Yıl: 2011 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 217 - 232 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi

Öz:
İlköğretim öğrencilerinin bilişsel düzeyde ders başarılarının ve disiplinler arası öğrenme ilişkilerinin belirlendiği bu çalışma da tarama tekniği kullanılmış ve araştırma verileri, örneklemi oluşturan okullardaki akademik başarı notları doküman analizi incelemesine dayalı olarak elde edilmiştir. Çalışma grubunu, 2005-2006 öğretim yılında Kırşehir il merkezindeki öğrenci yoğunluğu fazla olan 14 okulun 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim görmüş 5457 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin Türkçe, Yabancı Dil, Fen ve Teknoloji ve Matematik dersindeki başarılarının sınıf düzeylerine ve cinsiyetle bir ilişkisinin olup olmadığını belirlemek için bağımsız t-Testi ve Pearson korelasyon katsayısı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin yılsonu başarı notları incelendiğinde Türkçe dersi not ortalamalarının en yüksek değerde iken Matematik dersi not ortalamalarının en düşük değerde olduğu, genel anlamda dil temelli öğrenme derslerinde (Türkçe ve Yabancı Dil) fen temelli öğrenme derslerine (Fen ve Teknoloji ve Matematik) göre daha başarılı oldukları ve dersler arasında yüksek ve pozitif yönlü bir korelasyon olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktan, C. (2007). Disiplinler-arası eğitim ve araştırma. [Online]: http://www.canaktan.org/ egitim/egitim-metodoloji/disiplin-arasi.htm (İndirme Tarihi: 10.07.2007).
  • Albayrak, M. (2000). İlköğretimde matematik ve öğretimi. Ankara: Aşık Matbaası.
  • Albayrak, M. ve Erkal, M. (2003). Başarıya giden yolda ifade ve beceri derslerinin (Türkçe-matematik) birlikteliği. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 158.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Crocker, C. (1996). Interdisciplinary education in a high school: Perspectives from teachers of a ninth grade course. Dissertation, UMI: 9708551.
  • Engelhard, G. (2001). Math anxiety, mother's education and the mathematics performance of adolescent boys and girls. Evidence from The United States and Thailand. The Journal of Psychology, 124 (3), 289-298.
  • Erktin, E. (1989). Matematik korkusu, ilköğretim Okullarında matematik öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları, 141-168.
  • Hurley, M.M. (1999). Interdisciplinary mathematics and science: Characteristics, forms and related effect sizes for student achievement and affective outcomes. Dissertation, UMI: 9927626.
  • İşler, A.Ş. (2004). Sanat eğitiminde disiplinlerarası-tematik yaklaşım. Milli Eğitim Dergisi, sayı 163.
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin derslerdeki başarı düzeylerinin birbiriyle ilişkisi. İlköğretim-Online, 2 (2), 19-27.
  • Güzel, H. (2004). Genel fizik ve matematik derslerindeki başarı ile matematiğe karşı olan tutum arasındaki ilişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 49-58.
  • Ho, Hsiu-Zu ve diğ. (2000). The affective and cognitive dimensions of math anxiety: A cross national study. Journal for Research in Mathematics Education, 31 (3), 362-379.
  • Hyde, A. (2006). Comprehending math: Adapting reading strategies to teach mathematics, K-6. Heinemann, ISBN 978-0-325-00949-0.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, 1991.
  • Kotler, W. I. (1991). Interdisciplinary study in a middle level school student and teacher perspectives: A case study. Charlottesville, VA: University of Virginia.
  • MEB, İlköğretim Genel Müdürlüğü. (2006). ilköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. ["On/me7'bttp://ttkb.meb.gov.tr/ogretmeWmodules.php?name=Downloads&d_op=viewd ownload&cid=48 (İndirme Tarihi: 09.09.2006).
  • Meece, L. J. ve Wigfield, A. (1988). Math anxiety in elementary and secondary school. Journal of Educational Psychology, 70 (4), 589-594.
  • Morris, L.W., Kellaway, D.S. ve Smith, D.H. (1987). Mathematics anxiety rating scale: Predicting experiences and academic performance in two groups of students. Journal of Educational Psychology, 70 (4), 589-594.
  • Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. California: Sage Publications.
  • Sarıkaya, M. (1996). Lise eğitiminde matematik ile fizik ve kimyanın ilişkisi. G. U. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 45-52.
  • Smith, L.L. (1999). Effects of discipline-based art education and interdisciplinary art education on artistic development and production, higher level thinking, and attitudes toward science and social studies. Dissertation, UMI Number: 9933450.
  • Sturtevant, E.G. (1994). Reading, writing and experience in high school social studies and science. Contemporary Education, 2, 95-98.
  • Sulak, H. (1992). Lise* matematik öğretim programlarının fen dersleri programlarına uygunluğu üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Vars, G.F. (1991). Integrated curriculum in historical perspective. Educational Leadership, 49 (2), 14-15.
  • Wiersma, W. ve Jurs, S. (2005). Research methods in education. New York: Pearson Education Inc.
  • Wright, M. ve Chorin, A. (1999). Division of mathematical sciences (mathematics and sciences). www.nsf.gov/pubs/2000/mps001/mps001.doc (İndirme Tarihi: 20.06.2006)
  • Tatar, E. ve Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 503-508.
  • Türkeli, Y. (2007). ilköğretim fen eğitiminde disiplinler arası yaklaşım/zeka ve mesleklerle ilişkisi.[Online]: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/Panel/t47.pdf. (İndirme Tarihi: 15.07.2007).
APA Taşdemir M, TAŞDEMİR A (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. , 217 - 232.
Chicago Taşdemir Mehmet,TAŞDEMİR Adem İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. (2011): 217 - 232.
MLA Taşdemir Mehmet,TAŞDEMİR Adem İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. , 2011, ss.217 - 232.
AMA Taşdemir M,TAŞDEMİR A İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. . 2011; 217 - 232.
Vancouver Taşdemir M,TAŞDEMİR A İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. . 2011; 217 - 232.
IEEE Taşdemir M,TAŞDEMİR A "İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi." , ss.217 - 232, 2011.
ISNAD Taşdemir, Mehmet - TAŞDEMİR, Adem. "İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi". (2011), 217-232.
APA Taşdemir M, TAŞDEMİR A (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217 - 232.
Chicago Taşdemir Mehmet,TAŞDEMİR Adem İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, no.1 (2011): 217 - 232.
MLA Taşdemir Mehmet,TAŞDEMİR Adem İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.21, no.1, 2011, ss.217 - 232.
AMA Taşdemir M,TAŞDEMİR A İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(1): 217 - 232.
Vancouver Taşdemir M,TAŞDEMİR A İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(1): 217 - 232.
IEEE Taşdemir M,TAŞDEMİR A "İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss.217 - 232, 2011.
ISNAD Taşdemir, Mehmet - TAŞDEMİR, Adem. "İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/1 (2011), 217-232.