Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma

Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 91 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilgili yazın değerlendirmelerinden hareket edilerek, (1) pazar yönlülüğün işletme performansı üzerinde etkisini belirlemek (2) kalite yönlülüğün işletme performansı üzerinde etkisini belirlemek ve (3) kalite yönlülüğün pazar yönlülük üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın uygulama aşamasını İstanbul ilinde faaliyet gösteren 140 ilaç işletmesi oluşturmaktadır. 76 ilaç işletmesinden 230 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Türkçe yazında bu üç kavramın birlikte araştırıldığı teorik ya da ampirik bir çalışmaya rastlanmamıştır. Dolayısıyla çalışma sonucunda, elde edilen bulgular gerek uygulamacılar gerekse akademisyenlere önemli sonuçlar sunmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, pazar yönlülüğün ve kalite yönlülüğün işletme performansı üzerinde pozitif etkisinin olduğu ayrıca kalite yönlülüğün pazar yönlülük üzerinde pozitif etkisinin olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans

Market orientation, quality orientation and business performance relationship: a study in pharmaceutical industry

Öz:
The aim of this study is to (1) determine the effect of market orientation on business performance, (2) the effect of quality orientation on business performance, and (3) the effect of quality orientation on market orientation. The application area of this study is consisted of 140 medicine company in İstanbul. 230 surveys from 76 medicine company are evaluated. In the Turkish literature, it is not found any theoretical and empirical studies that investigate all three concepts. Consequently, in the end of the study offers important results for not only the appliers but also for the researchers. According to the data observed the effect of market orientation and quality orientation on business performance is positive and quality orientation has positive effects on market orientation.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akimova, I. (2000) “Development of Market Orientation and Competitiveness of Ukrainian Firms”, European Journal of Marketing, 34(9/10): 1128-1148.
  • Appiah-Adu, K. (1997) “Market Orientation and Performance: Do the Finding Established in Large Firms Hold in the Small Business Sector”, Journal of Euromarketing, 6(3):1-26.
  • Avlonitis, G.J. ve Gounaris, S.,P. (1999) “Marketing Orientation and Its Determinants: An Emprical Analysis”, European Journal of Marketing, 33(11):1003-1037.
  • Avlonitis, G.J. ve Gounaris, S.P. (1997) “Marketing Orientation and Company Performance Industrial vs. Consumer Goods Companies”, Industrial Marketing Management, 26: 385- 402.
  • Baum R., J. ve Wally, S. (2003) “Strategic Decision Speed and Firm Performance”, Strategic Management Journal, 24(11):1107-1129.
  • Bentler, P.M. (1990) “Comparative Fit Indexes in Structural Models”, Psychological Bulletin, 17(2): 238-246.
  • Bulut, Ç., Yılmaz, C. ve Alpkan, L. (2009) “Pazar Oryantasyonu Boyutlarının Firma Performansına Etkileri”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2):513-538.
  • Compeau, D. R. ve Higgins, C. A. (1995) “Computer Self- Efficacy: Development of a Measure Initial Test”, MIS Quarterly, 19 (2): 189-211.
  • Dalgıç, T. (1998) “Dissemination of Market-Orientation in Europe”, International Marketing Review, 15(1): 45-60.
  • Danışman, A ve Erkocaoğlan, E. (2008) “Pazar Yönelimi-Firma Performansı İlişkisi: İMKB’ye Kote Olan Firmalar Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19):197-212.
  • Day, G. (1994) “The Capabilities of Market-Driven Organizations”, Journal of Marketing, 58(4): 37-52.
  • Deshpande, R. ve Farley, J. U. (1998) “Measuring Market Orientation: Generalization and Synthesis”, Journal of Market Focused Management, (2):213-232.
  • Deshpande, R., Farley, J. U. ve Webster, F. (1993) “Corporate Culture, Customer Orientation And Innovativeness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis”, Journal of Marketing, (57): 23-37.
  • Douglas, T.J. ve Judge, W.Q. (2001) “Total Quality Management Implementation and Competitive Advantage: The Role of Structural Control and Exploration”, Academy of Management Journal, 44(1): 158-169.
  • Farrell, M. (2000) “Developing A Market-Oriented Learning Organization.” Australian Journal of Management , 25 (2): 201-222.
  • Farrell, M.A (2005) “The Effect of a Market Oriented Organizational Culture on Sales Force Behaviour and Attitudes”, Journal of Strategic Marketing, 13 (December): 261-273.
  • Fornell, C. ve Lacker, D. (1981) “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error”, Journal of Marketing Research, 18 (1): 39-50.
  • Gegez, E. (2005) Pazarlama Araştırmaları, 1. Baskı, İstanbul, Beta Ya.
  • Greenley, G.E. (1995) “Market Orientation and Company Performance: Empirical Evidence From UK Companies”, British Journal of Management, (6): 1-13.
  • Günay, K., Kesken, J. ve Akgüngör, S. (1999) “Pazar Yönlülük Kavramının Belirleyicileri ve Sonuçları: İzmir İmalat Sanayi Örneği”, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, (18- 20 Kasım Hatay): 68-75.
  • Günay, N. ve Kesken, J.(2000) “Pazar Yönlülük Kavramı: Bir Uygulama”, 5. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, (16-18 Kasım Antalya): 221-234.
  • Han, J.K., Kim, N. ve Srivastava, R.K. (1998) “Market Orientation and Organizational Performance: Is Innovation a Missing Link”, Journal of Marketing, 62 (October): 30-45.
  • Harris, L.C. (1998) “Barriers to Market Orientation: the View From the Shopfloor”, Marketing Intelengce&Planning, 16(3):221-228.
  • Harris, L.C. (2000) “The Organizational Bariers to Developing Market Orientation”, European Journal of Marketing, 34(5/6):598-624.
  • Hooley, G.J.(1993) “Marked-Led Quality Management”, Journal of Marketing Management, (9): 315-335.
  • TÜRK İLAÇ REHBERİ (2009), http://www. ilacrehberi.com, (18.12.2009).
  • Hunt, S.D. ve Morgan, R.M. (1995) “The Comparative Advantage Theory of Competition”, Journal of Marketing, 59(2):1-15.
  • Hurley, R. ve Hult, T. (1998) “Innovation, Market Orientation, and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination”, Journal of Marketing, (62): 42-54.
  • Jaworski, B., Kohli, A.K. ve Sahay, A. (2000) “Marker Driven Versus Driving Markets”, Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (1): 45-54.
  • Jaworski, B.J. ve Kohli, A.K. (1993) “Market Orientation: Antecedents and Consequences”, Journal of Marketing, 57(3): 53-70.
  • Jonsson P. (2000) “An Empirical Taxonomy of Advanced Manufacturing Technology, International Journal of Operations & Production Management, 20(12): 1446-1476.
  • Karahan K. (2001) “İşletmelerimizin Her ortamda Karlı Bir Faaliyet Sürdürmelerinde Pazar Yönlülüğün (Market Orientation) Rolü”, Pazarlama Dünyası Dergisi, (Kasım- Aralık):10-13.
  • Karahan, K. ve Varinli, İ. (2002) “Pazar Yönlülük ve Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”, Pazarlama Dünyası Dergisi, (Ocak-Şubat):4-11.
  • Khan, K.B. (2001) “Market Orientation Inderpartmental Integration and Product Development Performance”, The Journal of Product Innovation Management, 18: 314-323.
  • Kohli, A. ve Jaworski, B. (1990) “Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications, Journal of Marketing, 54 (2):1-18.
  • Kohli, A., Jaworski, B. ve Kumar, A. (1993) “MARKOR: A Measure of Marketing Orientation”, Journal of Marketing, 57 (3): 467-477.
  • Köksal, M., H. ve Özdemir, A. (2001) “Pazar Yönlülük ve Öğrenme Yönlülüğün İşletme Performansına Etkileri”, 9.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, (İstanbul):643-654.
  • Kuada, J. ve Buatsi, S.N. (2005) “Market Orientation and Management Practices in Ghanaian Firms: Revisiting the Javorski and Kohli Framework”, Journal of International Marketing, 13(1): 58-88.
  • Kumar, K., Subramanian, R. ve Yauger, C.(1998) “Examining the Market Orientation Performance Relationship: A Context Specific Study”, Journal of Management, 24(2): 201-233.
  • Longbottom, D., Mayer, R. ve Casey, J. (2000) “Marketing, Total Quality Management and Benchmarking: Exploring the Divide”, Journal of Strategic Marketing, (8): 327-340.
  • Matsuno, K. ve Mentzer, J.T. (2000) “The Effects of Strategy Type on the Market Orientation Performance Relationship”, Journal of Marketing, 64(1):1-16.
  • Miles, M.P., Russel, G.R. ve Arnold, D.R. (1995) “The Quality Orientation: An Emerging Business Philosophy”, Review of Business, 17(1):7-15.
  • Mohr-Jacson, I. (1998) “Conceptualizing Total Quality Qrientation”, European Journal of Marketing, 32(1/2): 13-22.
  • Morgan, N.A. ve Piercy, N.F. (1998) “Interactions Between Marketing and Quality at the SBU Level: Influences and Outcomes”, Journal of the Academy Marketing Science, 26(3):190-208.
  • Morgan, R.E. (2004) “Market Based Organizational Learning Theoretical Reflections on Conceptual Insights”, Journal of Marketing Management, (20): 67-103.
  • Nakip, M. (2003) Pazarlama Araştırmaları, 1. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Naktiyok, A. (2003a) “Yönetici Değerleri ve Pazar Yönlülük Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 20 (Ocak- Haziran): 95-119.
  • Naktiyok, A. (2003b) “Algılanan Çevresel Belirsizliğin Yöneticinin Pazar Yönlülüğü ve Kişisel Şebeke Özellikleri Üzerine Etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 1(4):79-101.
  • Narver, J. ve Slater, F. S. (1990) “The Effect of a Market Orientation on Business Profitability”, Journal of Marketing, 54 (4): 20-35.
  • Netemeyer R.; Bearden W. O. ve Sharma, S. (2003) Scaling Procedures: Issues and Applications, 2nd Edition, U.S.A, Sage Publications.
  • Olavarrieta, S. ve Friedmann, R. (2008) “Market Orientation Knowledge Related Resources and Firm Performance”, Journal of Business Research, (61): 623-630.
  • Papatya, N., Papatya, G. ve Hamşıoğlu, A.B. (2008) “Yenilik, Pazar Yönlülük ve Örgütsel Öğrenmenin İşletme Performansına Etkisi: Tekstil Sektöründe Faaliyet Gösteren Bir İşletmede Araştırılması”, VII.Anadolu İşletmecilik Kongresi Bildiriler Kitabı, (8-10 Mayıs, Çorum): 367-378.
  • Payne, A.F. (1988) “Developing a Marketing Oriented Organization”, Business Horizons, (May-June): 46-53.
  • Pitt, L., Caruana, A. ve Berthon, P.R. (1996) “Market Orientation and Business Performance: Some European Evidence”, International Marketing Review, 13(1): 5-18.
  • Powell, T.C. (1995) “Total Quality Management as Competitive Advantage: A Review and Empirical Study”, Strategic Management Journal, 16:15-37.
  • Raju, P.S., Lonial, S.C. ve Gupta, Y.P. (1995) “Market Orientation and Performance in the Hospital Industry”, Journal of Health Care Marketing, 15(4): 34-41.
  • Ravichandran, T. ve Rai, A. (1999) “Total Quality Management in Information Systems Development: Key Constructs and Relationship”, Journal of Management Information System, 14(3):119-155.
  • Rose, G.M. ve Shoham, A. (2002) “Export Performance and Market Orientation: Establishing an Emprical Link, Journal of Business Research, 55 (3): 217-225.
  • Ruakert, R.W. (1992) “Developing a Market Orientation: An Organizational Strategy Perspective” ,International Journal of Research in Marketing, (9): 225-245.
  • Sarap, J.V., Benson, G.P. ve Schroeder, R.G. (1989) “An Instrument for Measuring the Critical Factors of Quality Management”, Decision Sciences, 20(4): 810-829.
  • Schermelleh, K. ve Moosbrugger, H. (2003) “Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Test of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures” Methods of Psychological Research Online, 8(2): 23-74.
  • Selnes, F., Javorski, B.J., ve Kohli, A.J. (1996) “Market Orientation In United States and Scandinavian Companies A Cross Cultural Study”, Scandinavian Journal of Management, 12(2):139-157.
  • Shapiro, B. (1988) “What the Hell Is Market Oriented”, Harvard Business Review, (Nowember-December): 119-125.
  • Sipahi, B.; Yurtkoru E.S., ve Çinko, M. (2006) Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul, Beta Yayıncılık.
  • Sitimalakorn, W. ve Hart, S. (2004) “Marketing Orientation Versus Quality Orientation: Sources of Superior Business Performance”, Journal of Strategic Marketing, 12 (December): 243-253.
  • Slater, F. ve Narver, J. (1994a) “Does Competitive Environment Moderete the Market Orientation-Performance Relationship?”, Journal of Marketing, 58 (January):46-55.
  • Slater, F. ve Narver, J. (1994b) “Market Orientation Customer Value, and Superior Performance”, Business Horizons, 37/2 (March-April): 22-28.
  • Slater, S. ve Narver, J. (1995) “Market Orientation and the Learning Organization”, Journal of Marketing, 59 (2): 63-74.
  • Tek, B. ve Özer, P.S. (1999) “Pazar Yönlülük ve Örgütsel Öğrenme Teorilerinin Türkiye’de Kar Amaçsız Kuruluşlara Uyarlanması”, 4. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, (18-20 Kasım Hatay): 59-67.
  • Tsai, L.S. ve Chai, K. S. (2005) “Developing and Validating a Nursing Website Evaluation Questionnaire”, Journal of Advanced Nursing, 49(4):406-413.
  • Ünnü, N., A., A. (2009) “Politik Pazarlamada Pazar Yönlülük ve Otantik Liderliğin Önemi”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(4):1243-1273.
  • Varinli, İ. (2008) Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar, 2. Baskı, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Wong, V. ve Sounders, J. (1993) “Business Orientation and Corporate Success”, Journal of Strategic Marketing, 1 (March):20-40.
  • Yenilmez, B. (2000) “Pazar Yöneliminin (Market Orientation) İşletme Performansı Üzerindeki Etkilerini İrdeleyen Bir Araştırma”, 5. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, (16-18 Kasım Antalya): 201-220.
  • Yılmaz, C., Alpkan, L., ve Bulut, Ç. (2009) “Firmaların Kültürel Oryantasyonlarının Çeşitli Performans Boyutlarına Etkileri: Türk İmalat ve Hizmet İşletmeleri Üzerinde Bir Saha Çalışması”, Journal of Yaşar University, 4(16):2469-2500.
APA HAMŞIOĞLU A (2011). Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. , 91 - 101.
Chicago HAMŞIOĞLU A. Buğra Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. (2011): 91 - 101.
MLA HAMŞIOĞLU A. Buğra Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. , 2011, ss.91 - 101.
AMA HAMŞIOĞLU A Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. . 2011; 91 - 101.
Vancouver HAMŞIOĞLU A Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. . 2011; 91 - 101.
IEEE HAMŞIOĞLU A "Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma." , ss.91 - 101, 2011.
ISNAD HAMŞIOĞLU, A. Buğra. "Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma". (2011), 91-101.
APA HAMŞIOĞLU A (2011). Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. Ege Akademik Bakış, 11(1), 91 - 101.
Chicago HAMŞIOĞLU A. Buğra Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. Ege Akademik Bakış 11, no.1 (2011): 91 - 101.
MLA HAMŞIOĞLU A. Buğra Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. Ege Akademik Bakış, vol.11, no.1, 2011, ss.91 - 101.
AMA HAMŞIOĞLU A Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. Ege Akademik Bakış. 2011; 11(1): 91 - 101.
Vancouver HAMŞIOĞLU A Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma. Ege Akademik Bakış. 2011; 11(1): 91 - 101.
IEEE HAMŞIOĞLU A "Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma." Ege Akademik Bakış, 11, ss.91 - 101, 2011.
ISNAD HAMŞIOĞLU, A. Buğra. "Pazar yönlülük, kalite yönlülük ve işletme performans ilişkisi: ilaç sektöründe yapılan bir çalışma". Ege Akademik Bakış 11/1 (2011), 91-101.