Yıl: 2009 Cilt: 7 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 107 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerde geçen değerleri incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. MEB ve özel (Koza, Pasifik ve Batu) yayınevleri tarafından basılmış ve 2008-2009 öğretim yılında okutulmakta olan ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tümü değerlendirilmiştir. Araştırmanın verileri, “Ders Kitaplarındaki Değerler Formu” ile elde edilmiştir. Formda değerler; estetik, teorik, iktisadi, siyasi, sosyal ve dinî değerler olmak üzere altı grupta toplanmaktadır. Veriler SPSS 13.0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde en çok sosyal değerlere en az dinî ve iktisadi değerlere yer verildiği, nazım türündeki metinlerde estetik değerlerin daha yoğun olduğu ve altıncı sınıf ders kitaplarında teorik değerlerin daha fazla yer aldığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların değerleri kazanmasında edebî eserlerin rolüne değinilmiş ve bu bağlamda Türkçe ders kitaplarında metin seçimine gösterilmesi gereken özenin önemi vurgulanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ikinci kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Atabek, E. (2005). Modern dünyada değer kayması ve gençlik. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Aydın, Z. (2004). Ailede çocuğun ahlak eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları.
  • Baymur, F. (1996). Genel psikoloji. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çotuksöken, Y. (2002). Edebiyat dersleri üzerine gözlemler. Nasıl Bir Edebiyat Eğitimi Çalıştayı. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği
  • Dilmaç, B. (1999).İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği ile verilerin sınıflandırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Doğan, İ. (2007). Türk eğitim sisteminde değer sorunu. (Ed.) R. Kaymakcan; S. Kenan; H. Hökelekli; Ş. Arslan ve M. Zengin, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss 614-633). İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Fayda, M. (2005). Karakter eğitimi. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Harris, E. L. (1991). Identifying integrated values education approaches in secondary schools. Yayımlanmamış doktora tezi, Office of Graduate Studies of Texas A & M University, Texas, USA.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayınları.
  • Lazerson, M., Mclaughlin, J. B., McPherson, B., & Bailey, S .K. (1985). An education of value: The purposes and practices of schools. New York: Cambridge University Press.
  • Lovat, T. J. ve Clement, N. D. (2008). The pedagogical imperative of values education. Journal of Beliefs & Values, 29(3), 273–285.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Oğuzkan, A. F. (1997). Çocuk edebiyatı. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Özlem, D. (2002). Değerler sorununda nesnelcilik/mutlakçılık ve öznelcilik/rölativizm tartışması üzerine. Bilgi ve Değer Sempozyumu (ed) Ş. Yalçın İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Sağnak, M. (2007). Orta öğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin okulun örgütsel değerlerine ilişkin algıları ile kişisel değerleri arasındaki uyum. (Ed.) R. Kaymakcan; S. Kenan; H. Hökelekli; Ş. Arslan ve M. Zengin, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (715-726). İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. 715-726.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tepe, H. (2002). Değerler ve değer bilgisi. Bilgi ve Değer, (ed.) Ş. Yalçın, İstanbul: Vadi Yay., 342-353.
APA YAMAN H, TAFLAN S, ÇOLAK S (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. , 107 - 120.
Chicago YAMAN Havva,TAFLAN Selma,ÇOLAK Sanem İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. (2009): 107 - 120.
MLA YAMAN Havva,TAFLAN Selma,ÇOLAK Sanem İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. , 2009, ss.107 - 120.
AMA YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. . 2009; 107 - 120.
Vancouver YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. . 2009; 107 - 120.
IEEE YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S "İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler." , ss.107 - 120, 2009.
ISNAD YAMAN, Havva vd. "İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler". (2009), 107-120.
APA YAMAN H, TAFLAN S, ÇOLAK S (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 107 - 120.
Chicago YAMAN Havva,TAFLAN Selma,ÇOLAK Sanem İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi 7, no.18 (2009): 107 - 120.
MLA YAMAN Havva,TAFLAN Selma,ÇOLAK Sanem İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.7, no.18, 2009, ss.107 - 120.
AMA YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(18): 107 - 120.
Vancouver YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2009; 7(18): 107 - 120.
IEEE YAMAN H,TAFLAN S,ÇOLAK S "İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler." Değerler Eğitimi Dergisi, 7, ss.107 - 120, 2009.
ISNAD YAMAN, Havva vd. "İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler". Değerler Eğitimi Dergisi 7/18 (2009), 107-120.