Yıl: 2010 Cilt: 6 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 91 - 104 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, yetişkinlerin su kullanımınayönelik tutum ve davranışını ölçen bir ölçme aracı geliş- tirmektir. Bu amaçla Tutum ve Davranış olmak üzere ikialt ölçekten oluşan Su kullanımı Anketi (SKA) hazırlan- mıştır. Başlangıçta 28 maddeden oluşan SKA-Tutum ve24 maddeden oluşan SKA-Davranış alt ölçekleri rastge- le örnekleme yöntemiyle seçilen 109 kişiye uygulanmış- tır. SKA’nın yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açıklayı- cı faktör analizi (AFA) uygulanmıştır. AFA sonuçlarınagöre SKA-Tutum alt ölçeği iki faktörlü bir yapıya sahip- ken, SKA-Davranış alt ölçeği tek faktörlü bir yapıdadır.Belirlenen boyutların güvenirliliklerini belirlemek amacıy- la yapılan madde toplam korelâsyonları sonuçlarınagöre, 12 maddeden oluşan Su Kullanımı-Tutum alt ölçe- ğinin iç tutarlık katsayısı 0,82’dir. Su Kullanımı-Davranışalt ölçeği ise 13 maddeden oluşmaktadır ve ölçeğin içtutarlık katsayısı 0,87 olarak hesaplanmıştır. Toplampuana göre belirlenmiş üst % 27 ve alt % 27’lik gruplarınmadde puanları arasındaki farkın anlamlılığı için yapılant testi sonuçlarından, farkların tüm maddeler için anlamlıolduğu görülmüştür. Toplam 25 madden oluşan SKA’nıncevaplanma süresi 20 dakika civarındadır. GeliştirilenSKA araştırmacıların suyla ilgili hem deneysel hem detarama türü çalışmalarında kullanılabilir
Anahtar Kelime: davranış su kaynakları su kaynaklarının korunması anket çevreye karşı tutumlar tutum su kullanımı su kirliliği su tasarrufu anket geliştirme açıklayıcı faktör analizi

Konular: Aile Çalışmaları

Developing the water usage questionnaire towards adults

Öz:
The purpose of this study is to develop an instrumentfor measuring the attitudes and behaviors of adults’towards water usage. For this purpose, Water UsageQuestionnaire (WUQ) consisting of two subscales asattitudes and behaviors was prepared. The subscales ofWUQ-Attitudes and WQU-Behavior which initially had28 and 24 items respectively were analyzed by the datacollected from 109 randomly selected adults. ExplanatoryFactor Analysis (EFA) was conducted for determiningthe structural validity of WUQ. According to the results ofEFA, while the WUQ-Attitude subscale had two factorsthe WUQ-Behavior subscale had one factor. The itemtotal correlations showed that WQU-Attitude subscaleconsisting of 12 items had internal reliability coefficient0.82. The Water Usage-Behavior subscale consisting of13 items had internal reliability coefficient of 0.87. Thet-test analysis results for determining the significance ofthe differences between the scores of upper 27% andlower 27% groups defined by the total score showed thatdifferences are significant for items. WUQ having 25items in total takes approximately 20 minutes to complete.The developed WUQ may be used in both experimentaland survey studies about water by researchers.
Anahtar Kelime: attitude water usage water pollution water saving questionnaire development explanatory factor analysis behavior water resources water resources conservation questionnaire environmental attitudes

Konular: Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AITKEN C., T. MCMAHON, A.WEARING ve B. FINLAY- SON, “Residential water use: Predicting and re- ducing consumption”, Journal of Applied Social Psychology, Cilt 21, s. 611–619, 1994.
  • AKKURT N.D. “Aktif öğrenme tekniklerinin lise 1. sınıf öğrencilerinin ekoloji ve çevre kirliliği konusunu öğrenme başarılarına ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007.
  • AL-SHAYAA M.SH, “Education and water conversation in Tucson, Arizona, towards an educational mod- el for Saudi Arabia”, Unpublished doctoral disser- tation, Iowa State University, 2004.
  • ALAŞ A. ve O.H.Ç. ÇİL, “Aksaray iline içme suyu sağlayan bazı kaynaklarda su kalite pareme- trelerinin incelenmesi”, Ekoloji Çevre Dergisi, Cilt 11, Sayı 42, s.40–44, 2002.
  • AMEND J.R. ve A.A. ARMOLD, “A public education pro- gram in water resources management”, 1983. 13.11.2006 tarihinde ERIC’ten alınmıştır
  • ATASOY E, “Çevre için eğitim: ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma”, Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005.
  • BATES T.B, “An assesment of public’s water resource knowledge and implications for water education”, Unpublished doctoral dissertation, Oklahoma State University, 1985.
  • BÜLBÜL Y, “Ortaöğretim çevre ve insan dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin çevreye yönelik tutumlara ve erişiye etkisi”, Yayınlanmamış doktora tezi, Çanakkale OnSekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • BÜYÜKÖZTÜRK Ş, Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Pegem A Yayınları, Ankara 2002.
  • CLARK W.A. “Obstacles and opportunities for water conservation in Blagoevgrad, Bulgaria”. Unpub- lished Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University, 2005.
  • CORRAL-VERDUGO V, “Dual ‘realities’ of conservation behavior: Self-reports vs observations of re-use and recycling behavior”, Journal of Environmen- tal Psychology, cilt 17, s.135–145, 1997.
  • CORRAL-VERDUGO V., R.B. BECHTEL, ve B. FRAIJO- SING, “Environmental beliefs and water conser- vation: An empirical study”, Journal of Environ- mental Psychology, Cilt 23, s. 247–257, 2003.
  • COSGROVE J. W. ve F.R. RIJSBERMAN, World wa- ter vision: making water everybody’s business. Earthscan, London 2000.
  • ÇABUK B. ve C. KARACAOĞLU, “Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenme- si”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 36, Sayı (1–2), s.189–198, 2003.
  • ÇELİK E, “Antalya Kentinin İçme Suyu Kalite Sorunlarının ve Olası Çözümlerinin Halkın Düşüncesi Alınarak Araştırılması”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • ÇELİKBAŞ E, “Lise 1 Biyoloji dersi müfredatı içerisinde yer alan ekoloji “dünya ortamı ve canlılar” ünitesi- nin lise mezunu bireylerin çevreye karşı tutumuna etkisi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • GILG A. ve S. BARR, “Behavioural attitudes towards water saving: Evidence from a study of environ- mental actions”, Ecological Economics, Cilt 57, Sayı 3, s. 400-414, 2006.
  • HABLEMITOGLU S. ve E. OZMETE, “Sustainable water management: a case study on saving behaviour of Turkish women for domestic water usage”. Eu- ropean Journal of Social Sciences, Cilt 12, Sayı 3, s. 447–456, 2010.
  • KAISER F.G., OERKE B. ve F.X. BOGNER, “Behavior- based environmental attitude: development of an instrument for adolescents”, Journal of Environ- mental Psychology, Cilt 27, Sayı 3, s.242–251, 2007
  • KAYA A, “Çocuklar için yalnızlık ölçeğinin Türkçe for- munun geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt 5 Sayı 19, s.220–237, 2005.
  • KELEŞ Ö, “Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2007.
  • MIDDLESTADT S., GRIESER M., HERNANDEZ O., TUBAISHAT K., SANCHACK J., SOUTHWELL B ve R. SCHWARTZ, “Turing minds on and faucets off: water conservation education in Jordanian schools”, The Journal of Environmental Educa- tion, Cilt 32 Sayı 2, s.37–45, 2001.
  • MILFONT T.L. ve J. DUCKITT, “The environmental atti- tudes inventory: A valid and reliable measure to assess the structure of environmental attitudes”, Journal of Environmental Psychology. In pres.
  • MILLER P, “West Texas high school agriscience teach- ers’ knowledge, confidence, and attitudes to- wards teaching water quantity-related topics”, Unpublished Master of Science Thesis, Texas Tech University, 2009.
  • RANDOLPH B. ve P. TROY, “Attitudes to conservation and water consumption”, Environmental Science & Policy, Cilt 11, Sayı 5, p.441–455, 2008.
  • SUVEDI M., KRUEGER, D., SHRESTHA A. ve D. BET- TINGHOUSE, “Michigan citizens’ knowledge and perceptions about groundwater”, 2000. 07.11.2006 tarihinde ERIC’ten alınmıştır.
  • TECER S, “Çevre için eğitim: Balıkesir ili ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.
  • UZUN N, “Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumları üzerine bir çalışma”, Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilim- leri Enstitüsü, 2007.
  • VAN VUGT, M. & C.D. SAMUELSON, “The impact of personal metering in the management of a natu- ral resource crisis: a social dilemma analysis”. Personality and Social Psychology Bulletin, Cilt 25, Sayı 6, p.735–750, 1999
  • WILLIAMS C.E, “The effectiveness of using a workshop to change Agriscience teacher behaviors towards agricultural water management instruction”. Un- published Master of Science Thesis, Texas Tech University, 2009.
  • World Health Organisation (2006). 2 Ekim 2006, http:// www.who.int/water_sanitation_health/resources/ en/index.html. World Water Forum (2006). Final Report, 1 Ekim 2006, http://www.worldwaterforum4.org.mx/files/report/ FinalReport.pdf.
  • World Wild Fund for Nature-Turkey. (2006). 2 Ekim 2006, http://www.wwf.org.tr/su/rakamlarla-su-sorunu/.
APA FEVZİOĞLU E, AKPINAR E, ÜNAL ÇOBAN G, CAPELLARO E, ERGİN Ö (2010). Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. , 91 - 104.
Chicago FEVZİOĞLU Eylem,AKPINAR Etcan,ÜNAL ÇOBAN GÜL,CAPELLARO Evren,ERGİN Ömer Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. (2010): 91 - 104.
MLA FEVZİOĞLU Eylem,AKPINAR Etcan,ÜNAL ÇOBAN GÜL,CAPELLARO Evren,ERGİN Ömer Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. , 2010, ss.91 - 104.
AMA FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. . 2010; 91 - 104.
Vancouver FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. . 2010; 91 - 104.
IEEE FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö "Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi." , ss.91 - 104, 2010.
ISNAD FEVZİOĞLU, Eylem vd. "Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi". (2010), 91-104.
APA FEVZİOĞLU E, AKPINAR E, ÜNAL ÇOBAN G, CAPELLARO E, ERGİN Ö (2010). Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile ve Toplum, 6(22), 91 - 104.
Chicago FEVZİOĞLU Eylem,AKPINAR Etcan,ÜNAL ÇOBAN GÜL,CAPELLARO Evren,ERGİN Ömer Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile ve Toplum 6, no.22 (2010): 91 - 104.
MLA FEVZİOĞLU Eylem,AKPINAR Etcan,ÜNAL ÇOBAN GÜL,CAPELLARO Evren,ERGİN Ömer Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile ve Toplum, vol.6, no.22, 2010, ss.91 - 104.
AMA FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile ve Toplum. 2010; 6(22): 91 - 104.
Vancouver FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi. Aile ve Toplum. 2010; 6(22): 91 - 104.
IEEE FEVZİOĞLU E,AKPINAR E,ÜNAL ÇOBAN G,CAPELLARO E,ERGİN Ö "Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi." Aile ve Toplum, 6, ss.91 - 104, 2010.
ISNAD FEVZİOĞLU, Eylem vd. "Yetişkinlere yönelik su kullanımı anketi’nin geliştirilmesi". Aile ve Toplum 6/22 (2010), 91-104.