Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması

Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 795 - 821 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması

Öz:
Yetersizliği olan bireyler toplumda yer alabilmek için kendi davranışlarını kontrol etmeyi öğrenmeye gereksinim duyarlar. Bu amaçla geliştirilen kendini yönetme stratejileri; kendine önuyaran verme, kendine yönerge verme, kendini izleme, kendini değerlendirme ve kendini pekiştirmeyi içerir. Alanyazında kendini yönetme stratejilerinin yetersizliği olan bireylere çeşitli davranışları kazandırmada etkili olduğuna ilişkin araştırma bulguları yer almaktadır. Bu çalışmada; 1999-2008 yılları arasında hakemli dergilerde yayımlanan, kendini yönetme stratejileri kullanılarak gerçekleştirilmiş 40 adet tek denekli araştırma makalesi incelenmiştir. Makaleler, öncelikle betimsel olarak analiz edilmiş; daha sonra etki büyüklüğü hesaplaması ile meta-analiz kullanılarak incelenmiştir. Betimsel analiz bulguları incelendiğinde, en fazla kullanılan stratejinin kendini izleme olduğu, stratejilerin çoğunlukla okul çağı olarak adlandırılan 7-17 yaş arasındaki bireyler için kullanıldığı görülmektedir. İncelenen araştırmalarda elde edilen etki büyüklüğünün artırılmak istenen davranışlara yönelik ortalama %87,23, azaltılmak istenen davranışlara yönelik ortalama %43,96 olduğu bulunmuştur. Etki büyüklüğü bulgularına göre, kendini yönetme stratejilerinin artırılmak istenen davranışlarda etkili olduğunu, azaltılmak istenen davranışlarda ise şüpheli/kararsız olduğunu söylemek mümkündür. Çalışmada, incelenen araştırmalara ilişkin betimsel analiz ve meta-analiz bulguları yorumlanmış, alanyazın dikkate alınarak tartışılmış, uygulama ve ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examination of single subject studies conducted on individuals with disabilities by using self management strategies: A meta analysis study

Öz:
Individuals with disabilities need to learn to control their own behaviors to rank among in the community. Selfmanagement strategies are developed for this purpose. These strategies include antecedent cue regulation, self-instruction, self-monitoring, self-evaluation, and self-reinforcement. In the literature, there are researches about the effectiveness of self-management strategies on teaching various behaviors to individuals with disabilities. In this study 40 single-subject research articles conducted with individuals with disabilities and published in peer-reviewed journals in between 1999-2008 have been examined. Articles primarily have been descriptively analyzed and then examined by use of meta-analysis as the computation of effect-size. Examining the findings of the descriptive analysis, it is found out that the most commonly used strategy is self-monitoring and strategies are mostly used for people aged between 7 and 17, which is referred to as school age. The PND score obtained in the studies that were examined was found as 87.23% on average for the behaviors that were wished to be increased, compared with PZD score an average of 43.96% for the behaviors that were desired to be decreased. According to the PND and PZD scores, it is possible to say that self-management strategies are effective for those behaviors that are desired to be increased, but they are doubtful/unstable in managing behaviors that are desired to be decreased. Findings have been interpreted and discussed by considering the literature and suggestions have been submitted for the implications and future researches.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Agran, M., King-Sears, M. E., Wehmeyer, M. L., & Copeland, S. R. (2003). Teachers’ guide to inclusive practices: student-directed learning. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  • *Agran, M., Sinclair, T., Alper, S., Cavin, M., Wehmeyer, M., & Hughes, C. (2005). Using self-monitoring to increase following- direction skills of students with moderate to severe disabilities in general education. Education and Training in Developmental Disabilities, 40, 3-13.
  • Akgöz, S., Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Meta-analizi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30, 107-112.
  • *Alberto, P. A., Taber, T. A., & Fredrick, L. D. (1999). Use of self-operated auditory prompts to decrease aberrant behaviors in students with moderate mental retardation. Research in Developmental Disabilities, 20, 429-439.
  • Alberto, P. A., & Troutman, A. C. (1995). Applied behavior analysis for teachers (3rd ed). New York: Macmillian Publishing Company.
  • *Amato-Zech, N. A., Hoff , K. E., & Doepke, K. J. (2006). Increasing on-task behavior in the classroom: Extension of selfmonitoring strategies. Psychology in the Schools, 43, 211-219.
  • *Apple, A. L., Billingsley, F., & Schwartz, I .S. (2005). Effects of video modeling alone and with self-management on compliment- giving behaviors of children with high functioning ASD. Journal of Positive Behavior Intervention, 7, 33-46.
  • Baer, D. M., Fowler, S. A., & Carden-Smith, L. (1984). Using reinforcement and independent-grading to promote and maintain task accuracy in a mainstreamed class. Analysis and Intervention in Development Disabilities, 4, 157-170.
  • *Bakken Firman, K., Beare, P., & Loyd, R. (2002). Enhancing self management in students with mental retardation: Extrinsic versus intrinsic procedures. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37, 163-171.
  • *Bambara, L. M. & Gomez, O. N. (2001). Using a self-instructional training package to teach complex problem solving skills to adults with moderate and severe disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 34, 386-400.
  • Bigge, J. L., Stump, C. S., Spagna, M. E., & Silberman, R. K. (1999). Curriculum, assessment and instruction for students with disabilities. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
  • Blick, D. W., & Test, D. W. (1987). Effects of self-recording on high-school students’ on-task behavior. Learning Disability Quarterly, 10, 203-213.
  • *Brooks, A., Tood, A. W., Tofflemoyer, S., & Horner, R. H. (2003). Use of functional assessment and a self-management system to increase academic engagement and work completion. Journal of Positive Behavior Interventions, 5, 144-152.
  • *Browder, D. M. & Minarovic, T. J. (2000). Utilizing sight words in self-instruction training for employees with moderate mental retardation in competitive jobs. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35, 78-89.
  • Browder, D. M. & Shapiro, E. S. (1985). Applications of selfmanagement to individuals with severe handicaps: A review. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 10, 200-208.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • *Cancio, E. J., West, R. P., & Young, K. R. (2004). Improving mathematics homework completion and accuracy of students with EDB through self-management and parent participation. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12, 9-22.
  • *Copeland, S. R., Hughes, C., Agran, M., Wehmeyer, M. L., & Fowler, S. E. (2002). An intervention package to support high school students with mental retardation in general education classrooms. American Journal on Mental Retardation, 107, 32-45.
  • *Coyle, C. S., & Cole, P. (2004). A videotaped self-modeling and self-monitoring treatment program to decrease off -task behavior in children with autism. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29, 3-15.
  • Dickerson, E. A., & Creedon, C. F. (1981). Self-selection of standards by children: the relative effectiveness of pupil-selected and teacher-selected standards of performance. Journal of Applied Behavior Analysis, 14, 425-433.
  • Dunst, C. J., Hamby, D. W., & Trivette, C. M. (2004). Guidelines for calculating effect sizes for practice-based research synthesis. Centerscope: Evidence-Based Approaches to Early Childhood Development, 3, 1-10.
  • *Embregts, P. J. C. M. (2000). Effectiveness of video feedback and self-management on inappropriate social behavior of youth with mild mental retardation. Research in Developmental Disabilities, 21, 409- 423.
  • *Embregts, P. J. C. M. (2002). Effects of video feedback on social behavior of young people with mild intellectual disability and staff responses. International Journal of Disability, Development, and Education, 49, 105-116.
  • *Embregts, P. J. C. M. (2003). Using self-management, video feedback, and graphic feedback to improve social behavior of youth with mental retardation. Educating and Training in Developmental Disabilities, 38, 283-295.
  • Eripek, S. (2009). Zihinsel yetersizliği olan çocuklar. Ankara: Maya Akademi.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application. New Jersey: Merill Prentice Hall.
  • *Gilberts, G. H., Agran, M., Hughes, C., & Wehmeyer, M. (2001). The effects of peer delivered self-monitoring strategies on the participation of students with severe disabilities in general education classrooms. Journal of Association for Persons with Severe Handicaps, 26, 25-36.
  • Greenhalgh, T. (1997). How to read a paper: Papers that summarize other papers (systematic reviews and meta-analyses). BMJ, 315, 672-675.
  • *Gumpel, T. P. & Golan, H. (2000). Teaching game playing social skills using a self-monitoring treatment package. Psychology in the Schools, 37, 253- 261.
  • *Harris, K. R., Friedlander, B. D., Saddler, B., Frizzelle, R., & Graham, S. (2005). Self-monitoring of attention versus selfmonitoring of academic performance: Effects among students with ADHD in the general education classroom. The Journal of Special Education, 39, 145-156.
  • Heward, W. L. (1987). Self-management. In J. O. Cooper, T. E. Heron & W. L. Heward (Eds.), Applied behavior analysis. New Jersey: Prentice Hall/Merrill.
  • *Hughes, C., Copeland, S. R., Agran, M., Wehmeyer, M. L., Rodi, M. S., & Presley, J. A. (2002). Using self-monitoring to improve performance in general education high school classes. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37, 262-272.
  • *Hughes, C., Rung, L. L., Wehmeyer, M. L., Agran, M., & Hwang, B. (2000). Self-prompted communication book use to increase social interaction among high school students. The Association for Person with Severe Handicaps, 3, 153-166.
  • Hughes, C., Copeland, S. R., Agran, M., Wehmeyer, M. L., Rodi, M. S., & Presley, J. A. (2002). Using self-monitoring to improve performance in general education high school classes. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37, 262-272.
  • Karasu, N. (2009). Özel eğitimde delile dayalı yöntemlerin belirlenmesi: Tek denekli çalışma analizleri ve karşılaştırılmalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 143-163.
  • Kerr, M. M., & Nelson, C. M. (1998). Strategies for managing behavior problems in the classroom. New Jersey: Merrill Publishing.
  • Kocaoğlu, M. (1991). 1985-1990 yılları arasında Eskişehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi inceleme bölümüne yapılan başvuruların incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • *Koegel, L. K., Harrower, J. K., & Koegel, R. L. (1999). Support for children with developmental disabilities in full inclusion classrooms through self-management. Journal of Positive Behavior Interventions, 1, 26-34.
  • Koegel, L. K., Koegel, R. L., Harrower, J. K., & Carter, C. M. (1999). Pivotal response intervention 1: Overview of approach. The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 24, 175-185.
  • *Lane, K. L., Harris, K. R., Graham, S., Weisenbach, J. L., Brindle, M., & Morphy, P. (2008). The effects of self-regulated strategy development on the writing performance of second-grade students with behavioral and writing diffi culties. Th e Journal of Special Education, 41, 234-253.
  • Lee, S. H., Simpson, R. L., & Shogren, K. A. (2007). Effects and implications of self-management for students with autism: A meta-analysis. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 22, 2-13.
  • *Lienermann, T. O., & Reid, R. (2006). Using self-regulated strategy development to improve expository writing with students with attention defi cit hyperactivity disorder. Exceptional Children, 76, 471-486.
  • *Loft in, R. L., Odom, S. L., & Lantz, J. F. (2008). Social interaction and repetitive motor behaviors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38, 1124-1135.
  • Ma, H. H. (2006). An alternative method for quantitative synthesis of single-subject researches. Behavior Modifi cation, 30, 598-617.
  • *Mancia, C., Tankersley, M., Kamps, D., Kravits, T., & Parrett, J. (2000). Brief report: Reduction of inappropriate vocalizations for a child with autism using a self-management treatment program. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 599-606.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (1985–1986). Early intervention for socially withdrawn children. Journal of Special Education, 19, 429–441.
  • McDougall, D., & Brady, M. P. (1998). Initiating and fading self-management interventions to increase math fluency in general education classes. Exceptional Children, 64, 151-166.
  • McLaughlin, T. F. (1984). A comparison of self-recording and self-recording plus consequences for on-task and assignment completion. Contemporary Educational Psychology, 9, 185-192.
  • McLaughlin, T. F., Krappman, V. F., & Welsh, J. M. (1985). The effects of self-monitoring for on-task behavior with behavioral disordered special education students. Remedial and Special Education, 6, 42-45.
  • *Mitchem, K. J., Young, K. R., West, R. P., & Benyo, J. (2001). CWPASM: A class wide peer-assisted self-management program for general education classrooms. Education and Treatment of Children, 24, 111-140.
  • No Child Left Behind [NCLB]. (2002). No child left behind. Washington D.C.: U.S. Department of Education Publication. *Nies, K. A., & Belfi ore, P. J. (2006). Enhancing spelling performance in students with learning disabilities. Journal of Behavior Education, 15, 163-170.
  • *O’Reilly, M. F., Lancioni, G., Gardiner, M. Tiernan, R., & Lacy, C. (2002). Using a problem-solving approach to teach classroom skills to a student with moderate intellectual disabilities within regular classroom settings. International Journal of Disability, Development and Education, 49, 95-104.
  • *O’Reilly, M., Tiernan, R., Lancioni, G., Lacey, C., Hillery, J., & Gardiner, M. (2002). Use of self-monitoring and delayed feedback to increase on-task behavior in a post-institutionalized child within regular classroom settings. Education and Treatment of Children, 25, 91-102.
  • Parker, R. I., Hagan-Burke, S., & Vannest, K. (2007). Percentage of all non-overlapping data (PAND): An alternative to PND. Th e Journal of Special Education, 40, 194-204.
  • Peterson, S. K., & Tenenbaum, H. A. (1986). Behavior management: Strategies and techniques. Lanham, MA: University Press of America.
  • Prater, M. A. (1994). Improving academic and behavior skills through self-management procedures. Preventing School Failure, 38, 5-9.
  • *Reid, R., & Lienermann, T. O. (2006). Self-regulated strategy development for written expression with students with attention defi cit hyperactivity disorder. Exceptional Children, 73, 53-68.
  • *Rock, M. L. (2005). Use of strategic self-monitoring to enhance academic engagement, productivity, and accuracy of students with and without exceptionalities. Journal of Positive Behavior Interventions, 7, 3-17.
  • *Rock, M. L., & Th ead, B. K. (2007). The effects of fading a strategic self-monitoring intervention on students’ academic engagement, accuracy, and productivity. Journal of Behavior Education, 16, 389-412.
  • Schloss, P. J., & Smith, M. A. (1994). Applied behavior analysis in the classroom. Boston: Allyn and Bacon.
  • Scotti, J. R., Evans, I. M., Meyer, L. H., & Walker, P. (1991). A meta-analysis of intervention research with problem behavior: Treatment validity and standards of practice. American Journal on Mental Retardation, 96, 233-256.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (1998). Synthesizing single subject research: Issues and applications. Behavior Modifi cation, 22, 221–242.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2001). How to summarize- participant research: Ideas and applications. Exceptionality, 9, 227–244.
  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., & Casto, G. (1987). The quantitative synthesis of single subject research: Methodology and validation. Remedial and Special Education, 8, 24–33.
  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., Cook, S., & Escobar, C. (1986). Early intervention for children with conduct disorders: A quantitative synthesis of single-subject research. Behavioral Disorders, 11, 260–271.
  • *Shimabukuro, S. M., Prater, M. A., Jenkins, A., & Edelen- Smith, P. (1999). The effects of self-monitoring of academic performance on students with learning disabilities and ADD/ ADHD. Education and Treatment of Children, 22, 397-414.
  • Sönmez, M. ve Yücesoy-Özkan, Ş. (2010, Ekim). Gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere dışarı çıkmak üzere uygun biçimde hazırlanmanın öğretiminde kendini yönetme stratejilerinin etkililiği. 20. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulan bildiri, Gazi Üniversitesi, Gaziantep.
  • *Stahr, B., Cushing, D., Lane, K., & Fox, J. (2006). Efficacy of a function-based intervention in decreasing off -task behavior exhibited by a student with ADHD. Journal of Positive Behavior Interventions, 8, 201-211.
  • *Stotz, K. E., Itoi, M., Konrad, M., & Alber-Morgan, S.R. (2008). Effects of self-graphing on written expression of fourth grade students with high-incidence disabilities. Journal of Behavior Education, 17, 172-186.
  • Sugai, G. M., & Tindal, G. A. (1993). Effective school consultation: An interactive approach. Pacifi c Grove. CA: Brooks/Cole Publishing.
  • *Sutherland, K. S., & Snyder, A. (2007). Effects of reciprocal peer tutoring and self-graphing on reading fl uency and classroom behavior of middle school students with emotional or behavioral disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 15, 103-118.
  • Taber, T. A., Seltzer, A., Hefl in, L. J., & Alberto, P. A. (1999). Use of self operated auditory prompts to decrease off -task behavior for a student with autism and moderate mental retardation. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14, 159-190.
  • *Todd, T., & Reid, G. (2006). Increasing physical activity in individuals with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 21, 167-176.
  • *Todd, A. W., Horner, R. H., & Sugai, G. (1999). Self-monitoring and self-recruited praise: Effects on problem behavior, academic engagement, and work completion in a typical classroom. Journal of Positive Behavior Interventions, 1, 66-76.
  • Wehmeyer, M. L., Agran, M., & Hughes, C. (2003). Teaching self-determination to students with disabilities: basic skills for successful transition. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  • *Wehmeyer, M. L., Yeager, D., Bolding, N., Agran M., & Hughes, C. (2003). The effects of self-regulation strategies on goal attainment for students with developmental disabilities in general education classrooms. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 15, 79-91.
  • Wolery, M., Bailey, D. B., & Sugai, G. M. (1988). Effective teaching: Principles and procedures of applied behavioral analysis with exceptional students. Boston: Allyn ve Bacon Inc.
  • *Wolfe, L. H., Heron, T. E., & Goddard, Y. L. (2000). Effects of self monitoring on the on task behavior and written language performance of elementary students with learning disabilities. Journal of Behavioral Education, 10, 49-73.
  • Workman, E. A. (1982). Teaching behavioral self-control to students. Austin, TX: Pro-ED.
  • Yücesoy Özkan, Ş. (2009). Zihin yetersizliği olan öğrencilere yönelik hazırlanan kendini yönetme stratejileri öğretim paketinin etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 1984.
APA YÜCESOY ÖZKAN Ş, SÖNMEZ KARTAL M (2011). Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. , 795 - 821.
Chicago YÜCESOY ÖZKAN Şerife,SÖNMEZ KARTAL MİNE Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. (2011): 795 - 821.
MLA YÜCESOY ÖZKAN Şerife,SÖNMEZ KARTAL MİNE Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. , 2011, ss.795 - 821.
AMA YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. . 2011; 795 - 821.
Vancouver YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. . 2011; 795 - 821.
IEEE YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M "Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması." , ss.795 - 821, 2011.
ISNAD YÜCESOY ÖZKAN, Şerife - SÖNMEZ KARTAL, MİNE. "Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması". (2011), 795-821.
APA YÜCESOY ÖZKAN Ş, SÖNMEZ KARTAL M (2011). Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 795 - 821.
Chicago YÜCESOY ÖZKAN Şerife,SÖNMEZ KARTAL MİNE Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.2 (2011): 795 - 821.
MLA YÜCESOY ÖZKAN Şerife,SÖNMEZ KARTAL MİNE Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.2, 2011, ss.795 - 821.
AMA YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(2): 795 - 821.
Vancouver YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(2): 795 - 821.
IEEE YÜCESOY ÖZKAN Ş,SÖNMEZ KARTAL M "Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.795 - 821, 2011.
ISNAD YÜCESOY ÖZKAN, Şerife - SÖNMEZ KARTAL, MİNE. "Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/2 (2011), 795-821.