Yıl: 2011 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 149 - 168 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma

Öz:
Çalışma nitel veri toplamaya dayalı olup, üç bölümden oluşturulmuştur. İlk ve ikinci bölümde, öğretmenlerin geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları, üçüncü bölümde ise öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanımı ile ilgili görüşlerini ortaya koymak amacıyla açık uçlu sorular yer almaktadır. Öğretmenlerin ilk bölümdeki cevaplarının yorumlanmasında frekans analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünü oluşturan açık uçlu sorulara verilen cevapların yorumlanmasında önce içerik analizi yapılmış, görüşler temalar şeklinde kategorilendirilmiş ve yüzde frekansları hesaplanmıştır. Çalışma, 31 sosyal bilgiler öğretmenine uygulanmıştır. Çalışmada öğretmenlerin eskiden olduğu gibi geleneksel ölçme değerlendirme araçlarını kullanmaya devam ettikleri, alternatif ölçme değerlendirme araçlarını pek fazla kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, F. (2005). "Öğretmenlerin Alternatif Ölçme Değerlendirme Konusundaki Düşünceleri ve Uyguladıkları" XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2004). "Bireysel Gelişim Dosyasına Dayalı Değerlendirme Uygulamasının Yansımaları" XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Ankara
  • Bassey, M. (1999). "Case Study Research in Educational Settings" Buckingham-Philadelphia:Open University Press.
  • Bryman, A. (1988). "Quantity and Quality in Social Research " London & New York: Routledge.
  • Cansız Aktaş, M. (2008'). "Öğretmelerin Yeni Ortaöğretim Matematik Programının Ölçme Değerlendirme Boyutuna Bakışlarının İncelenmesi" Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Çalık, S. (2007). "Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen İlköğretim Programlarının Ölçme ve Değerlendirme Süreci Hakkındaki Düşünceleri Üzerine Bir Araştırma" 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2003)." Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi" Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23:117-132.
  • Ekiz, D.(2006). "Kendini ve Başkalarını İzleme: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Günlükleri" İlköğretim Online, 5(1), 45-57, http:// ilköğretim-online.org.tr
  • Erkan, S. ve Gömleksiz, M.(2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). "Öğretmenlerin Ölçme Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar" Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 135-145
  • Glaser, B. & Strauss, A. (1967). "Discovery of Grounded Theory" Chicago: Aidine.
  • Huberman, A. M. & Miles, M. B. (1998). "Data Management and Analysis Methods" in N.
  • K.Denzin & Y. S. Lincoln (ed), Collecting and Interpreting Qualitative Materials,(179-210), London: Sage Publication.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2002). "Fen Eğitiminde Öğrencilerin Gelişimini Değerlendirmek İçin
  • Portfolyo Kullanımı Üzerine Bir İnceleme" Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23:167-176.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry" Beverly Hills, CA: Sega.
  • MEB (2005a) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). "Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook" (second edition), Newbury Park, CA: Sega.
  • Punch, K.F. (2005). "Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar" Çeviren: Dursun Bayrak, H.B Arslan, Z. Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sağlam-Arslan, A, Avcı, N, İyibil, Ü. (2008). "Fizik Öğretmen Adaylarının Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntemlerini Algılama Düzeyleri" D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 115-128 (2008)
  • Strauss, A.L. & Corbin, J. (1998). "Basics of Qualitative Research" (second edition), Newbury Park, CA: Sage.
  • Subaşı, R. (2006). "2005-2006 Öğretim Yılından İtibaren uygulanmakta Olan Yapılandırmacı Eğitim Programına Öğretmenlerin Bakışı" (İstanbul İli Bağcılar İlçesi Örneği),Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Şimşek, N, (2009). "Sosyal Bilgiler Dersinde Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarının Kullanılması" Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 18.Eğitim Bilimleri Kongresi, İzmir.
  • Şimşek, N, (2010). "Status Of Social Studies Teacher At Primary Stages EvaluationTools In The Using Alternative Measurement" Procedia-Social and Behavioral, Sciences, 2(2) p.3368-3372.
APA ŞİMŞEK N (2011). sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. , 149 - 168.
Chicago ŞİMŞEK Nihat sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. (2011): 149 - 168.
MLA ŞİMŞEK Nihat sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. , 2011, ss.149 - 168.
AMA ŞİMŞEK N sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. . 2011; 149 - 168.
Vancouver ŞİMŞEK N sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. . 2011; 149 - 168.
IEEE ŞİMŞEK N "sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma." , ss.149 - 168, 2011.
ISNAD ŞİMŞEK, Nihat. "sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma". (2011), 149-168.
APA ŞİMŞEK N (2011). sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 149 - 168.
Chicago ŞİMŞEK Nihat sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, no.1 (2011): 149 - 168.
MLA ŞİMŞEK Nihat sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.21, no.1, 2011, ss.149 - 168.
AMA ŞİMŞEK N sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(1): 149 - 168.
Vancouver ŞİMŞEK N sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(1): 149 - 168.
IEEE ŞİMŞEK N "sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss.149 - 168, 2011.
ISNAD ŞİMŞEK, Nihat. "sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/1 (2011), 149-168.