Yıl: 2010 Cilt: 6 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 29 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Cinsel sağlık eğitiminin önemi

Öz:
Cinsel sağlık eğitimi doğumla başlayan ve tüm yasam boyu devam eden bir süreçtir. Cinsel sağlık eğitiminin temel amacı cinsel sağlığı korumaktır. Cinsel sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi bireylerin cinsellik ve cinsel sağlık konusunda bilinçlenmelerine bağlıdır. Bilinçlenme ailede başlar, okul öncesi, okul ve okul sonrası gibi yaşamın her döneminde gereksinime uygun geniş kapsamlı cinsel sağlık eğitimiyle sağlanır. Dünyanın birçok ülkesinde özellikle gelişmekte olan ülkelerde olduğu, gibi Türkiye'de de-sistemli bir cinsel sağlık eğitimi bulunmamaktadır. Bunun temelinde cinsel sağlık eğitiminin gençleri cinsel İlişkiye teşvik edeceği kanısı olduğu düşünülmektedir. *Oysa araştırmalar kapsamlı bir cinsel eğitimin; cinsel iilişkiyi ertelediği, cinsel ilişki sıklığını azalttığı, gençlerin cinsel yolla bulaşan hastalıklardan daha iyi korunduğu ve daha olumlu arkadaşlık ilişkileri kurduğunu göstermektedir. Ayrıca bu eğitimin bireyin fiziksel, duygusal ve cinsel gelişimini anlamasına, güvenli ve sağlıklı cinsel davranış geliştirmesine yardımcı olmakla birlikte başkalarının görüşlerine, davranışlarına ve yaşam şekillerine, saygılı olma bilinci kazandırdığı bilinmektedir.
Anahtar Kelime: cinsel sağlık çocuk eğitimi örgün eğitim cinsel eğitim cinsel sağlık eğitimi müfredat Türkiye halk eğitimi üreme sağlığı

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

The importance of sexual health education

Öz:
Sexual health education is a process starting with birth and continuing throughout the life of the individual. The main aim of sexual health education is to protect and maintain sexual health. The protection, development and sustainability of the sexual health, depend on the individuals becoming conscious about sex and sexual health. Consciousness begins within the family, in every period of life like pre-school, school and after school, it is gained by a comprehensive sexual health education appropriate to the necessity. İn most other countries in the world especially in the developing ones a systematic sexual health education does not exist in Turkey. The main reason for this is that sexual education is thought to encourage adolescents ta have early sexual experience. However, research on this subject indicates that comprehensive sexual health education delays sexual intercourse, decreases sexyal intercourse frequency, protects teenagers against sexually-transmitted diseases and helps them to have beter relationshipswith other. Besides this, it is known that sexual health enables individuals to comprehend their own psysical, emotional and sexual developments, helps them to develop safe and healthy sexual behaviours, as well aa teaching them to respect the behaviours and lifestyles of other people.
Anahtar Kelime: Turkey public education reproductive health sexual health child education formal education sexual education sexual health education curriculum

Konular: Tıbbi İnformatik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın A, vd. (2006). Üniversite gençlerinin Cinsel Ve Üreme Sağlığı Beş Üniversite Çalışması (Özet Raporu). S: 1-28.
  • Akın A. (2007). Dünyada ve Türkiye'de adölesan ve gençlerin sağlığı, 5. Uluslar arası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongre Kitabı, ss.56-59, Ankara.
  • Akın A., ÖZ VAR İŞ ŞB„ ERTEM M vd.. (2004). Türkiye'deki iki üniversitede gençlerin üreme sağlığını etkileyen faktörler araştırması, Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslar arası Katılımlı Sempozyum Kitabı, ss :9-12,
  • Akın KA. (2006). Finlandiya'da gençlerin cinsel sağlık hizmetlerine erişimi, genç dostu CSÜS Hizmetleri Uluslar arası Katılımlı Sempozyum Sunum Kitapçığı, ss:115-121.
  • Brown A.D., Jejeebhoy S.J., Shah I., Youth K.M. (2001). Sexual relations among young people in developing countries; evidence from" who case studies report. Geneva: World Health Organization.
  • Civil B, Yıldız H. (2010). Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi 3(2): 58-64.
  • Çetinkaya S., Nur N., Demir Öf ve Ark. (2007). Cumhuriyet Üniversitesi sağlık Merkezi'nde verilen gençlik danışma birimi hizmetleri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 29 (3): 104-108.
  • Çok F. (2004) Ergenler, Medya ve Cinsellik, Medya ve Cinsellik -CETAD, Cinsellik ve Cinsel Tedaviler V. Ulusal Kongresi "Farklı Yüzleriyle Cinsellik", İstanbul
  • Dejong J„ Shepard B., ROUDİ-FF et al. (2007).Young people's sexual and reproductive health the middleeast and north Africa. Population Reference Bureau, 1 -7
  • Dittus P., Miller K., Kotchick., BA, et al.. (2004). Why parents matter! The conceptual basis for a community-based HIV prevention program for the parents of AfricanAmerican youth. J Child Fam Stud, 13(1):5-20.
  • Erbil N., ve Top F. (2005) Üniversite öğrencilerinin cinsellik, bilgi, tutum ve davranışları, IV: Uluslar arası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongre Kitabı, 20-23 Nisan 2005, s. 220, Ankara
  • Gendel Es, and Bonner Ej. (1992). Sexual disfunction, gender identity disorders and parafilias. In: Goldman H.H.(Ed) Review of General Psychiatry, Appleton and Lange. Connecticut, p.306-26.
  • Gölbaşı Z. (2002), Adölesan Kızlara Yönelik Okula Dayalı Üreme Sağlığı Eğitim, Yayımlanmamış, Doktora Tezi, Hacettepe Üniv. Sağl. Bil. Enst. Ankara
  • Gölbaşı Z. (2003). Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: Cinsel sağlık eğitimi. Aile ve Toplum Dergisi 2(6):33-40.
  • Gürsoy E. (2003). Bekaret Denetimi, Toplum, Cinsiyet, Sağlık ve Kadın. Editör: Ayşe Akın, 1.Baskı, Hacettepe Yayınları, ss:265-270, Ankara.
  • Haznedaroğlu D. (2006). Cinsel davranışlar ve cinsel sağlık hakkında gençler neler biliyor. Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslararası Katılımlı Sempozyum Sunum Kitapçığı, ss: 81-90, Ankara.
  • İncesu C., Acar A., Kazmirci T. Vd, (2006). Cinsellikle ilgili değerler. Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığı Araştırması 3. Bölüm, Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (CETAD) Yayını. İstanbul.
  • İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve öğretmen adaylar cinsel sağlık eğitimi. İstanbul; Uygun Matbaa
  • Keçe C. (2008). Cinsel sorunlar çok az konuşuluyor ve çözümsüz kalıyor, http://www.cinseltip.org.tr (erişim: 08.03.2008).
  • Kukulu K, Gürsoy E., Sözer Ak G. (2009). Turkish university students' beliefs in sexual myths, Sexulity Disabilty Journal. 27:49-59.
  • Marmara Sağlık Eğitim ve Araştırma Vakfı ve Marmara Üniversitesi (2005), Gençlerin Üreme Sağlığı Ve Cinsel Sağlık Konularındaki Bilgi, Tutum Ve Davranışları, İstanbul, http://www.ntvmsnbc.com/ news/351962 erişim tarihi: 27.12.2009
  • Miller Be., Benson B., Galbraith., Ka. (2001). Family relationships and adolescent pregnancy risk: a research synthesis. Dev Rev, 21 (1 ):1 -38.
  • Nicoll, A, Catchpole M, Cliffe S, et.al.. (1999). Sexual health of teenagers in England and Wales; analysis of national data. BMJ p:1321 -1322.
  • Nüfusbilim Derneği-Nd (2007), 2007 Türkiye Gençlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırma Raporu, Ankara.
  • Özcebe H. (2007). Cinsel Sağlık Eğitimi, 5. Uluslar arası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongre Kitabı, ss.126.
  • Özcebe H., Ünalan T., Türkyılmaz S., vd. (2007). Türkiye: Gençlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırması. Nüfus Bilim Derneği Yayını, Ankara. Sezgin B, Akın, A. (1998). Adölesan dönemi üreme sağlığı, Sağlık ve Toplum Dergisi 8 (3-4).
  • Shah, I. And Aahman, E. (2004). Age Patterms Of Unsafe Abortion İn Developing Country Regions Reproductive Health Matters, Special Issue On Abortion Law, Policy And Practice, 12 (24): 9-17.
  • Siecus (1996). Guidelines for Comprehensive Sexuality Education, 2. ed. Newyork
  • Sungur Mz. (2003). Cinsel eğitim, cinsel işlev bozuklukları. Ed. Nesrin Yetkin ve Cem İncesu, ss:45-57, İstanbul.
  • T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu (UNFPA), (2005). Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Sağlık Sektörü için Ulusal Stratejiler ve Eylem Planı 2005-2015,, Reklamcılık ve Yayıncılık Tic. Ltd. Şti. Ankara; Damla Matbaacılık
  • Taşçı Ai. (2002).Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, 1. Basım, İstanbul.
  • Tnsa Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (2003) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, Hacettepe Yayınevi, Ankara
  • Yıldırımkaya G. (2006). Bilinçli ve Sağlıklı Gençlik, Genç Dostu CSÜS Hizmetleri Uluslararası Katılımlı Sempozyum Kitabı.
APA GÜRSOY E, GENÇALP N (2010). Cinsel sağlık eğitiminin önemi. , 29 - 36.
Chicago GÜRSOY Elif,GENÇALP Nimet Sevgi Cinsel sağlık eğitiminin önemi. (2010): 29 - 36.
MLA GÜRSOY Elif,GENÇALP Nimet Sevgi Cinsel sağlık eğitiminin önemi. , 2010, ss.29 - 36.
AMA GÜRSOY E,GENÇALP N Cinsel sağlık eğitiminin önemi. . 2010; 29 - 36.
Vancouver GÜRSOY E,GENÇALP N Cinsel sağlık eğitiminin önemi. . 2010; 29 - 36.
IEEE GÜRSOY E,GENÇALP N "Cinsel sağlık eğitiminin önemi." , ss.29 - 36, 2010.
ISNAD GÜRSOY, Elif - GENÇALP, Nimet Sevgi. "Cinsel sağlık eğitiminin önemi". (2010), 29-36.
APA GÜRSOY E, GENÇALP N (2010). Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum, 6(23), 29 - 36.
Chicago GÜRSOY Elif,GENÇALP Nimet Sevgi Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum 6, no.23 (2010): 29 - 36.
MLA GÜRSOY Elif,GENÇALP Nimet Sevgi Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum, vol.6, no.23, 2010, ss.29 - 36.
AMA GÜRSOY E,GENÇALP N Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum. 2010; 6(23): 29 - 36.
Vancouver GÜRSOY E,GENÇALP N Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum. 2010; 6(23): 29 - 36.
IEEE GÜRSOY E,GENÇALP N "Cinsel sağlık eğitiminin önemi." Aile ve Toplum, 6, ss.29 - 36, 2010.
ISNAD GÜRSOY, Elif - GENÇALP, Nimet Sevgi. "Cinsel sağlık eğitiminin önemi". Aile ve Toplum 6/23 (2010), 29-36.