Yıl: 2010 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 158 - 174 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, onuncu sınıf biyoloji dersindeki, bitkilerde üreme konusu ile ilgili tasarlanan bilgisayar destekli öğretim (BDÖ) materyalinin, biyoloji öğretmen adayları ve biyoloji yüksek lisans öğrencilerinden alınan görüşler doğrultusunda değerlendirilmesidir. BDÖ materyali, biyoloji öğretmenleri ve alan uzmanlarından alınan görüşler doğrultusunda hazırlanmış ve tasarım süreci boyunca da bu kişilerin görüşlerine başvurulmuştur. BDÖ materyalinin değerlendirilmesi için yapılan uygulamanın örneklemini KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (OFMAE), Biyoloji Eğitimi 4. ve 5. sınıfta öğrenim gören 49 biyoloji öğretmeni adayı ve 12 biyoloji yüksek lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak literatür taraması sonucu bulunan, Eğitim Yazılımı Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Formla hem nicel hem de nitel veriler elde edilmiştir. Bu form, “öğretimsel uygunluk”, “eğitim programına uygunluk”, “görsel yeterlilik” ve “programlama uygunluğu” olmak üzere dört bölümden oluşmaktadır. Nicel veriler, bu bölümler içindeki 5’li likert ölçeğine sahip, toplam 56 maddeye verilen cevaplardan elde edilmiştir. Nitel veriler ise formun sonunda bulunan 6 açık uçlu soruya verilen yazılı cevaplardan elde edilmiştir. Nicel ve nitel analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre katılımcılar, hazırlanan materyalin biyoloji eğitimi için uygun olduğunu ve öğrencilere faydalı olabileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcılar, bu tarz materyalleri derslerde kullanmak istediklerini, materyalin öğrencilerin derse dikkatini ve ilgisini çekmede, motivasyonunu artırmada etkili olacağını ve biyoloji dersini sevdireceğini de belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Designing and evaluation of the computer aided teaching material about reproduction of plants

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Ö. E., Akdeniz, A. R. & Dinçer, G. T. (2008). Bilgisayar destekli bir öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 974-978, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Akçay, S., Aydoğdu, M., Yıldırım, H. İ. & Şensoy, Ö. (2005). Fen eğitiminde ilköğretim 6. sınıflarda çiçekli bitkiler konusunun öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 103-116.
  • Altın, K. (2001). Fizik dersinde bilgisayar kullanımı: Bir simülasyon yazılımıyla ders geliştirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 242-247, İstanbul.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 27-64.
  • Çakır, H. (1999). Bilgisayar destekli eğitimde grafik ve animasyon tekniklerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çalışkan, S. (2002). Uzaktan eğitim web sitelerinde animasyon kullanımı. 23-25 Mayıs 2002, Anadolu Üniversitesi, Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu Web Sitesi: "http://aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Sabahattin_Caliskan.doc"
  • Çepni, S., Ayas, A., Jonsson, D. & Turgut, M. F. (1997). Fizik öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Yayınları.
  • Çimer, A. (2004). A study of Turkish biology teachers’ and students’ views of effective teaching in schools and teacher education. EdD Thesis, The University of Nottingham School of Education, Nottingham, U.K.
  • Cohen, L. & Manion, L. (2000). Research methods in education. New York: Routledge. Cresswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative and quantitative approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demirci, N. (2003). Bilgisayarla etkili öğretme stratejileri ve fizik öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı, E. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gülbahar, Y. & Tinmaz, H. (2006). Implementing Project-Based Learning and E-Portfolio Assessment in an Undergraduate Course. Journal of Research on Technology in Education, 38(3), 309-327.
  • Güzeller, C. & Korkmaz, Ö. (2007). Bilgisayar destekli öğretimde bir ders yazılımı değerlendirmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 155-168.
  • Kabapınar, F., Özdener, N. & Salan, Ü. (2000). Ortaöğretim fizik ve kimya derslerinde yaygın olarak kullanılan bilgisayar yazılımlarının dizayn açısından incelenmesi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 721-727, Ankara.
  • Kaşlı, A. (1991). Bilgisayar destekli öğretim izlencelerinin geliştirilmesi için bir model metodolojisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kılıç, D. & Sağlam, N. (2004). Biyoloji eğitiminde kavram haritalarının öğrenme başarısına ve kalıcılığına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 155-164.
  • Lin, S. (2004). Development and application of a two-tier diagnostic test for high school students’ understanding of flowering plant growth and development. International Journal of Science and Mathematics Education, 2, 175-199.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Oğuz, Ş. (1995, Kasım). İnternet ve Türkiye. Milliyet, s. 9.
  • Özdener, N & Erdoğan, B. (2001). Bilgisayar destekli eğitimde kullanım amaçlı bir simülasyonun tasarlanması ve geliştirilmesi. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 235-241, İstanbul.
  • Öztekin, B. (2001). Excel yardımıyla birinci ve ikinci dereceden fonksiyonlar konusunun öğretimi tasarım, uygulama, değerlendirme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Robson, C. (1997). Real world research: A resource for socialsScientists and practitionerresearchers. Oxford: Blackwell.
  • Sağdıç, D., Bulut, Ö., Korkmaz, S., Börü, S., Öztürk, E., Cavak, Ş. (2008). Biyoloji 10. MEB Devlet Kitapları. İstanbul: Doğan Ofset.
  • Schefermeyer, S. (1990). Standart for instructional computing software design and development. Educational Tecnology, 9-15.
  • Şahin, T. Y. & Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türkmen, L., Dikmenli, M. & Çardak, O. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bitkiler hakkındaki alternatif kavramları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 53-70.
  • Uşun, S. (2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, H. İ. (2001). İlköğretim 6. , 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin elektrik konusunda sahip oldukları yanlış kavramların tespiti üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, G. Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N., Alev, N., Altun, T., Özmen, H. & Akyıldız, S. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Trabzon: Derya Kitabevi
  • Yu, J. Q., Brown, D. J. & Billet, E. E. (2005). Development of a virtual laboratory experiment for biology. European Journal of Open, Distance and e- learning, 2005/II.
APA KARAL H, FİŞ ERÜMİT S, ÇİMER A (2010). Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. , 158 - 174.
Chicago KARAL Hasan,FİŞ ERÜMİT SEMRA,ÇİMER Atilla Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. (2010): 158 - 174.
MLA KARAL Hasan,FİŞ ERÜMİT SEMRA,ÇİMER Atilla Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. , 2010, ss.158 - 174.
AMA KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. . 2010; 158 - 174.
Vancouver KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. . 2010; 158 - 174.
IEEE KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A "Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi." , ss.158 - 174, 2010.
ISNAD KARAL, Hasan vd. "Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi". (2010), 158-174.
APA KARAL H, FİŞ ERÜMİT S, ÇİMER A (2010). Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Journal of Turkish Science Education, 7(2), 158 - 174.
Chicago KARAL Hasan,FİŞ ERÜMİT SEMRA,ÇİMER Atilla Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Journal of Turkish Science Education 7, no.2 (2010): 158 - 174.
MLA KARAL Hasan,FİŞ ERÜMİT SEMRA,ÇİMER Atilla Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Journal of Turkish Science Education, vol.7, no.2, 2010, ss.158 - 174.
AMA KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Journal of Turkish Science Education. 2010; 7(2): 158 - 174.
Vancouver KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi. Journal of Turkish Science Education. 2010; 7(2): 158 - 174.
IEEE KARAL H,FİŞ ERÜMİT S,ÇİMER A "Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi." Journal of Turkish Science Education, 7, ss.158 - 174, 2010.
ISNAD KARAL, Hasan vd. "Bitkilerde üreme konusunda bilgisayar destekli öğretim materyalinin tasarlanması ve değerlendirilmesi". Journal of Turkish Science Education 7/2 (2010), 158-174.