Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri

Yıl: 2009 Cilt: 7 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 69 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri

Öz:
Şiddet, insanlığın varoluşundan bu yana insanların hayatında var olan bir fenomendir. Ülkeler veya milletler arasında olabileceği gibi, okul ve aile gibi küçük topluluklarda ortaya çıkan türleri de mevcuttur. İnsanın doğasında var olan bu şiddeti, en aza indirmenin bir yolu da barış eğitimine yönelik programlar hazırlamaktır. Barış eğitiminin verilmesi için en uygun derslerden biri de sosyal bilgiler dersidir. Bu çalışmada, cumhuriyet döneminde (1924, 1926, 1936, 1948, 1962 taslak, 1968, 1998 ve 2004) hazırlanan sosyal bilgiler programlarında barış ve onun kazandırılmasına yardımcı olan dayanışma, yardımseverlik, sevgi, saygı, hoşgörü, farklılıkları takdir etme gibi muadil değerlere yer verilip verilmediği araştırılmıştır. Yer verildi ise bunun nasıl yapıldığı sorularını betimlemeye yönelik doküman analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda tüm programlarda barış ve onun muadili değerlere farklı boyut ve yaklaşımla yer verildiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, M. (2000). Cumhuriyet dönemi ilköğretim programları ve belli başlı özellikleri. Milli Eğitim Dergisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 144: http:// yayim.meb.gov.tr/dergiler/146/aslan.htm : Erişim tarihi: 01.12.2008
  • Ayan, S. (2007). Aile içinde çocuğa yönelik şiddet (Sivas ilköğretim ikinci kademe öğrencileri üzerine bir inceleme). Yayımlanmamış doktora tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı.
  • Coşkun, S. (2008). Çocuk ve barış: Çocuklar nasıl bir dünya istiyor? Mustafa Safran- Dursun Dilek (Ed.), 21. Yüzyılda Kimlik, Vatandaşlık ve Tarih Eğitimi içinde (286-301). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Erdem, A. R. (2007). An important factor of culture of education faculties: Values (a case study of the Education Faculty of PAU). Eurasian Journal of Educational Research. 26, 95–108.
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü: http://www.egitim.aku.edu.tr/kegitim.pdf : Erişim tarihi: 5 Mayıs 2009
  • İlk mekteplerin müfredat programı (1926). Birinci Tab. İstanbul: Milli Matbaa.
  • İlk, orta tedrisat mektepleri müfredat programı (1338). Ankara: Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umur-ı Maarif Vekâleti.
  • İlkmektep müfredat programı (1930). Türkiye Cumhuriyeti Maarif Vekâleti. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • İlkokul programı (1936). T.C. Kültür Bakanlığı. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • İlkokul programı (1948). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • İlkokul programı (1969). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • İlkokul programı taslağı (1962). MEB İlk Öğretim Genel Müdürlüğü Program Geliştirme Bürosu Yayınları. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • İşler, H. (2006). Savaş karşısında felsefi tavır alış. Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi Kaygı, 6, 37-41.
  • Kahraman, H. (2000). Aile yaşamlarında şiddet olan ergenlerin ana-babalarıyla olan ilişkilerini ve kendilerini değerlendirilmeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Tekışık Web Ofset Tesisleri: Ankara.
  • Keskin, Y. (2002). II. Meşrutiyet’ten günümüze kadar uygulanmış olan sosyal bilgiler öğretim programlarının analizi ve karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • LaSeur M. (2005). Francelia Butler’s contribution to peace education: Peace games a curriculum for teaching peace through play. Yayımlanmamış doktora tezi. University of Texas at Austin, Faculty of the Graduate school, USA.
  • Pace R., & Podesta A. (1999). Teaching peace with Dr. Seuss. Kappa Delta Pi Record. 35(3), 118–121.
  • Safran, M. & Ata, B. (1996). Barışçı tarih öğretimi üzerine çalışmalar; Türkiye’de tarih ders kitaplarında Yunanlılara ilişkin öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-26.
  • Uz, Ç. (1989). Aile içindeki şiddetin çocuk üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, H. (2007). Ortaöğretim din kültür ve ahlak bilgisi dersi ünite konuşlarının barış eğitimi açısından değerlendirilmesi. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Z. Ş. Arslan & M. Zengin (Ed.) Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (s. 697–714). İstanbul: DEM Yayınları.
APA KESKİN S, KESKİN Y (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. , 69 - 92.
Chicago KESKİN Sevgi Coşkun,KESKİN Yusuf Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. (2009): 69 - 92.
MLA KESKİN Sevgi Coşkun,KESKİN Yusuf Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. , 2009, ss.69 - 92.
AMA KESKİN S,KESKİN Y Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. . 2009; 69 - 92.
Vancouver KESKİN S,KESKİN Y Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. . 2009; 69 - 92.
IEEE KESKİN S,KESKİN Y "Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri." , ss.69 - 92, 2009.
ISNAD KESKİN, Sevgi Coşkun - KESKİN, Yusuf. "Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri". (2009), 69-92.
APA KESKİN S, KESKİN Y (2009). Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 69 - 92.
Chicago KESKİN Sevgi Coşkun,KESKİN Yusuf Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi 7, no.17 (2009): 69 - 92.
MLA KESKİN Sevgi Coşkun,KESKİN Yusuf Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.7, no.17, 2009, ss.69 - 92.
AMA KESKİN S,KESKİN Y Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(17): 69 - 92.
Vancouver KESKİN S,KESKİN Y Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(17): 69 - 92.
IEEE KESKİN S,KESKİN Y "Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri." Değerler Eğitimi Dergisi, 7, ss.69 - 92, 2009.
ISNAD KESKİN, Sevgi Coşkun - KESKİN, Yusuf. "Cumhuriyet dönemi ilkokul (ilköğretim 1. kademe) sosyal bilgiler ve onun kapsamına giren ders programlarında bir değer olarak “Barış”ın yeri". Değerler Eğitimi Dergisi 7/17 (2009), 69-92.