Yıl: 2009 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 557 - 574 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması

Öz:
Bu çalışma, farklı tür liselerde çalışan matematik öğretmenlerinin yazılı sınavlarda kullandıkları soruların bilişsel seviyelerinin Bloom Taksonomisi açısından ilişkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç kapsamında çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Trabzon ilindeki farklı tür ortaöğretim kurumlarında görev yapan matematik öğretmenlerinin Lise 1–3 sınıf öğrencilerine 2003–2004 ve 2004–2005 yılları arasında yazılı sınavlarında sordukları toplam 2300 soru toplanmıştır. Bu sorular 3 kişilik bir komisyon tarafından Bloom Taksonomisine göre hazırlanan ölçütler dikkate alınarak incelenmiş ve sınıflandırılmıştır. Çalışma sonuçları, bütün sınıf düzeyleri için okul türüne göre matematik öğretmenlerinin yazılı sınavlarda kullandıkları soruların bilişsel seviyelerinin Bloom Taksonomisine göre anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim programları ve öğretimi, Ankara: Gazi Yayınları.
  • Akpınar E. (2003). Ortaöğretim coğrafya dersleri yazılı sınav sorularının bilişsel düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 5 Sayı: 1 13-21.
  • Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2006). Lise II. Sınıf fizik-kimya sınav sorularının ve öğrencilerin enerji konusundaki başarılarının bilişsel gelişim seviyelerine göre analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:14 No:1 91-100.
  • Şişman, A. (2001). Türk eğitim sisteminde ölçme ve değerlendirme, Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Kaya, E., Bal, D.A. ve Sezek, F. (2002). Biyoloji eğitimini değerlendirmede kullanılan soru tipleri hakkında lise ve meslek lisesi öğrencilerinin görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi.Cilt: 4 Sayı:1 55-62.
  • Orta öğretim kurumları sınıf geçme yönetmeliği, Tebliğler Dergisi, Cilt: 67 Sayı: 2567 Aralık 2004.
  • Filiz, S.B. (2004). Öğretmenler için soru sorma sanatı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Colletta, A.T. & Chiappetta, E.L. (1989). Science ıntroduction in the middle and secondary schools. 2nd ed. Ohio- USA: Merrill Publishing Company.
  • Lipscomb, J.W. (2001). Is Bloom’s taxonomy better than ıntuitive judgement for classifying test questions?. Education Vol: 106 No:1 p:102-108.
  • Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Karamustafaoğlu, O. and Çepni, S. (2003) Analiyses of Turkish high-school chemistry-examination questions according to Bloom’s taxonomy, Chemistry Education: Research And Practice Vol. 4, No. 1, pp. 25-30.
  • Çepni, S., Azar, A. (1998). Lise fizik sınavlarında sorulan soruların analizi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Trabzon..
  • Rawadieh, S.M. (1998). An analysis of the cognitive levels of questions in jordan secondary social studies textbooks according to bloom’s taxonomy, Unpublished Doctora Dissertation, Ohio University, College of Education, Greece.
  • Brualdi, A.C. (1998). Classroom questions, Practical Assessment Research & Evaluation, 6 (6), Eric Document reproduction no: ED 422407.
  • Mutlu, M., Uşak, M. ve Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 4 Sayı: 2 87-95.
  • Baysen, E.(2006). Öğretmenlerin sınıfta sordukları sorular ile öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:14 No:1 21-28.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. ve Keleş, E. (2001). Okullarda ve lise giriş sınavlarında sorulan fen bilgisi sorularının Bloom taksonomisine göre karşılaştırılması, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İstanbul.
  • Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., Karamustafaoğlu, O. and Çepni, S. (2003) Analiyses of turkish high-school chemistry-examination questions according to bloom’s taxonomy, chemistry education: Research And Practice. Vol. 4, No. 1, pp. 25-30.
  • Güler, G., Özek, N. ve Yaprak, G. (2004). 1999-2001 ÖSS fizik sorularının bilişsel gelişim seviyelerinin incelenmesi, dershane ve liselerde sorulan soruların bilişsel gelişim seviyeleri ile karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. Cilt: 8 Sayı:2 63-66.
  • Sağır, D. (2003). Ortaöğretim lise 1. sınıf coğrafya dersi müfredat programında yer alan yer yüzünün biçimlenmesi (dış kuvvetler) ünitesinde öğretmenlerin öğrencileri değerlendirmede bloom taksonomisini kullanma düzeyleri üzerine bir araştırma (Eskişehir İli Örneği). Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Çepni, S., Keleş, E. ve Ayvacı, H.Ş. (1999). ÖSS’de sorulan fizik soruları ile liselerde sorulan fizik sınav sorularının karşılaştırılması. Türk Fizik Derneği 18. Fizik Kongresi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kemhacıoğlu, T. (2001). ÖSS sorularının lise fizik 1 müfredatı ile ilişkisi. Trabzon: KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Çepni, S., Özsevgenç, T. ve Gökdere, M. (2003). bilişsel gelişim ve formal operasyon dönem özelliklerine göre ÖSS fizik ve lise fizik sorularının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 157 30-39.
  • Çepni, S. (2003) Fen alanları öğretim elemanlarının sınav sorularının bilişsel düzeylerinin analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt: 3 Sayı: 1 65-84.
  • Tekin, S., Ayas, A. (2002). Ortaöğretim kimya dersi alan öğrencilerin hazırladıkları kimya sorularının değerlendirilmesi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Koray, Ö.C. ve Yaman, S. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin soru sorma becerilerinin bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt: 10 Sayı: 2 317-324.
  • Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersi sınav sorularının Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi, GÜ, Gazi eğitim fakültesi dergisi, Cilt: 26 Sayı: 3 87-96.
  • Azar, A. (2005). Analysis of turkish high-school physics-examination questions and university entarence exams questions according to Bloom’s taxonomy. Türk Fen Eğitimi Dergisi, Cilt:2 Sayı: 2 144-150.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA Köğce D, BAKİ A (2009). Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. , 557 - 574.
Chicago Köğce Davut,BAKİ Adnan Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. (2009): 557 - 574.
MLA Köğce Davut,BAKİ Adnan Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. , 2009, ss.557 - 574.
AMA Köğce D,BAKİ A Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. . 2009; 557 - 574.
Vancouver Köğce D,BAKİ A Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. . 2009; 557 - 574.
IEEE Köğce D,BAKİ A "Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması." , ss.557 - 574, 2009.
ISNAD Köğce, Davut - BAKİ, Adnan. "Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması". (2009), 557-574.
APA Köğce D, BAKİ A (2009). Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557 - 574.
Chicago Köğce Davut,BAKİ Adnan Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 17, no.2 (2009): 557 - 574.
MLA Köğce Davut,BAKİ Adnan Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.17, no.2, 2009, ss.557 - 574.
AMA Köğce D,BAKİ A Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2009; 17(2): 557 - 574.
Vancouver Köğce D,BAKİ A Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2009; 17(2): 557 - 574.
IEEE Köğce D,BAKİ A "Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 17, ss.557 - 574, 2009.
ISNAD Köğce, Davut - BAKİ, Adnan. "Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan soruların bloom taksonomisine göre karşılaştırılması". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 17/2 (2009), 557-574.