Yıl: 2011 Cilt: 36 Sayı: 161 Sayfa Aralığı: 287 - 301 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması

Öz:
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), Ekonomik Kalkınma ve işbirliği Örgütü (OECD) tarafından 1997'de geliştirilen bir sınavdır. Bu sınav 15 yaş grubu öğrencilerin farklı alanlardaki başarısını sınamayı ve yaşantılarında karşılaşabilecekleri durumlara karşı ne ölçüde hazırlıklı yetiştiklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu süreçte yer alan becerileri değerlendirmeye yönelik matematik yeterliği ölçeğinde altı düzey bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı ise, kullanımda olan 8. sınıf ders kitaplarından birinde yer alan soruları PISA matematik yeterlik ölçeğine göre inceleyerek sınıflamaktır. Bu sınıflamanın sonuçlarına bakıldığında 8. sınıf ders kitabında bütün düzeylerde sorulara yer verilmediği görülmektedir. Kitapta 1, 2, 3 ve 4. düzeyde soru, problem, alıştırma ve örneklere rastlanmıştır. Bu düzeylerden de ağırlıklı olarak 2. düzeydeki (%47) sorular bulunmaktadır. Ayrıca ünitelere göre soruların yeterlik düzeyleri bazı farklılıklar göstermektedir. Matematik yeterlik ölçeğinde yer alan üst düzey becerileri geliştirebilmek için ders kitaplarının içeriklerinin tekrar gözden geçirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime: matematik yeterlik ölçeği ders kitapları uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (pisa) matematik yeterlik düzeyleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Classification of the questions in an 8th grade Mathematics textbook with respect to the competency levels of PISA

Öz:
Programme for International Student Assessment (PISA) is an examination devised by Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) in 1997. The examination aims to determine the achievement level of 15-year-old students on different domains and to what extent they were educated to be ready for situations they may face in their daily life. There are 6 levels in the mathematics competency scale to evaluate the related skills. The aim of this study is to investigate and classify the questions in one of the 8th grade mathematics textbook in use with respect to PISA mathematics competency scale. This classification showed that there were not questions from all of the 6 levels in the book. There were questions, problems, exercises and examples at Level 1, 2, 3, and 4. The most frequent of these levels was the 2nd level (47%). At the same time the units of textbook have got some differences according to the mathematics competency scale. It is suggested that the textbook content should be reviewed to include the higher level skills in the mathematics competency scale.
Anahtar Kelime: programme for international students' achievement(pisa) mathematics competency levels mathematics competency scale textbooks

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)'nda Türkiye'deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler, Eğitim ve Bilim, 34 (152), 87-100.
  • Arslan, S. ve Özpmar, İ. (2009). İlköğretim 6. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113.
  • Artut, P. D. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki ve Öğrenci Kitabındaki Problemlerin İncelenmesi ve Bu Problemlere İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı'nda sunulmuş bildiri, İzmir.
  • Aşkar, P. ve Olkun, S., (2005). PISA 2003 Sonuçları Açısından Okullarda Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19,15-34.
  • Aydın, N. ve Beşer, Ş. (2008). İlköğretim Matematik 8 Ders Kitabı. Ankara: Aydın Yayınları.
  • Baki, A. (2009). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (4. Baskı). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Berberoğlu, G. (2010). Türk Bakış Açısından PISA Araştırma Sonuçları. [Online] http://www. konrad.org.tr/Egitimturk/07girayberberoglu.pdf adresinden 23 Ocak 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci Başarısının Yıllara, Okul Türlerine, Bölgelere Göre İncelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Çakır, İ. (2009). "İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (4. Baskı). Trabzon: Yazarın Kendisi.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Matematik ve Fen Bilgisi Ders Kitaplarının İncelenmesi: Problem Çözme ve Problem Kurma Etkinlikleri Bakımından. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi'nde sunulmuş bildiri, Denizli.
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. Ed. (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (2. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Dohn, N.B. (2007). Knowledge and Skills for PISA-Assessing the Assessment. Journal of Philosophy ofEducation, 42(1), 1-16.
  • Dossey, J., Mccrone, S., Turner, R. ve Lindquist, M. (2008). PISA 2003-Mathematical Literacy and Learning in The Americas. Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 8(2), 140-152.
  • Duatepe Paksu, A. ve Akkuş, O. (2007) An Observationan Study in Elemantary Mathematics Classroom. Eğitim ve Bilim, 32 (145), 16-22.
  • Dursun, Ş. & Dede, Y. (2004). Öğrencilerin Matematikte Başarısını Etkileyen Faktörler: Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri Bakımından. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Keleş, E. (2001). "Fizik Ders Kitaplarını Değerlendirme Ölçeği." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (Ed.) (2006). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, (6. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). PISA 2006 Projesi Ulusal Nihai Raporu (EARGED). [Online] http:// earged.meb.gov.tr/pisa/dil/tr/pisa2006.html adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005a). PISA 2003 Projesi Ulusal Nihai Raporu (EARGED). [Online] http:// earged.meb.gov.tr/pisa/dil/tr/pisanedir.html adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005b). PISA Nedir? (EARGED). [Online] http://earged.meb.gov.tr/pisa/ dil/tr/pisa2003.html adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • OECD (2007). PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow's World Executive Summary [Online] http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/15/13/39725224.pdf adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • OECD (2004). Learning for Tomorrow's World - First Results from PISA 2003 [Online] http:// www.oecd.org/dataoecd/l/60/34002216.pdf adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • OECD (2001). Knowledge and Skills for Life. First Results from the OECD Programme for International Student Assessment PISA (2000) [Online] http://www.oecd.org/ dataoecd/44/53/33691596.pdf adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Prais, S.J. (2004). Cautions on OECD's Recent Educational Survey (PISA): Rejoinder to OECD's Response. Oxford Review ofEducation, 30(4), 569-573.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA-Projesi'nin Türk Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 379-414.
  • Semerci, Ç. ve Semerci, N. (2004). İlköğretim (1.-5. sınıf ) Matematik Ders Kitaplarının Genel Bir Değerlendirmesi. Milli Eğitim Dergisi, 162,1-5.
  • Seven, S. (2001). "İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • URL-1 (2009): What PISA Is? [Online] http://www.pisa.oecd.org/pages/0,3417, en_32252351_3223 5907_l_l_l_l_l,00.html adresinden 13 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yüksel, E. ve Artut, P. D. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi'nde sunulmuş bildiri, İzmir.
APA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T, BAKİ A (2011). İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. , 287 - 301.
Chicago AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,BAKİ Adnan İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. (2011): 287 - 301.
MLA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,BAKİ Adnan İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. , 2011, ss.287 - 301.
AMA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. . 2011; 287 - 301.
Vancouver AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. . 2011; 287 - 301.
IEEE AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A "İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması." , ss.287 - 301, 2011.
ISNAD AYDOĞDU İSKENDEROĞLU, TUBA - BAKİ, Adnan. "İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması". (2011), 287-301.
APA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T, BAKİ A (2011). İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 287 - 301.
Chicago AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,BAKİ Adnan İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim 36, no.161 (2011): 287 - 301.
MLA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU TUBA,BAKİ Adnan İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, vol.36, no.161, 2011, ss.287 - 301.
AMA AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim. 2011; 36(161): 287 - 301.
Vancouver AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim. 2011; 36(161): 287 - 301.
IEEE AYDOĞDU İSKENDEROĞLU T,BAKİ A "İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması." Eğitim ve Bilim, 36, ss.287 - 301, 2011.
ISNAD AYDOĞDU İSKENDEROĞLU, TUBA - BAKİ, Adnan. "İlköğretim 8. sınıf Matematik ders kitabındaki sorunların PISA Matematik yeterlik düzeylerine göre sınıflandırılması". Eğitim ve Bilim 36/161 (2011), 287-301.