Yıl: 2009 Cilt: 7 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 27 - 47 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin değer tercihleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntem kısmında, araştırmanın felsefesi, modeli, örneklemi, verilenlerin toplanması ve verilerin çözümlenmesi üzerinde durulmuştur. Araştırma veri bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem olarak zaman, maddiyat ve çaba sarf etme etkenleri ile ilgili tasarruf amacıyla uygun amaçlı örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini belirlerken, tesadüfî küme örnekleme yöntemi seçilmiştir. Bu araştırmanın evreni, 2008–2009 öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, eğitim fakültesinde öğrenim gören 293 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmalarda genel olarak mülakatlar, açık uçlu ve Likert ölçekli anketler olmak üzere üç tür veri toplama yöntemi kullanılmaktadır. Bu bağlamda araştırma verileri öğrenme stilleri ölçeği (Otrar, 2008), Schwartz Değerler Listesi (1992) ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada veriler toplandıktan sonra, araştırmanın amacı doğrultusunda; her iki ölçeğe ait alt boyutlardan elde edilen puanlara göre Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon katsayıları hesaplanmış, öğrenme stillerinin değeri açıklama ve yordama gücünün belirlenmesinde çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenme stilleri alt boyutları ile değerler ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, M. B., Özer, M.N, & Yenilmez, K. (2004). Eğitim fakülteleri öğrencilerinin matematik öğrenme biçimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 37, 26-45.
  • Arı, R. (2005). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Aydın, M. (2003). Gençliği değer algısı: Konya örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121–144.
  • Ayral, A. E. (1992). Akademisyenlerin çalışmayla ilgili değerleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İngilizce İşletme Bölümü Organizational Behavior Ana Bilim Dalı.
  • Burke, K & Dunn, R. (2003), Learning style –based teaching to raise minority student test scores: There is no debate!. The Social Studies, 94(4), 167-170.
  • Can, A. (2007). Baskın çoklu zekâ boyutları ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkiler. XVI Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2. (Ed. M. Sevinç). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Cheng, C. H. (2001). The preferred learning and teaching styles at a selected junior college in Taiwan. Yayımlanmamış doktora tezi, The University of South Dakota,
  • Durmuş. Ç. (1996). Değerlerin meslek grupları açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbu: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Güngör, E. (1996). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Matthews, B. (2001). The relationship between values and learning. International Education Journal, 2(4), 223-232.
  • Mehmedoğlu, U. (2006). Gençlik, değerler ve din: Küreselleşme, ahlak ve değerler. (Ed. Y. Mehmedoğlu & U. Mehmedoğlu). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Kulaksızoğlu, A., & Dilmaç, B. (2000). İnsani değerler eğitimi programı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 199-208.
  • Kuşdil, M. E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76.
  • Otrar, M. (2008). Marmara öğrenme stilleri ölçeğinin (ÖSÖ-M) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(7), 1402-1419.
  • Özbay, Y. (2004). Gelişim ve öğrenme psikolojisi,-kuram-araştırma-uygulama. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Park, C. C. (2001). Learning style preferences of Armenian, African, Hispanic, Hmong, Korean, Mexican and Anglo students in American Secondary Schools. Learning Environments Research 4, 175-191.
  • Parker, S. D. (2000) Teacher awareness of learning styles: Implications for teacher behavior change. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Texas: Graduate School of the Texas Woman’s University.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park London New Delhi: SAGE Publications.
  • Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In Advances In Experimental Social Psychology (M. P. Zanna, Ed.; 25,1-65), San Diego: Academic Press
  • Snyder, R. (1997). An assessment of the reliability and validity of scores obtained by six popular learning styles instruments. Yayımlanmamış doktora tezi, Utah: Utah State University.
  • Tanıt, T. (2007). Eğitim yöneticilerinin değer tercihleri ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tai, F. M. (1999). Preferred teaching styles of Taiwanese EFL teachers and preferred learning styles of traditional and nontraditional EFL students. Yayımlanmamış doktora tezi, University of South Dakota.
  • Ünal, C. (1981). Genel tutumların veya değerlerin psikolojisi üzerine bir araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Yapıcı, A., & Kayıklık, H. (2005). Ruh sağlığı bakımından öz saygı kaygı ile ilişkisi: Çukurova Üniversitesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(9), 177–206.
  • Yılmaz, M. ( 2007 ) Öğrenme stilleri ve değerler eğitimi. Değerler Eğitim Merkezi Dergisi, 2(1). 120–121.
APA Dilmaç B, ERTEKİN E, YAZICI E (2009). Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 27 - 47.
Chicago Dilmaç Bülent,ERTEKİN Erhan,YAZICI Ersen Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (2009): 27 - 47.
MLA Dilmaç Bülent,ERTEKİN Erhan,YAZICI Ersen Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. , 2009, ss.27 - 47.
AMA Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2009; 27 - 47.
Vancouver Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. . 2009; 27 - 47.
IEEE Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E "Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi." , ss.27 - 47, 2009.
ISNAD Dilmaç, Bülent vd. "Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi". (2009), 27-47.
APA Dilmaç B, ERTEKİN E, YAZICI E (2009). Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 27 - 47.
Chicago Dilmaç Bülent,ERTEKİN Erhan,YAZICI Ersen Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi 7, no.17 (2009): 27 - 47.
MLA Dilmaç Bülent,ERTEKİN Erhan,YAZICI Ersen Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.7, no.17, 2009, ss.27 - 47.
AMA Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(17): 27 - 47.
Vancouver Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(17): 27 - 47.
IEEE Dilmaç B,ERTEKİN E,YAZICI E "Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi." Değerler Eğitimi Dergisi, 7, ss.27 - 47, 2009.
ISNAD Dilmaç, Bülent vd. "Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi". Değerler Eğitimi Dergisi 7/17 (2009), 27-47.