Yıl: 2011 Cilt: 36 Sayı: 161 Sayfa Aralığı: 186 - 198 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarında öğrenme stratejileri ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolünü incelemektir. Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde farklı alanlarda öğrenim gören toplam 265 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Öğrenme Stratejileri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bulgular, derin bilişsel öğrenme stratejileri ile sınıf, cinsiyet ve yaş gibi bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordadığını göstermiştir. Araştırmada ayrıca, öğretmen adaylarının derin öğrenme stratejilerini daha yüksek, yüzeysel bilişsel stratejileri ise daha düşük düzeyde kullandıkları, akademik başarının derin bilişsel stratejiler ile anlamlı pozitif ilişkili olduğu, yüzeysel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyinin cinsiyete ve bilişüstü öğrenme stratejilerini kullanma düzeyinin bölüme göre anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Bulgular eğitimciler açısından tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: inanç öğrenme stratejileri biçem öğrenciler motivasyon öz yeterlik

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

The role of learning strategies and individual characteristics in predicting academic achievement in prospective teachers

Öz:
The aim of this study was to investigate the role of prospective teachers' learning strategies and their individual characteristics in predicting academic achievement. The participants were 265 studentsstudying in different major fields at the Faculty of Education in Pamukkale University. Learning Strategies Inventory and Personal Information Sheet were used to gather data. Results showed that academic achievement was predicted by deep learning strategies, grade, gender and age. It was also seen that prospective teachers used deep learning strategies more than surface learning strategies, deep learning strategies were positively correlated with academic achievement, surface learning strategies did significiantly differ as to gender, while metacognitive learning strategies did significiantly differ as to major field. Implications of the findings were discussed and suggestions were given for the educators.
Anahtar Kelime: belief learning strategies style students motivation self efficacy

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alpar,R., 1997. Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş: 1. Kültür Ofset, Ankara.
  • Bidjerano, T. & Yun Dai, D. (2007). The relationship between the big-five model of personality and self-regulated learning strategies. Learning and Individual Differences, 17, 69-81.
  • Brandt, R. (1988). On learning research: a conversation with Lauren Resnick. Educational Leadership, 46 (4), 12-16.
  • Braten, I. & Olaussen, B. S. (1998). Relationship between motivational beliefs and learning strategy use among Norwegian college students. Contemporary Educational Psychology, 23,182-194.
  • Buluş, M. (2006). Assessment of Thinking Styles Inventory, Academic Achievement and Student Teachers' Characteristics. Eğitim ve Bilim, 139, 35-48.
  • Dresel, M. & Haugwitz, M. (2005). The Relationship Between Cognitive Abilities and Self-Regulated Learning: Evidence for interactions with Academic Self-Concept and Gender. High Ability Studies, 1,16, 2, 201-218.
  • Dweck, C. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41,1040-1048.
  • Epstein, S., Pacini, R., Denes-Raj, V., & Heier, H. (1996). Individual Differences in Intuitive-Experiential and Analytical-Rational Thinking Styles. Journal of Personality and Social Psychology. 71, 2.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., Jacobsen, D.R. & Bullock, T.L. (1990). Toolsfor learning. ASCD Publication.
  • Garavalia, L. S. & Gredler, M. E. (2002). Prior Achievement, Aptitude, and Use Of Learning Strategies as Predictors of College Student Achievement. College Student Journal, 36, 4, 616-641.
  • Graham, S. & Golan, S. (1991). Motivational Influences on Cognition: Task Involvemenet, Ego Involvement and Depth of Information Processing. Journal of Educational Psychology, 83(2),187-194.
  • Heikkila, A. &e Lonka, K. (2006). Studying in higher education: students' approaches to learning, self-regulation, and cognitive strategies. Studies in Higher Education, Vol. 31 No.l, pp.99-117.
  • Hwang, Y. S. & Vrongistinos, K. (2002). Elementary In-Service Teachers' Self-Regulated Learning Strategies Related to Their Academic Achievements. Journal of Instructional Psychology 29 no3 147-54.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1980). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Cem Ofset Matbaacılık.
  • Karakitapoğlu, A. Z. (2004). Self, identity, and emotional well- being among Turkish university students. The Journal ofPsychology, 138(5), 457-478.
  • Liem, A. A., Lau, S. & Nie, Y. (2007). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, in press.
  • Luna, B.R. & Sherry, A. (2008). Sex differences in the relation between statistics anxiety and cognitive/learning strategies. Contemporary Educational Psychology, 33,327-344.
  • McKenzie, K. & Gow, K. (2004). Exploring the first year academic achievement of school Leavers and mature-age students through structural equation modeling. Learning and Individual Differences, 14,107-123.
  • McWhaw, K. & Abrami, P.C. (2001). Student Goal Orientation and Interest: Effects on Students' Use of Self-Regulated Learning Strategies. Contemporary Educational Psychology, 26, 311-329.
  • Niemivirta, M. (1997). "Gender differences in motivational-cognitive patterns of self-regulated Learning". Paperpresented at the annual meeting of the American educational research association. Chicago, IL.
  • Nolen, S. B. (1988). Reasons for Studying: Motivational Orientations and Study Strategies. Cognitions and Instruction, 5(4), 269-287.
  • Nolen, S. B. & Haladyna, T. M. (1990). Motivation and Studying in High School Science. Journal of Research in Science Teaching, 27 (2), 115-126.
  • Osborne, J.W. ve Waters, E. (2002). Multiple Regression Assumptions. Eric Digest, ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation College Park MD.
  • Owens, K. (2005). "Cyberspace versus Face to Face: The Influence of Learning Strategies, Self-Regulation, and Achievement Goal Orientations". PhD, James Madison University. UMI.
  • Özer, B. (2002). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarının Eğitim Programlarında Öğrenme Stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1,1.
  • Özgüngör, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Amaç Tarzlarının ve Öğretmenin Özerklik Destekleyici Davranışlarına İlişkin Algılarının Öğrencinin Motivasyon ve Akademik Davranışlarıyla İlişkisi, Türk Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dergisi, 25, 27-36.
  • Pajares, F. (1996). Role of self-efficacy beliefs in the mathematical problem-solving of gifted students. Contemporary Educational Psychology, 21, 325-344.
  • Pajares, F. (2002). Gender and Perceived Self-Efficacy in Self-Regulated Learning. Theory into Practice, 41 no2 116-25.
  • Paris, S. G. & Oka, E. R. (1986). Self-regulated learning among exceptional children. Exceptional Children, 52,103-40.
  • Patrick, H., Ryan A. M. & Pintrich, P. R. (1999). The Differential impact of Extrinsic and Mastery Goal Orientations on Males and Females' Self-Regulated Learning. Learning and Individual Differences, 11, 2.
  • Pintrich, P. R. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal ofEducational Psychology, 82, 33-40.
  • Pokay, P. & Blumenfeld, PC. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: The role of motivation and use of learning strategies. Journal ofEducational Psychology, 82, 41-50.
  • Rozendaal, J. S., Minnaert, A., & Boekaerts, M. (2003). Motivation and self-regulated learning in secondary vocational education: Information-processing type and gender differences.Learning and Individual Differences, 13, 273-289.
  • Simpson, M. L., Stahl, N. A. & Francis, M. A. (2004). Reading and Learning Strategies: Recommendations for the 21st Century. Journal ofDevelopmental Education 28 no2.
  • Slaats, A. (1999). Learning styles in secondary vocational education: Disciplinary differences. Learning and Instruction, 9, 475-492.
  • Somuncuoğlu, Y. (1996). "The Use of Learning Strategies in Relation to Background Variables and Achievement Goal Orientations". Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University, The Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Somuncuoğlu, Y. ve Yıldırım, A. (1999). Relationship Between Achievement Goal Orientations and Use of Learning Strategies. The Journal ofEducational Research, 92, 51, 267-277.
  • Wang, M. C. & Peverly, S. T. (1986). The self-instructive process in classroom learning contexts. Contemporary Educational Psychologist, 11, 370-404.
  • Zhang, L. F. & R. J. Sternberg (2000). Are Learning Approaches and Thinking Styles Related? A Study in Two Chinese Populations. Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, 134, 5, 469-490.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329-339.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal ofEducational Psychology, 82(1), 51-59.
  • Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628.
  • Zimmerman, B.J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25 (1), 3-17.11.
  • Zimmerman, B.J. & Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31, 845-862.
APA Buluş M, DURU E, BALKIS M, DURU S (2011). Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. , 186 - 198.
Chicago Buluş Mustafa,DURU Erdinç,BALKIS Murat,DURU SİBEL Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. (2011): 186 - 198.
MLA Buluş Mustafa,DURU Erdinç,BALKIS Murat,DURU SİBEL Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. , 2011, ss.186 - 198.
AMA Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. . 2011; 186 - 198.
Vancouver Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. . 2011; 186 - 198.
IEEE Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S "Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü." , ss.186 - 198, 2011.
ISNAD Buluş, Mustafa vd. "Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü". (2011), 186-198.
APA Buluş M, DURU E, BALKIS M, DURU S (2011). Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim, 36(161), 186 - 198.
Chicago Buluş Mustafa,DURU Erdinç,BALKIS Murat,DURU SİBEL Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim 36, no.161 (2011): 186 - 198.
MLA Buluş Mustafa,DURU Erdinç,BALKIS Murat,DURU SİBEL Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim, vol.36, no.161, 2011, ss.186 - 198.
AMA Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim. 2011; 36(161): 186 - 198.
Vancouver Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü. Eğitim ve Bilim. 2011; 36(161): 186 - 198.
IEEE Buluş M,DURU E,BALKIS M,DURU S "Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü." Eğitim ve Bilim, 36, ss.186 - 198, 2011.
ISNAD Buluş, Mustafa vd. "Öğretmen adaylarında öğrenme stratejilerinin ve bireysel özelliklerin akademik başarıyı yordamadaki rolü". Eğitim ve Bilim 36/161 (2011), 186-198.