Yıl: 2005 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 415 - 426 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi

Öz:
Bu çalışma, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesinde yer alan temel kavramlar hakkındaki bazı kavram yanılgılarını ortaya koymaktadır. Araştırmada öğrencilere, üç ölçekli anket sorularını, sıralama sorusunu ve yazılı mülakat sorularını içeren kavram testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun gen, DNA, kromozom gibi temel kavramlar hakkında eksik bilgilere ya da kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca biyoteknoloji ve genetik mühendisliği alanında yapılan çalışmalardan ve genetik kodun ne olduğu hakkındaki bilgilerden çok az öğrenci haberdardır. Çalışmanın bulgularına dayanarak, bu kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Okumuş, A. (2003). Genetiğin Dünyada ve Türkiye’de tarihsel gelişimi. Popüler Bilim.
  • 2. Kirkpatrick, G., Orvis, K. and Pittendrigh, B. (2002). A teaching model for biotechnology and genomics education. Journal of Biological Education. 37(1) pp:31-35.
  • 3. Cansüngü, Özlem (2000). İlköğretim öğrencilerinin (5., 6. ve 7. sınıflar) ışık ve ışıkla ilgili kavramları algılama şekillerinin tespiti üzerine bir araştırma. Gazi Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • 4. Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi Kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • 5. Briscoe, C. and Lamaster, S. U.(1991). Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American Biology Teacher. Vol. 53. no.4
  • 6. Çepni, S., Aydın, A. ve Ayvacı, H. Ş. (2000). Dört ve beşinci sınıflarda fen bilgisi programındaki fizik kavramlarının öğrenciler tarafından anlaşıma düzeyleri. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı 2000. s:135-140.
  • 7. Cansüngü, Ö. ve Bal, Ş. (2000). İlköğretim Öğrencilerinin ”Işık” hakkındaki yanlış kavramları ve bu kavramları oluşturma şekilleri üzerine bir araştırma1. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı 2000.s:156-161
  • 8. Lewis, J. Leach, J and Wood-Robinson, C. (2000). All in the genes? Young people understanding of the nature of genes. Educational Research. 34(2) pp:74-79
  • 9. Wood-Robinson, C., Lewis, J. and Leach, J. (2000). Young people’s understanding of the nature of genetic information in the cells of an organism. Educational Research. 35(1) pp:29-36
  • 10. Banet, E. and Ayuso, E. (2000).Teaching genetics at secondary school: A strategy for teaching about the location of inheritance information. John Wiley and Sons, Inc. Sci. Ed. 84: 313- 351
  • 11. Öztaş, H ve Öztaş, F. (1997). III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon, Eylül 1998.
  • 12. MEB. İlköğretim Ders Kitabı Fen Bilgisi 8.(2002). Ankara: Ada Matbaacılık.
  • 13. Şahin, F. ve Parim, G. (2002) Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. s:28-33
APA TATAR N, CANSÜNGÜ KORAY Ö (2005). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. , 415 - 426.
Chicago TATAR Nilgün,CANSÜNGÜ KORAY Özlem İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. (2005): 415 - 426.
MLA TATAR Nilgün,CANSÜNGÜ KORAY Özlem İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. , 2005, ss.415 - 426.
AMA TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. . 2005; 415 - 426.
Vancouver TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. . 2005; 415 - 426.
IEEE TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö "İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi." , ss.415 - 426, 2005.
ISNAD TATAR, Nilgün - CANSÜNGÜ KORAY, Özlem. "İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi". (2005), 415-426.
APA TATAR N, CANSÜNGÜ KORAY Ö (2005). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 415 - 426.
Chicago TATAR Nilgün,CANSÜNGÜ KORAY Özlem İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 13, no.2 (2005): 415 - 426.
MLA TATAR Nilgün,CANSÜNGÜ KORAY Özlem İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.13, no.2, 2005, ss.415 - 426.
AMA TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2005; 13(2): 415 - 426.
Vancouver TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2005; 13(2): 415 - 426.
IEEE TATAR N,CANSÜNGÜ KORAY Ö "İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi." Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, ss.415 - 426, 2005.
ISNAD TATAR, Nilgün - CANSÜNGÜ KORAY, Özlem. "İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin “genetik” ünitesi hakkındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi". Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 13/2 (2005), 415-426.