Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 263 - 277 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi

Öz:
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimleri kapsamında neler yapılabileceği konusunda eğitim fakültesinde görev yapan öğretim elemanlarının görüş ve önerilerinin alınması amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımına göre desenlenen bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde görev yapmakta olan 30 öğretim elemanından, yapılandırılmamış görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının görüşleri dört genel tema altında toplanmıştır: okula yönelik tutumlar, gönüllü sosyal faaliyetler, hoşgörü eğitimi ve paylaşma. Öğretmen adaylarının sosyal duyarlılık ve sorumluluk duygularını kazanmaları için, bunlarla ilgili değerleri içselleştirmeleri gerektiği belirtilmiştir. Katılımcılar, bu değerlerin içselleştirilmesi için, bunların arkasında yatan mantığın ve bunların bireyin kendisi ve toplum aşısından neler ifade ettiğinin öğretilmesi gerektiğini düşünmektedirler.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

The responsibility education of teacher candidates ..

Öz:
In this study, it was aimed to take the views and suggestions of academicians working at the faculty of educati-on on what can be done about teacher candidates’ responsibility education. This study was designed on the basis of qualitative research approach and purposive sampling method was used. Data were collected by unstructured interview method from 30 academicians working at Fýrat University, Faculty of Education in the 2009–2010academic year. As a result, the views of academicians were classified under four general themes: attitudes towards school, voluntary social activities, tolerance education and sharing. For teacher candidates to acquire social sensitivity and responsibility, it was proposed that the related values should be internalized. The participants view that the rationale behind these values and their meaning for themselves and for the community should beinstilled for these values to be internalized.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Altun, S. D. (1999). İşletmelerde sosyal başarı stratejileri ve İstanbul boya işletmelerinin sosyal sorumluluk seviyeleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Batelaan, P. (2001). Learning to respect. Intercultural Educa- tion, 12 (3), 237-245.
  • Batson, C. D. (1991). The altruism question: Toward a social- psychological answer. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Bertels, S., & Peloza, J. (2008). Running Just to Stand Still? Managing CSR Reputation in an Era of Ratcheting Expecta- tions. Corporate Reputation Review, 11 (1), 56-72.
  • Bierhof , H. W. & Rohmann, E. (2004). Altruistic personality in the context of the empathy–altruism hypothesis. European Journal of Personality, 18, 351-365.
  • Birth, G., Illia, L., Lurati, F., & Zamparini, A. (2008). Com- municating CSR: Practices among Switzerland’s top 300 companies. Corporate Communications: An International Journal, 13 (2), 182-196.
  • Bowd, R., Bowd, L. & Haris, P. (2006). Communicating cor- porate social responsibility: An exploratory case study of a major UK retail centre. Journal of Public Af airs, 6 (2), 147- 155.
  • Bozdağ, M. (2008). Sevgi zekâsı. İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social re- sponsibility: Toward the moral management of organiza- tional stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48.
  • Cevizci, A. (1997). Felsefe sözlüğü. Ankara: Paradigma Yayınları .
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). h e “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • Dhillon, G. (2002). Understanding social responsibility in the information age. In G. Dhillon (Ed.), Social responsibility in the information age: Issues and controversies (pp. 66-74). Hershey: Idea Group Publishing.
  • Doğan, N. (2007). İş etiğinin kurumsal sosyal sorumluluktaki rolü ve bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mar- mara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Elibol, S. (1983). İnanç ve kültür. Ankara: Birlik Yayınları.
  • Eren, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fukuyama, F. (1998). Güven. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Gardner, H. (2007). Responsibility at work. San Francisco: Jos- sey-Bass Publications.
  • Giacalone, R. A., & h ompson, K. R. (2006). Business ethics and social responsibility education: Shifting the worldview. Academy of Management Learning & Education, 5 (3), 266-277.
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Gürsoy, K. (1991). Felsefe ve hoşgörü. Felsefe Dünyası, 1, 18-21. Haji, I., & Cuypers, S. E. (2008). Moral responsibility, authentic- ity, and education. New York: Routledge.
  • Hoy, W. K. (2001). The pupil control studies: A historical, theo- retical, and empirical analysis. Journal of Educational Adminis- tration, 39, 424-44.
  • Köknel, Ö. (1997). Kişilik. İstanbul: Altın Yayınları.
  • Krueger, J. I. (2008). A psychologist between logos and ethos. In J. I. Krueger (Ed.), Rationality and social responsibility: Es- says in honor of Robyn M. Dawes. New York, NY: Psychology Press.
  • Lee, N., & Kotler, P. (2006). Kurumsal sosyal sorumluluk (çev. S. Kaçamak). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Meyer, J. P., & Allen J. N. (1997). Commitment in the workplace –theory, research and application. California: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pehlivan, İ. (2003) . Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Perring, C. (2009). h e place of moral responsibility and men- tal illness. The American Journal of Bioethics, 9 (9), 32-33.
  • Pink, T. (2009). Power and moral responsibility. Philosophical Explorations, 12 (2), 127-149.
  • Powell, A. (2005). Empathy, instrumentality and volunteer motivations: An applied exmination of the empathy-altruism hypothesis. Unpublished doctoral dissertation, The University of Kansas, Kansas.
  • Romi, S., Lewis, R., & Katz, Y. J. (2009). Student responsibility and classroom discipline in Australia, China, and Israel. Com- pare: A Journal of Comparative and International Education, 39 (4), 439-452.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Schlechty, P. C. (2005). Okulu yeniden kurmak (çev. Y. Özden). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Seyyar, A. (2003). Ahlak terimleri (Ansiklopedik Sözlüğü). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Starratt, R. J. (2003). Centering educational administration: Cultivating meaning, community, responsibility. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Stocks, E. L., Lishner, D. A., & Decker, S. K. (2009). Altruism or psychological escape: Why does empathy promote prosocial be- havior? European Journal of Social Psychology, 39 (5), 649-665.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
  • Tozlu, N. (2008). Erdemli toplum yolunda. Ankara: 21. Yüzyıl Yayınları .
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA TÖREMEN F (2011). Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. , 263 - 277.
Chicago TÖREMEN Fatih Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. (2011): 263 - 277.
MLA TÖREMEN Fatih Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. , 2011, ss.263 - 277.
AMA TÖREMEN F Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. . 2011; 263 - 277.
Vancouver TÖREMEN F Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. . 2011; 263 - 277.
IEEE TÖREMEN F "Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi." , ss.263 - 277, 2011.
ISNAD TÖREMEN, Fatih. "Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi". (2011), 263-277.
APA TÖREMEN F (2011). Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 263 - 277.
Chicago TÖREMEN Fatih Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.1 (2011): 263 - 277.
MLA TÖREMEN Fatih Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.1, 2011, ss.263 - 277.
AMA TÖREMEN F Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(1): 263 - 277.
Vancouver TÖREMEN F Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(1): 263 - 277.
IEEE TÖREMEN F "Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.263 - 277, 2011.
ISNAD TÖREMEN, Fatih. "Öğretmen adaylarının sorumluluk eğitimi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/1 (2011), 263-277.