Yıl: 2010 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 155 - 166 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği

Öz:
Rekabet gücünün artan önemiyle birlikte farklı düzeylerde rekabet gücünü tanımlayan çalışmalar yapılması gündeme gelmiştir. Bu çalışmada konu rekabet gücü yüksek bir bölgede, orta-yüksek teknoloji düzeyinde ve yenilikçilik potansiyeli olan bir sektör olarak otomotiv sektörü örneğinde ele alınmaktadır. Çalışma alanı olarak İstanbul ile Doğu Marmara Bölgesi içinden seçilen Kocaeli, Sakarya ve Bursa illeri belirlenmiştir. Giriş bölümünde verilen literatür özetinin ardından, ikinci bölümde otomotiv sektörüne ilişkin bilgilerle Türkiye’deki mevcut otomotiv kümeleri açıklanmakta, üçüncü bölümde çalışma alanındaki iller arasında karşılaştırmalar yapılmaktadır. Alan çalışmasının detayları ve temel bulgular dördüncü bölümde yer almaktadır. Araştırma kapsamında belirlenen sektörde faaliyet gösteren firmalarda bir anket uygulaması yapılmıştır. Çalışmanın amacı rekabet gücü ile yenilikçilik arasındaki ilişkiyi tanımlamaktır. Rekabet gücüne etki eden faktörler temel bileşen analizi (PCA) ile belirlenmiş, rekabet gücü yenilikçilik ilişkisi ise regresyon analizi ile sorgulanmıştır. Ayrıca rekabet gücü ve rekabet gücü faktörleri açısından alt bölgelere göre bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaçla belirlenen altı alt bölge (İstanbul Avrupa Yakası, İstanbul Anadolu Yakası, Kocaeli, Sakarya, Bursa 1 ve Bursa 2) dikkate alınarak faktörler açısından ayrışmalar belirlenmiştir. Bu aşamadaki analizler varyans analizi (ANOVA) ile yapılmıştır. Sonuç ve değerlendirmeler ise son bölümde yer almaktadır. Varılan temel sonuç yenilikçiliğin rekabet gücünü pozitif yönde etkilediğidir. Ayrıca firmaların rekabet gücünün yanı sıra yenilikçilik stratejileri, rekabet stratejileri ve çevre faktörlerine göre alt-bölgeler arasında farklılık olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme Çevre Bilimleri Orman Mühendisliği Ziraat, Toprak Bilimi

Relationship between innovativeness and competitiveness: example of automotive industry

Öz:
As a result of the on-going changes in the global economic structure, competitiveness gained significance; leading to more research on the dynamics of competitiveness. The concept of competitiveness has been developing since Adam Smith’s work in 1776. With Porter’s work, competitiveness has gained even more attention. For Porter, the only meaningful aspect of competitiveness is productivity. The principal goal of a nation is to produce a high and rising standard of living for its citizens. Determinants of competitiveness are summarized as; (1) Context for firm strategy and rivalry (2) Factor conditions (high quality of life, high levels of R&D) (3) Demand conditions (local demand) and (4) Related and supporting industries (clusters) (Porter 1990). There are a lot of studies on competitiveness through the perspective of innovativeness. Innovativeness can be described as the ability to produce new goods and services, to develop new production processes or methods of marketing and to change the organizational structure of firms. Due to sharing inputs, benefiting from labor pools and dispersing knowledge, the potential of innovativeness has increased in clusters. The purpose of this paper is to explain the relationship between innovativeness and competitiveness and to determine the factors that are influential on the competitiveness potential of the automotive industry which is clustered in Istanbul and Eastern Marmara Region Following the literature review, given in the introduction; automotive clusters in Turkey are explained in chapter two. Case study area is described in chapter three. Istanbul is the most industrial city in Turkey. Eastern Marmara Region has also important industrial provinces such as Bursa, Kocaeli and Sakarya. Basic indicators demonstrate that every province has different industrial characteristics. Chapter four is about survey and survey results. To examine the relationship between innovativeness and competitiveness, 400 survey sheets, which have been collected from the automotive firms, are used The methodology of the empirical part is based on the Principle Component Analysis (PCA) which provides the basis for the determination of the competitiveness factors. Six factors are determined by using principle component analysis. The factors are: (1) innovative strategy (YENLKST), (2) taking risk (RISK), (3) environment (CEVRE), (4) pioneer and active firm strategy (AKTIF), (5) competitiveness strategy for market (REKST) and (6) technology (TEKNO). In order to determine the relationship between innovativeness and competitiveness, regression analysis is used. The finding of the analysis indicates that innovativeness affects competitiveness positively. Another research question is whether there is a difference among sub-regions according to innovativeness or competitiveness factors of the automotive firms. In order to analyze this question, the study area has been divided into six sub-regions in accordance with the provincial borders. The sub-regions are: (1) Istanbul European Side, (2) Istanbul Asian Side, (3) Kocaeli, (4) Sakarya, (5) Bursa 1 (Only Nilüfer district) and (6) Bursa 2 (exclude Nilüfer district). Analysis of Variance (ANOVA) is used for deciding the homogeneity among sub-regions. According to the results of the analysis there are some differences among the sub-regions. Conclusions are presented in the final chapter. In order to understand the process of competitiveness for different levels (national, regional or firm level) there is a need for more research about inter sectoral linkages and flows of goods, services, commodities and labor. It is important to develop a holistic approach combining different levels of competition. The findings of this research indicate that further research is needed, focusing on the description of the related and supporting industries for the automotive sector and to evaluate these sectors according to their competitiveness and innovativeness potential. Contribution of the local economic environment is also another important complementary subject.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme Çevre Bilimleri Orman Mühendisliği Ziraat, Toprak Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aghion, P. ve Howitt, P., (1997). Endogenous growth theory, MIT Pres.
  • Akgüngör, S., (2003). Exploring regional specializations in Turkey’s manufacturing industry, Regional Studies Association International Conference, Pisa, Italy, April 12-15.
  • Albayrak, A.N. ve Erkut, G., (2006). Regional Competitiveness in Turkey, Congress of European Regional Science Associations, Volos, Greece.
  • Alkin, K., Bulu, M. ve Kaya, H., (2007). İllerarası rekabet endeksi: Türkiye’deki illerin rekabetçilik seviyelerinin göreceli olarak ölçülebilmesi için bir yaklaşım, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 11, 221-235.
  • Barro, R. ve Sala-i Martin, X., (1995). Economic growth, McGraw Hill.
  • Batey, P. ve Friedrich, P., (2000). Aspects of regional competition, in Batey, P. ve Friedrich, eds, Regional Competition, Springer – Verlag, Berlin, Heidelberg, NY.
  • Begg, I., (1999). Cities and competitiveness, Urban Studies, 36, 5-6, 795-809.
  • Camagni, R., (2002). On the concept of territorial competitiveness: sound or misleading? Urban Studies, 39, 13, 2395-2411.
  • Eraydın, A., (1992). Post-fordizm ve değişen mekânsal öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Matbaası, Kasım, Ankara.
  • Eraydın, A., (2002). Yeni sanayi odakları: Yerel kalkınmanın yeniden kavramsallaştırılması, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara.
  • Eraydın, A. ve Armatlı-Köroğlu, B., (2005a). Ankara’nın yeni gündemi: Ulus devletin başkentliğinden küresel ekonominin düğüm noktası olmaya uzanan yapısal dönüşüm çabaları, in Şenyapılı, T., derleyen, Cumhuriyet’in Ankara’sı, ODTÜ Yayıncılık, Ankara, 267-284.
  • Eraydın, A. ve Armatlı-Köroğlu, B., (2005b). Innovation, networking and the new industrial clusters: the characteristics of networks and local innovation capabilities in the Turkish industrial clusters, Entrepreneurship & Regional Development, 17, July, 237-266.
  • European Commission, (2007). Innovation clusters in Europe: A Statistical analysis and overview of current policy support, EC DG Enterprise and Industry Report, Europe INNOVA / PRO INNO Europe Paper No:5, Italy.
  • Fagerberg, J., (2002). A layman’s Guide to evolutionary economics, Industrial R&D and Innovation Policy Learning – Evolutionary Perspectives and New Methods for Impact Assessment Conference, Norges Forskningråd (“SAKI”) at Leangkollen, April 18-19.
  • Fujita, M. ve Thisse, J.F., (2002). Economics of agglomeration, cities, industrial location and regional growth, Cambridge University Pres.
  • Hagedoorn, J., (1996). Innovation and entrepreneurship: Schumpeter revisited, Industrial and Corporate Change, 5, 3, 883-896.
  • Hall, P., (1999). The future of cities, computers, Environment and Urban Systems, 23, 173-185.
  • Hatzichronoglou, T., (1997). Revision of the hightechnology sector and product classification, STI Working Papers, 1997/2, OECD- OCDE/GD 97 216, Paris.
  • Hudson, R., (1999). The learning economy, the learning firm and the learning region: A sympathetic critique of the limits to learning, European Urban and Regional Studies, 6, 1, 59-72.
  • Kara, M., (2008). Bölgesel rekabet edebilirlik kavramı ve bölgesel kalkınma politikalarına yansımaları, DPT Uzmanlık Tezi, Yayın No: DPT:2774.
  • Kumral, N., (2006). Bölgesel rekabet gücünü artırmaya yönelik politikalar, Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu, 7-8 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Lenger, A., (2008). Regional innovation systems and the role of state: Institutional design and state universities in Turkey, European Planning Studies, 16, 8, 1101-1120.
  • Lundvall, B.A., (2007). National innovation systems – analytical concept and development tool, Industry and Innovation, 14, 1, 95-119.
  • Malecki, E.J., (1997). Technology & economic development, the dynamics of local, regional and national competitiveness, Second Edition, Longman.
  • Maskell, P., (2001). Towards a knowledge based theory of the geographical clusters, Industrial and Corporate Change, 10, 4, 921-943.
  • McCann, P., (2001). Urban and regional economics, Oxford University Pres, NewYork.
  • Öz, Ö., (1999). The competitive advantage of nations: The case of Turkey, assessing porter’s framework for national advantage, Ashgate. Öz, Ö., (2004). Clusters and competitive advantage: The turkish experience, Palgrave Macmillan, New York.
  • Porter, M.E., (1990). The competitive avdantage of nations, Free Press, New York.
  • Porter, M.E., (2003). The economic performance of regions, Regional Studies, 37, 549-578.
  • Romer, P.M., (1990). Endogenous technical change, Journal of Political Economy, 98, 5, 71-102.
  • Simmie, J., Sennett, J., Wood, P. ve Hart, D., (2002). Innovation in Europe: A tale of networks, knowledge and trade in five cities, Regional Studies, 36, 1, 47-64.
  • TUBİTAK, (2006). Oslo kılavuzu yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, OECD-EUROSTAD 2005.
  • Turok, I., (2004). Cities, regions and competitiveness, Regional Studies, 38, 9, 1001-1120.
  • Witt, U., (2002). How Evolutionary is schumpeter’s theory of economic development, Industry and Innovation, 9, 1/2, 7-21.
APA ERKUT G, Albayrak A (2010). Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. , 155 - 166.
Chicago ERKUT GULDEN,Albayrak Ayse Nur Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. (2010): 155 - 166.
MLA ERKUT GULDEN,Albayrak Ayse Nur Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. , 2010, ss.155 - 166.
AMA ERKUT G,Albayrak A Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. . 2010; 155 - 166.
Vancouver ERKUT G,Albayrak A Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. . 2010; 155 - 166.
IEEE ERKUT G,Albayrak A "Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği." , ss.155 - 166, 2010.
ISNAD ERKUT, GULDEN - Albayrak, Ayse Nur. "Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği". (2010), 155-166.
APA ERKUT G, Albayrak A (2010). Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9(1), 155 - 166.
Chicago ERKUT GULDEN,Albayrak Ayse Nur Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9, no.1 (2010): 155 - 166.
MLA ERKUT GULDEN,Albayrak Ayse Nur Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, vol.9, no.1, 2010, ss.155 - 166.
AMA ERKUT G,Albayrak A Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 155 - 166.
Vancouver ERKUT G,Albayrak A Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2010; 9(1): 155 - 166.
IEEE ERKUT G,Albayrak A "Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği." İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 9, ss.155 - 166, 2010.
ISNAD ERKUT, GULDEN - Albayrak, Ayse Nur. "Yenilikçilik-rekabet gücü ilişkisi: otomotiv sektörü örneği". İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 9/1 (2010), 155-166.