Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 407 - 416 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri

Öz:
Öğretim programlarında öğrencilere birtakım değerlerin kazandırılması hedeflenmektedir. Birçok ülkede olduğu gibi, ülkemizde de, öğrencilere kazandırılacak değerler konusunda ciddi tartışmalar yapılmaktadır. Bu bakımdan bireylere kazandırılması gereken değerler ve insanların değer yönelimlerinin tespit edilmesi önemlidir. Bu çalışmada, Avrupa Birliği’ne giriş sürecinde değerler eğitiminin hedef kitlesi olan öğrencilerin görüşlerine değer yönelimlerinin belirlenmesi amacıyla müracaat edilmiştir. Çalışma, Ankara iline bağlı Altındağ, Mamak, Keçiören, Çankaya, Yenimahalle, Sincan ilçelerinden rastgele seçilen 9 farklı ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin çevrelerindeki insanlarda görmek istedikleri değerlerin belirlenmesinde, uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerden elde edilen yazılı dönütler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma kapsamında 6.sınıf öğrencilerine ait 1232 adet form değerlendirilmiştir. Öğrencilerin 97 farklı değeri tercih ettikleri ancak bunlar içinden sırasıyla çevre temizliği, saygı, güzel söz ve davranış, dürüstlük, çalışkanlık, çevre duyarlılığı, yardımseverlik, iyi insan olma, hoşgörü, doğa sevgisi, temizlik, sevgi ve güvenilirlik değerlerini daha çok tercih ettikleri tespit edilmiştir. Bu değerler, Akbaş ve Rokeach tarafından geliştirilen değer sınıflandırmaları ile karşılaştırılmıştır. Çalışmada en fazla tercih edilen yukarıdaki 13 değerden, Rokeach’ın sınıflandırmasındaki değerlerden sadece 5 değerin (dürüstlük, yardımseverlik, hoşgörülü olma, temizlik ve sevgi) olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afdal, Geir (2007). Ahlak Eğitiminin Analizi: Bir Tipoloji. Değerler ve Eğitimi. Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Ed). İstanbul: Dem yay., ss. 333-334
  • Akbaş, Oktay (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinde Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı.
  • Akbaş, Oktay (2006). MEB İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu. Değer Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara. Milli Eğitim Basımevi. ss. 55-60.
  • Aydın, Mustafa (2003). Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 121-144
  • Blackman, Alan - Hurd, Tony - Tima, Nils (2000). Entrepreneurs : More Honest than We think? A preliminary Investigation into the Characteristic and Values of Owner-Manager .http://www.sbaer.uca.edu/research/icsb/2000/pdf/121.PDF (25/12/2005 tarihinde internet adresinden alınmıştır).
  • Brynildssen, Shawna (2002). Character Education though Children’s Literature. ERIC Clearinghouse on Reading English and Communication. ED 469929. http://www.ericdigests.org/2003-3/character.htm (24/8/2006 tarihinde internet adresinden alınmıştır.)
  • Dilmaç, Bülent (2002). İnsanca Değerler Eğitimi. Nobel yay. Ankara
  • Doğan, İsmail (2007). Türk Eğitim Sisteminde Değer Sorunu. Değerler ve Eğitimi. Kaymakcan, R.,
  • Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Eds). İstanbul: Dem yay. 615–634
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yay. No:8
  • Halstead, J.Mark - Taylor, Monica J. (1996). Values in Education and Education in Values. Bristol- England: Falmer Pres
  • Halstead, J.Mark - Taylor, Monica J. (2000). Learning and Teaching about Values : a review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30 (2). 169-202.
  • Haydon, Graham (2004). Values education: sustaining the ethical environment. Journal of Moral Education. 33 (2). 115-129.
  • Hossain, Amzad - Marinova, Dora (2004). Values education: A foundation for sustainability. Murdoch University: 13th Annual Teaching and Learning Forum. 9-10 February. www.lsn.curtin.edu.au/TL/Forum/2004/Hossain/and/Marinova-val.html
  • Kirschenbaum, Howard (1995). 100 Ways to enhance values and moralıty in schools and youth settings. Massachusetts: A Longwood Professional Book. Pearson Education.
  • Marcus, M. & Fritzer, P. (1999). Moral Education as Public Issue. Contemporary Education. 70 (3). 44-45
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2004). Sosyal Bilgiler Öğretimi Program Kılavuz Kitabı 4-5.sınıf. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Poyraz, Hakan (2007). Değerlerin Kuruluşu ve Yapısı. Değerler ve Eğitimi. Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Eds). İstanbul: Dem yay. 81-88
  • An International Gallup Poll. (1997). Global Study of Family Values. New Jersey: International Gallup Poll. Report 7 Kasım 1997. www.hi-ho.ne.jp/taku77/refer/valupoll.htm ( 25/12/2005).
  • Rosenfeld, Lawrence - Wynns, Scarlet (2003). Perceived Values and Social Support in Buffy the Vampire Slayer. The online international Journal of Buffy Studies. http://www.slayage.tv/essays/slayage10/Rosenfeld_&_Wynns.htm (08/10/2005).
  • Sağnak, Mesut (2007). Orta Öğretim Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Okulun Örgütsel Değerlerine İlişkin Algıları İle Kişisel Değerleri Arasındaki Uyum Düzeyleri. Değerler ve Eğitimi. Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Eds). İstanbul: Dem yay. 715-726
  • Sarı, Enver (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73-88
  • Stanley, William B. (1983). Training Teachers to Deal with Values Education : A Critical Look at Social Studies Methods Texts. Social Studies. 74 (6). 242-246.
  • Tillman, Diane (2000). Living Values Activities for Young Adults. USA-Florida: Health Communications Inc.
  • Yiğittir, Süleyman (2010). İlköğretim Öğrenci Velilerinin Okullarda Kazandırılmasını Arzuladığı Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 8 (19) 207-223
  • Whitney, Iris Bomar (1986). The Status of Values Education in The Middle and Junior High Schools of Tennesse. Ph.D Thesis , Tennesse State University
  • Ziebert, H.-G. (2007). Çokkültürlü Bir Toplumda Değerler Eğitimi Modelleri. Değerler ve Eğitimi. Kaymakcan, R., Hökelekli, H., Arslan, Ş., Zengin, M. (Eds). İstanbul: Dem yay. 445-466
APA YİĞİTTİR S, ÖCAL A (2010). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. , 407 - 416.
Chicago YİĞİTTİR Süleyman,ÖCAL Adem İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. (2010): 407 - 416.
MLA YİĞİTTİR Süleyman,ÖCAL Adem İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. , 2010, ss.407 - 416.
AMA YİĞİTTİR S,ÖCAL A İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. . 2010; 407 - 416.
Vancouver YİĞİTTİR S,ÖCAL A İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. . 2010; 407 - 416.
IEEE YİĞİTTİR S,ÖCAL A "İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri." , ss.407 - 416, 2010.
ISNAD YİĞİTTİR, Süleyman - ÖCAL, Adem. "İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri". (2010), 407-416.
APA YİĞİTTİR S, ÖCAL A (2010). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(24), 407 - 416.
Chicago YİĞİTTİR Süleyman,ÖCAL Adem İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.24 (2010): 407 - 416.
MLA YİĞİTTİR Süleyman,ÖCAL Adem İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.24, 2010, ss.407 - 416.
AMA YİĞİTTİR S,ÖCAL A İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2010; 0(24): 407 - 416.
Vancouver YİĞİTTİR S,ÖCAL A İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2010; 0(24): 407 - 416.
IEEE YİĞİTTİR S,ÖCAL A "İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.407 - 416, 2010.
ISNAD YİĞİTTİR, Süleyman - ÖCAL, Adem. "İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin değer yönelimleri". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24 (2010), 407-416.