Yıl: 2011 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 157 - 173 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi

Öz:
Türkiye’de son yıllarda su eğitimi faaliyetleri hız kazanmasına rağmen bu alandaki birçok çalışma genellikle ilköğretim düzeyinde gerçekleştirilmektedir. Oysaki suya dayalı çevre problemlerinin çözümünde yetişkinler önemli bir konuma sahiptir. Yetişkinlere yönelik hazırlanan ve sınırlı sayıdaki su eğitimi faaliyetlerinin özellikleri incelendiğinde bunların çoğunun katılımcıları pasif kılan bilgilendirme seminerleri ya da konferanslar biçiminde olduğu görülmektedir. Bu sebeplerden dolayı “Su Farkındalığı: Su eğitimi için öğretim materyali geliştirme’’ projesi kapsamında hazırlanan öğretim materyalleri ile ilköğretim ve üstü eğitim almış devlet memuru statüsünde görev yapan 22 yetişkine uygulamalı olarak 25 saatlik işlik çalışması şeklinde su eğitimi verilmiştir. Verilen eğitimde suya dayalı problemleri tanıma, anlama, su kaynaklarının korunmasına ve sorunların çözümüne yönelik hazırlanan etkinliklere yetişkinlerin aktif katılımları sağlanmıştır. Eğitim öncesinde ve sonrasında uygulanan Su Kavrama Testi, Açık Uçlu Sorular ve Su Kullanımı Anketinin sonuçları incelendiğinde; katılımcıların su ile ilgili kavramları öğrenmelerini sağladığı, aynı zamanda su kullanımına yönelik davranış ve tutumlarını olumlu yönde anlamlı düzeyde etkilediği, çevre bilinçlerini anlamlı düzeyde geliştirdiği, ancak bu olumlu etkilerin sınırlı düzeyde kalıcı olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

An applied sample environmental education for adults: water awareness education

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alım, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve çevre eğitimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (12), 599-616.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre içi eğitim: İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
  • Atasoy, E. & Ertürk H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1),105-122
  • Auriault, M. (1998). Une stratégie d'Éducation à l’eau de la société. Congrès International sur l'eau au Liban du 18 au 20 juin 1998. Le rapor Final du Congré İnternational de Kaslik. www.funredes.org/agua/index_fr.htm 12 Temmuz 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. 3. Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Beranger, P. (2003). Learning Environments and Environmental Education, New directions for adult and continuing education, 99, Fall
  • Brody, M. (1995). Development of a curriculum framework for water education for educators, scientists, and resource maneger, Journal of Environmental Education, 26 (4), 18-30.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri Analizi El Kitabı. 2. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Camozzi, A. (1994). Adult environmental education: A workbook to move from words to action. Antigonish: LEAP.
  • Clover, D. E. (1995). Theoretical foundations and practice of critical environmental adult education in Canada. Convergence. 28 (4), 44-54.
  • Clover, D. E. (1996). Developing international environmental adult education: The challenge, theory and practice. In L. Filho, Z. Murphy & K. O’Loan (Eds.), Asourcebook for environmental education: A practical review based on the Belgrade Charter (pp. 92– 111). Londra: The Parthenon Publishing Group.
  • Clover, D. E., Follen, S., & Hall, B. (2000). The nature of transformation. Environmental adult education. 2nd Edition. Toronto: Ontario Institute For Studies In Education. Clover, D. E. (2000). Editorial. Convergence, 33 (4), 3-5.
  • Clover, D. E. (2003). Environmental adult education: critique and creativity in a globalizing world. New Directions for Adult and Continuing Education, (99), http://www3.interscience.wiley.com/journal/104558497/abstract , 16 Kasım 2009’da indirilmiştir.
  • Duvall, J. & Zint, M. (2007). A Review of Research on the Effectiveness of Environmental Education in Promoting Intergenerational Learning. Journal of Environmental Education, 38 (4), 14-24
  • Ergin, Ö. (2008). “Su Farkındalığı” Üzerine Bir Eğitim Projesi. TMMOB 2. Su Politikaları Kongresi. 20-22 Mart 2008. Ankara. 531-540
  • Federighi, P. (Ed.) (1999). “Key Words on Adult Learning”, Glossary of Adult Learning in Europe. Hamburg: UNESCO Institute for Education
  • Geray, C. (1995). Çevre Koruma Bilinci ve Duyarlılıgı için Halkın Egitimi. Yeni Türkiye Özel Sayısı. 1(5), 665.
  • Giordan, A. & Souchon, C. (1991). Une Education pour 1'Environnement. Nice: Z' editions.
  • Goffin, L. (1993). Comprendre et pratiquer l’éducation relative à l’environnement : Éducation à l’environnement – Catalogue guide. Belgique: Médiathèque de la communauté française de Belgique.
  • İleri, R. (1998). Çevre Eğitimi ve Katılımın Sağlanması. ÇEV-KOR Dergisi. 7 (28), 3-9.
  • Kabaş, D. (2004). Kadınların Çevre Sorunlarına İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Çevre Eğitimi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ekonomisi ve Beslenme Anabilim Dalı.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi. Küçükcankurtaran, E. (2007). L’eau dans une éducation à l’environnement : Potentialité des ressources pédagogiques pour en saisir la complexité par des approches systémique et interdisciplinaire. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Fransa: ENS Cachan.
  • Marchand, L. (1997). L’apprentissage à vie. La pratique de l’éducation des adultes et de l’andragogie. Montréal / Toronto: Chenelière / McGraw-Hill.
  • Özdemir, Ş. (1988). Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Çevre Sorunlarına Duyarlılık. Ankara: Palme yayınları.
  • Patterson, J., Linden, E., Edward, J. K. Patterson Wilhelmsson, D, Lofgren İ (2009). Community-Based Environmental Education in the Fishing Villages of Tuticorin and Its
  • Role in Conservation of the Environment, Australian Journal of Adult Learning, 49(2), 382-393
  • Pooley, J. A. & O’Connor, M. (2000). Environmental Education and Attitudes. Environment & Behavior, 32(5). 711-724.
  • Sauvé, L. (1997). Pour une éducation relative à l’environnement. 2ème édition. Monréal: Guérin.
  • Sever, R. & Samancı, O. (2002). İlköğretimde Çevre Eğitimi. Doğu Coğrafya Dergisi. 7,155- 164.
  • Şahin, İ. & Yımaz, M. (2008). Su ve sulama bilinci ilköğretim çağında verilmelidir. DSİ
  • XV.Bölge Müdürlüğü Sulama ve Tuzlanma Konferansı. 12-13 Haziran 2008. Şanlı Urfa Türkman, A. (2000), Yaşanabilir bir çevre için, İzmir : Dokuz Eylül Yayınları
  • Treeby, B. W. (2001). Environmental Education – The New Zealand Experience (Working Paper No. 2-01). Upper Hutt: The Open Polytechnic of New Zealand.
  • UNEP. (1987). Our Common Future. World Commission on Environmental and Devolopment. UK: Oxford University Press.
  • UNESCO. (1997). Adult environmental education: Awareness and environmental action Fifth International Conference on Adult Education (CONFINTEA V), Hamburg : UNESCO Institute for Education
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Ortaöğretim kurumlarında çevre eğitimi ve öğretmenlerin çevre programları hakkındaki görüşleri. XIV. Ulusal Egitim Bilimleri Kongresi Pamukkale Üniversitesi Egitim Fakültesi 28–30 Eylül 2005. Denizli. (573-580).
  • Villemagne, C. (2008a). L’éducation relative à l’environnement en contexte d’alphabétisation des adultes Quelles dimensions critiques?. Revue internationale francophone en ERE « Regards – Recherches – Réflexions ». 7(1), 49-64.
  • Villemagne, C. (2008b). Regard sur l’éducation relative à l’environnement des adultes. Revue électronique des sciences de l’environnement. VertiGO, 8(1). http://www.vertigo.uqam.ca/vol8no1/art5vol8no1/carine_villemagne.html 10 Temmuz 2009 tarihinde incelenmiştir.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki Yetişkin Eğitimi Araştırmalarına Toplu Bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 78-97.
  • Yücel, M., Uslu, C., Altunkasa, F., Gürçay, S. S. & Say, P. N. (2008). Adana’da halkın çevre duyarlılığının saptanması ve bu duyarlılığı artırabilecek önlemlerin geliştirilmesi, Adana Kent Sorunları Sempozyumu,363-382, TMMOB
  • WWAP (2009) World Water Assessment Programme. http://www.unesco.org/water/wwap 4 Temmuz 2009 tarihinde incelenmiştir.
  • WWAP. (2006). 2ème Rapport mondial des Nations Unies sur la mise en valeur des ressources en eau : «L'eau, une responsabilité partagée». Paris: UNESCO.
APA Cappellaro E, ÜNAL ÇOBAN G, AKPINAR E, YILDIZ FEYZİOĞLU E, ERGİN Ö (2011). Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. , 157 - 173.
Chicago Cappellaro Evren,ÜNAL ÇOBAN GÜL,AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,ERGİN Ömer Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. (2011): 157 - 173.
MLA Cappellaro Evren,ÜNAL ÇOBAN GÜL,AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,ERGİN Ömer Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. , 2011, ss.157 - 173.
AMA Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. . 2011; 157 - 173.
Vancouver Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. . 2011; 157 - 173.
IEEE Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö "Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi." , ss.157 - 173, 2011.
ISNAD Cappellaro, Evren vd. "Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi". (2011), 157-173.
APA Cappellaro E, ÜNAL ÇOBAN G, AKPINAR E, YILDIZ FEYZİOĞLU E, ERGİN Ö (2011). Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Journal of Turkish Science Education, 8(2), 157 - 173.
Chicago Cappellaro Evren,ÜNAL ÇOBAN GÜL,AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,ERGİN Ömer Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Journal of Turkish Science Education 8, no.2 (2011): 157 - 173.
MLA Cappellaro Evren,ÜNAL ÇOBAN GÜL,AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,ERGİN Ömer Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Journal of Turkish Science Education, vol.8, no.2, 2011, ss.157 - 173.
AMA Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Journal of Turkish Science Education. 2011; 8(2): 157 - 173.
Vancouver Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi. Journal of Turkish Science Education. 2011; 8(2): 157 - 173.
IEEE Cappellaro E,ÜNAL ÇOBAN G,AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,ERGİN Ö "Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi." Journal of Turkish Science Education, 8, ss.157 - 173, 2011.
ISNAD Cappellaro, Evren vd. "Yetişkinler için yapılan uygulamalı çevre eğitimine bir örnek: su farkındalığı eğitimi". Journal of Turkish Science Education 8/2 (2011), 157-173.