İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler

Yıl: 2010 Cilt: 8 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 207 - 223 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler

Öz:
Günümüzde eğitim alanında oldukça etkili olan değerler eğitimi yalnızca okullarda değil aynı zamanda ailede de yapılmaktadır. Hatta çocuğun ilk değer eğitiminin yapıldığı yer ailedir. Öğrencilerde değer karmaşası oluşmaması için okulda kazandırılan değerler ile ailede kazandırılan değerler birbirleriyle uyumlu olmalıdır. Söz konusu uyum sağlandığında değer eğitimi çalışmalarının da başarı oranı artacaktır. Bu nedenle ailelerin okulda çocuklarına kazandırılmasını istedikleri değerlerin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu amaçla İlköğretim (4-7.sınıflar) Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda kazandırılması gereken değerler temel alınarak oluşturulan değerler listesi içinden velilerin çocuklarına en çok kazandırılmasını istedikleri 10 değeri sıralayacakları anket oluşturulmuştur. Tarama modelinde olan çalışma Ankara/Altındağ Atatürk İlköğretim Okulu’ndaki 317 öğrenci velisinden oluşan araştırma grubunda uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; ailelerin okulda en çok aile birliğine önem verme, çalışkanlık, bayrağa ve İstiklal Marşı’na saygı, vatanseverlik, sorumluluk, dürüstlük, doğruluk, saygı, yardımseverlik ve cesaret değerlerine öncelik verdikleri; ailelerin bu değerleri tercih etmesinde sosyo-ekonomik düzeylerinin etkili olabileceği; ailelerin değer tercihi ile Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan doğrudan verilmesi gereken değerlerin büyük ölçüde tutarlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. A.Öcal., B.Tay (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (335-360), Ankara: Pegem Yayınları.
  • Avcı, N. (2007). Üniversite gençliğinin bireysel ve toplumsal değerlere ilgi ve bakışı. R. Kaymakcan. vd. (Ed.), Değerler ve Eğitimi içinde (819-851) İstanbul: Dem Yayınları.
  • Baloğlu, M., & Balgalmış, E. (2005). İlköğretim ve ortaöğretim yöneticilerinin özdeğerlerinin betimlenmesi: Tokat ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 19-31.
  • Beil, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk. (çev: C. Yorulmaz). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • De Ruyter, D.J. (2002). The right to meaningful education: The role of values and beliefs. Journal of Beliefs & Values, 23(1), 33-43.
  • Esmer, Y. (1999). Devrim, evrim, statüko: Türkiye sosyal, siyasal, ekonomik değerler. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı Yayınları.
  • Global Learning Centre (2005). Values Education: Information and activity ideas for teachers. Bristone. www.uq.net.au/zzglcent/glc_values_ed internet adresinden 08/10/2005 tarihinde alınmıştır.
  • Güngör, E.(1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Hökelekli, H., & Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. R. Kaymakcan. vd. (Ed.), Değerler ve Eğitimi içinde (371- 396). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Köylü, M. (2007). Küresel bağlamda değerler eğitimine duyulan ihtiyaç. R. Kaymakcan vd. (Ed.), Değerler ve Eğitimi içinde (387-311). İstanbul: Dem Yayınları.
  • M.E.B. (2004) 4-5. sınıf sosyal bilgiler öğretimi programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2007). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindarlık. R. Kaymakcan. vd. (Ed), Değerler ve Eğitimi, içinde (799-817). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. (1999). Building character in schools. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Rokeach, M, (1973), The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Stanley, W.B. (1983). Training teachers to deal with values education: A critical look at social studies methods texts. Social Studies, 74, 242-246.
  • Tillman, D. (2000). Living values activities for young adults. Florida: Health Communications Inc.
  • Titus, D. N. (1994). Values educatıon in Amerıcan secondary schools. Kutztown University Education Conference. Eric No: ED 381423.
  • Ziebert, H.G. (2007). Çokkültürlü bir toplumda değerler eğitimi modelleri. R. Kaymakcan vd. (Ed.), Değerler ve Eğitimi içinde (799-817). İstanbul: Dem Yayınları.
APA YİĞİTTİR S (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. , 207 - 223.
Chicago YİĞİTTİR Süleyman İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. (2010): 207 - 223.
MLA YİĞİTTİR Süleyman İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. , 2010, ss.207 - 223.
AMA YİĞİTTİR S İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. . 2010; 207 - 223.
Vancouver YİĞİTTİR S İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. . 2010; 207 - 223.
IEEE YİĞİTTİR S "İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler." , ss.207 - 223, 2010.
ISNAD YİĞİTTİR, Süleyman. "İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler". (2010), 207-223.
APA YİĞİTTİR S (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207 - 223.
Chicago YİĞİTTİR Süleyman İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi 8, no.19 (2010): 207 - 223.
MLA YİĞİTTİR Süleyman İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.8, no.19, 2010, ss.207 - 223.
AMA YİĞİTTİR S İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2010; 8(19): 207 - 223.
Vancouver YİĞİTTİR S İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2010; 8(19): 207 - 223.
IEEE YİĞİTTİR S "İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler." Değerler Eğitimi Dergisi, 8, ss.207 - 223, 2010.
ISNAD YİĞİTTİR, Süleyman. "İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler". Değerler Eğitimi Dergisi 8/19 (2010), 207-223.