen to consisting of a topographical surface (a combination of concave, convex and flat surfaces). In this situation, this form of the surface that belongs to the screen will become the part of the presentation. An inclined surface is the part of the indicator. Architecture is the relationship between the surface of the earth and the human being. The environment of the building that is designed for the surface of the earth is the surface of the earth. Where the human being’s foot lays is where the humane reality lays. This assumption is not a thought structure, is reflecting over a varying curvilinear line and a flat line. The curvilinear line that represents the surface of the earth, in other words topographical section line is an icon, but the “h” subject can only understand this simple structure only when he needs to. The word topography’s most common meaning is surface relief; its most in depth meaning is identifying the place. The bump found and used as a seat by the farmer, can be a new thinking field for the architectural productions.
Anahtar Kelime:

Konular: Mimarlık İnşaat Mühendisliği
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Cache, B., (1995). Earth Moves, The MIT Press.
  • Deleuze, G., (2006). The Fold, Continuum, Londra.
  • Guiraud, P., (1994). Göstergebilim, İmge Kitabevi yayınları, Ankara.
  • Kaçmaz, G., (2004). Dijital çağda mimari mekan bilimkurgu sineması aracılığı ile sibermekan hipermekan ve uzaymekan, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Perrella, S., (2001). Hypersurface Theory, Cristina, G.D., Architecture and Science, Wiley Academy, Londra.
  • Schulz, C.N., (1979). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture, Rizzoli, New York.
  • Yürekli, F. ve Yürekli, H., (2004). Mimarlık bir entellektüel enerji alanı, Yapı Yayın, İstanbul.
  • Yürekli, H., (2005). Topoğrafya dersi notları.
APA BİRO A, YÜREKLİ F (2010). Eloktronikleşen çevrede mimarlık. , 22 - 30.
Chicago BİRO Ali G.,YÜREKLİ Ferhan Eloktronikleşen çevrede mimarlık. (2010): 22 - 30.
MLA BİRO Ali G.,YÜREKLİ Ferhan Eloktronikleşen çevrede mimarlık. , 2010, ss.22 - 30.
AMA BİRO A,YÜREKLİ F Eloktronikleşen çevrede mimarlık. . 2010; 22 - 30.
Vancouver BİRO A,YÜREKLİ F Eloktronikleşen çevrede mimarlık. . 2010; 22 - 30.
IEEE BİRO A,YÜREKLİ F "Eloktronikleşen çevrede mimarlık." , ss.22 - 30, 2010.
ISNAD BİRO, Ali G. - YÜREKLİ, Ferhan. "Eloktronikleşen çevrede mimarlık". (2010), 22-30.
APA BİRO A, YÜREKLİ F (2010). Eloktronikleşen çevrede mimarlık. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9(1), 22 - 30.
Chicago BİRO Ali G.,YÜREKLİ Ferhan Eloktronikleşen çevrede mimarlık. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9, no.1 (2010): 22 - 30.
MLA BİRO Ali G.,YÜREKLİ Ferhan Eloktronikleşen çevrede mimarlık. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, vol.9, no.1, 2010, ss.22 - 30.
AMA BİRO A,YÜREKLİ F Eloktronikleşen çevrede mimarlık. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 22 - 30.
Vancouver BİRO A,YÜREKLİ F Eloktronikleşen çevrede mimarlık. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 22 - 30.
IEEE BİRO A,YÜREKLİ F "Eloktronikleşen çevrede mimarlık." İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9, ss.22 - 30, 2010.
ISNAD BİRO, Ali G. - YÜREKLİ, Ferhan. "Eloktronikleşen çevrede mimarlık". İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9/1 (2010), 22-30.