Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 571 - 595 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerineilişkin sınıf ve branş öğretmenlerinin algılarını belirlemektir. Karma yönteminkullanıldığı bu araştırmada hem nicel hem de nitel araştırma tekniklerikullanılmıştır. Araştırmanın verileri nicel yöntem açısından “Teknoloji LiderliğiRolleri Envanteri”, nitel yöntem açısından ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniğikullanılarak toplanmıştır. Nicel yöntem açısından örneklem belirleme yöntemiolarak olasılığa dayalı örneklem çeşitlerinden biri olan tabakalı örneklemekullanılmıştır. Örnekleme alınan 14 ilköğretim okulundaki 386 öğretmenincevapladığı veri toplama aracı değerlendirmeye alınmıştır. Bu çalışmanın nitel veritoplama boyutunda amaçlı örnekleme dayalı olarak maksimum çeşitlilik örneklemeyöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelere toplam 18 öğretmenkatılmıştır. Katılımcıların, ilköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliğirollerine ilişkin görüşlerinin; branş (çalışma alanı), cinsiyet ve öğrenci mevcudu(görev yaptıkları okullarda yer alan öğrenci mevcutları) bağımsız değişkenlerinegöre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla parametrik analizteknikleri kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesi ise içerik analizi ilegerçekleştirilmiştir. Sınıf ve branş öğretmenlerinin görüşlerine göre ilköğretim okuluyöneticilerinin, teknoloji liderliği rolleri olan insan merkezlilik, vizyon ve iletişim veişbirliği rollerini kısmen, destek rolünü yeterince sergiledikleri belirlenmiştir. Nicelaraştırma teknikleriyle elde edilen bulguların, nitel araştırma tekniklerinden eldeedilen bulgular tarafından da desteklendiği görülmüştür. İlköğretim okuluyöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin sınıf ve branş öğretmenleriningörüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Cinsiyet değişkeni açındansınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında ilköğretim okulu yöneticilerinin vizyonrolüne ilişkin; branş öğretmenlerinin görüşleri arasında ise iletişim ve işbirliği rolüneilişkin istatistiksel bakımdan anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrenci mevcudu değişkeni açısından sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında ilköğretimokulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin anlamlı bir farklılıkbulunmamıştır. Öğrenci mevcudu değişkeni açısından branş öğretmenleriningörüşleri arasında ise ilköğretim okulu yöneticilerinin insan merkezlilik ve vizyonrollerine ilişkin anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Elementary teachers' views about school administrators' Technology leadership roles

Öz:
This study aims to reveal the elementary school administrators’ technologyleadership roles, according to elementary classroom and subject teachers’perception, and to evaluate these roles. In this mixed method research bothqualitative and quantitative methods were used. In order to determine whetherelementary school principals’ technology leadership role differentiate in respect ofthe independent variables such as subjects, gender, experience years in teaching, andnumber of student, the parametric analyze technique was used. Qualitative data wasanalyzed with the content analysis technique.According to the opinion of classroom and subject teachers, the technologyleadership roles of the elementary school administrators such as human-centered,vision, communication and cooperation were performed partially support role weredetermined to be performed enough. It was assured that findings obtained fromquantitative research techniques were also supported by findings obtained frominterviews which were the techniques of qualitative part. No significant differencesbetween the views of subject teachers and classroom teachers were found aboutelementary school administrators’ technology leadership roles. The results revealedthat there were statistically significant differences in terms of gender variable amongthe views of the classroom teachers, related to the role of the vision of theelementary school administrators; among the views of the branch teacher, on the roleof communication and cooperation. In terms of student number of schools, nosignificant differences were found between the views of teachers about elementaryschool administrators’ role of technology leadership. However, there weresignificant differences among subject teachers’ views about elementary schooladministrators’ technology leadership roles considering roles in vision and human- centered components.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson R. E ve Dexter, S. (2005). School Technology Leadership: An Empirical Investigation of Prevalence and Effect. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49–82.
  • Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Benedetto, R. (2006). How Do Independent School Leaders Build the Educational Technology Leadership Capacity of the School? Unpublished Doctoral Dissertation, Drexel University.
  • Cheng, Y. C. (2002). The Changing Context of School Leadership: Implications for Paradigm Shift. In K. Leithwood ve P. Hallinger (Eds.). Second International Handbook of Educational Leadership and Administration. (103–132) Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis. Routledge Publications.
  • Dimmock, C. (1996). Dilemmas fo School Leaders and Administrators in Restructuring. In K. Leithwood, J. Chapman, David Corson, P. Hallinger ve A. Hart (Eds.). International Handbook of Educational Leadership and Administration. (135-170). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Dimmock, C. ve Walker, A. (2000). Developing Comparative and International Educational Leadership and Management: A Cross-Cultural Model. School Leadership and Management, 20, 143 – 160.
  • DiPaola, M. F. (2003). Conflict and Change. In N. Bennett, M. Crawford, ve M. Cartwright (Eds.). Effective Educational Leadership. (143-158). London: Paul Chapman Publishing.
  • Dönmez, B. ve Sincar, M. (2008). Avrupa Birliği Sürecinde Yükselen Ağ Toplumu ve Eğitim Yöneticileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 1–19.
  • Evidence. London, New York: Routledge.
  • Fullan, M. (2003). The Moral İmperative of School Leadership. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Greasley, P. (2008). Quantitative Data Analysis Using SPSS. An Introduction for Health & Social Science. Open University Press.
  • Gronn, P. (2008). The Future of Distributed Leadership. Journal of Educational Administration, 46 (2), 141–158.
  • Gronn, P. (2002). Distributed leadeRship. In K. Leithwood ve P. Hallinger (Eds.). Second International Handbook of Educational Leadership and Administration. (653–696) Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Hargreaves, A. (2008). The Emotional Geographies of Educational Leadership. In B. Davies ve T. Brighouse (Eds.). Passionate Leadership in Education, (129–150) CA: Sage.
  • Harris, A ve Muijs, D. (2005). Improving Schools Through Teacher Leadership. Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A. (2005a). Distributed Leadership. In B. Davies (Ed.). The Essentials of School Leadership. (160–172) Thousand Oaks: Corwin Press/Paul Chapman Publishing.
  • Harris, A. (2005b). Distributed school leadership: Developing tomorrow’s leaders. New York: Routledge.
  • Harris, A. (2005c). Reflections on Distributed Leadership. Management in Education, 19, 10–12.
  • Harris, A. (2005d). Crossing Boundaries and Breaking Barriers: Distributed Leadership in Schools. London: Special School Trust.
  • Harris, A. (2008). Distributed Leadership: According to the Evidence. Journal of Educational Administration, 46 (2), 172–188.
  • Harris, A. (2008a). Distributed School Leadership: Developing Tomorrow’s Leaders. New York: Routledge.
  • Leithwood, K., Mascall, B. and Strauss, T. (2009). Distributed Leadership According to the
  • Mainstone, L. E. ve Schroeder, D. M. (1999).Management Education in the Information Age. Journal of Management Education, 23(6), 630-634
  • Mangin, M. M. (2007). Facilitating Elementary Principlas’ Support for Instructional Leadership. Educational Administration Quarterly, 43, 319-357.
  • Muijs, D. (2004). Doing qualitative research in education. Sage Publications.
  • Mulford, B., Sillins, H. ve Leithwood, K. (2004). Educational Leadership for Organizational Learning and Improved Student Outcomes. Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Murphy, J. ve Forsyth, P. B. (1999). A Decade of Change. In J. Murphy and P. B. Forsyth (Eds.). Educational Administration: A Decade of Change. (3-38). Thousand Oaks: Corwin Pres.
  • Persaud, B. (2006). School Administrators’ Perspective on their Leadership Role in Technology Integration. Unpublished Doctoral Dissertation. Walden University. Rayner, S. ve Gunter, H. (2005). Rethinking Leadership: Perspectives on Remodelling Practice. Educational Review, 57, 151 – 161.
  • Riley, K. ve MacBeath, J. (2003). Effective Leaders and Effective Schools. In N. Bennett, M. Crawford, and M. Cartwright (Eds.). Effective Educational Leadership. (173-185). London: Paul Chapman Publishing.
  • Sherman, R.R. ve Webb, R.B.(2005). Qualitative Research in Education: Focus and Methods.Taylor and Francis publication.
  • Sincar, M. (2010). Reliability and Validity Study of the Inventory of Technology Leadership Roles. Journal of Education Research. 3(4)pp. 311-320
  • Sleeers, P., Geijsel, F. ve Van den Berg, R (2002). Conditions Fostering Educational Change. In K. Leithwood and P. Hallinger (Eds.). Second International Handbook of Educational Leadership and Administration. (75-102) Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Somekh, B. Ve Levin C. (2005). Research Methods in the Social Sciences
  • Spillane, J. P (2006). Distributed Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Spillane, J. P., Diamond, J. B., Sherer, J. S. ve Coldren, A. F. (2005). Distributing Leadership. In M. J. Coles and G.Southworth (Eds.). Developing Leadership: Creating the Schools of Tomorrow. (37-49) Berkshire: Open University Press.
  • Stoll, L., Bolam, R. ve Collarbone, P. (2002). Leading for Change: Building Capacity for Change. In K. Leithwood and P. Hallinger (Eds.). Second International Handbook of Educational Leadership and Administration. (41-74) Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem A.
  • Turan, S. (2002). Teknolojinin Okul Yönetiminde Etkin Kullanımında Okul Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(30), 271–281.
  • Turan, S. (2006). Avrupa Birliği Sürecinde Eğitim ve Okulun İşlevini Yeniden Düşünmek. Eğitime Bakış Dergisi, 2(7), 3-9.
  • Weber, M. J. (2006). A Study of Computer Technology Use and Technology Leadership of Texas Elementary Public School Principals. Unpublished Doctoral Dissertation. University of North Texas
  • Yu, C. ve Durrington, V.A. (2006). Technology Standards for School Administrators: An Analysis of Practicing and Aspiring Administrators' Perceived Ability to Perform the Standards. NASSP Bulletin, 90 (4), 301–317.
APA SINCAR M, ASLAN B (2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. , 571 - 595.
Chicago SINCAR MEHMET,ASLAN Battal İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. (2011): 571 - 595.
MLA SINCAR MEHMET,ASLAN Battal İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. , 2011, ss.571 - 595.
AMA SINCAR M,ASLAN B İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. . 2011; 571 - 595.
Vancouver SINCAR M,ASLAN B İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. . 2011; 571 - 595.
IEEE SINCAR M,ASLAN B "İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri." , ss.571 - 595, 2011.
ISNAD SINCAR, MEHMET - ASLAN, Battal. "İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri". (2011), 571-595.
APA SINCAR M, ASLAN B (2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571 - 595.
Chicago SINCAR MEHMET,ASLAN Battal İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.1 (2011): 571 - 595.
MLA SINCAR MEHMET,ASLAN Battal İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.1, 2011, ss.571 - 595.
AMA SINCAR M,ASLAN B İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(1): 571 - 595.
Vancouver SINCAR M,ASLAN B İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(1): 571 - 595.
IEEE SINCAR M,ASLAN B "İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.571 - 595, 2011.
ISNAD SINCAR, MEHMET - ASLAN, Battal. "İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri". Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/1 (2011), 571-595.