Yıl: 2010 Cilt: 35 Sayı: 158 Sayfa Aralığı: 3 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarındaki kültürlerin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini incelemektir. Okul kültürü ile ilgili veriler, 2007-2008 öğretim yılında Elazığ’daki 43 ilköğretim okulunda uygulanan Okul Kültürü Ölçeği (OKÖ) ile elde edildi. Öğrenci başarısı ile ilgili veriler Elazığ genelinde uygulanan seviye tespit sınavının sonuçlarından alındı. Sınav puanları 8. sınıf öğrencilerinin sınavdaki genel başarılarından alındı. OKÖ’ den elde edilen veriler, ölçekte beş faktör bulunduğunu ortaya koymaktadır. Okullarda hâkim olan kültürün özelliklerini gösteren bu beş faktörün öğrenci başarısı üzerindeki etkisi çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelendi. Ulaşılan bulgulara göre, okul kültürü öğrenci başarısını düşük bir düzeyde etkilemektedir. Bu etki, işbirlikçi liderlik faktöründe olumlu yönde ve anlamlı düzeydedir. Okul kültürünün diğer boyutlarının öğrenci başarısını anlamlı bir düzeyde etkilemediği görülmüştür.
Anahtar Kelime: ilköğretim okulu sağlık liderlik iklim öğrenci başarısı işbirliği kültürü okul kültürü

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balcı, A. (2007). Etkili Okul, Okul Geliştirme: Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem A Yayın alık.
  • Barnett, K. & McCormick }. (2004). Leadership and individual principal-teacher relationships in schools, Educational Administration Quarterly,-40 (3), 400-406.
  • Busher, H. & Barker, B, (2003). The crux of leadership: Shaping school culture by contesting the policy contexts and practices of teaching and learning, Educational Management Adminish-ation Leadership, 31 (1), 51- 65.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fer, 5. & Cinle, İ. (2007). Yapılandırman Öğrenme-Kuramdan Uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınlan. Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi
  • Fiore, D. (2000). Positive school cultures: The importance of visible leaders, Contemporary Education, 71, 2-11.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi, Eğitim ve Bilim, 33 (150): 1-13.
  • Glover, D & Coleman M. (2005). School culture, climate and ethos: Interchangeable or distinctive concepts? Journal of In-service Education, 31 (2), 251-271.
  • Gruenert, S. (2005). Correlations of collaborative school cultures with student achievement, NASSP Bulletin, 89(645), 43-55.
  • Gruenert, S. (2000). Shaping a new school culture, Contemporanj Education, 71(2), 14-17.
  • Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership, and student reading achievement, The Elementary School Journal, 96(5), 527-549.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal's contribution to school effectiveness: 1980-1995, School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157-191.
  • Henderson, C. L., Buehler, A. E., Stein, W. L., Dalton, J. E., Robinson, T. R. & Anfara, V. A.
  • JR (2005). Organizational health and student achievement in Tennessee middle level schools, NASSP Bulletin, 89(644), 54-75.
  • Hoy, W. K., Tarter, C.J., Hoy, A.W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement, American Educational Research Journal, 43(3), 425^146.
  • Hoy, W. IC & Hannum J. W. (1997). Middle school climate: An empirical assessment of organizational health and student achievement. Educational Administration Quarterly, 33(3), 290-311.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. ]., Bliss, J. R. (1990). Organizational climate, school health, and effectiveness: A comparative analysis, Educational Administration Quarterly, 26(3), 260-279.
  • Kaplan, S. L. & Owings, W. A. (2001). Teacher quality and student achievement: recommendations for principals, NASSP Bulletin, 85(628), 64-73.
  • Karpicke, H. & Murphy M. E. (1996). Productive School Culture: Principals working from the Inside, NASSP Bulletin, 80, 26-35.
  • Kelly, P. A., Brown, S., Butler, A., Gittens, P., Taylor, C. & Zeller, P. (1998). A place to hang our hats, Educational Leadership, 56(1), 62-64.
  • Lambert, L. G. (1988). Building school culture: an open letter to principals, NASSP Bulletin, 72, 54-62.
  • Leithwood, K., Jantzi, D. (2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement, Journal of Educational Administration, 38(2), 112-129.
  • O'Donnell, R. J. & White, G. P. (2005). Within the accountability era: Principals' instructional leadership behaviors and student achievement, NASSP Bulletin, 89 (645), 56-71.
  • Oğuzkan, F. (1985). Orta Dereceli Okullarda Öğretİın-Aınaç, İlke, Yöntem ve Teknikler. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Peterson, K. D. & Deal, T. E. (2002). The shaping school culture fieldbook. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Poore, P. (2005). School culture: The space between die bars; The silence between the notes, Journal of Research in International Education, 4(3), 351-361.
  • Schoen, L. T. & Teddie, C. (2008). Anew model of culture: A response to call for conceptual clarity, School Effectiveness and School Improvement. 19 (2), 129-153.
  • Sergiovanni, T. J. (1998). Leadership as pedagogy, capital development, and school effectiveness, International Journal of Leadership in Education, 1(1), 37-46.
  • Stolp, S. & Smith, S. (1995). Transforming school culture: stories, symbols, values & the leader's role. ERIC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon.
  • Şişman, M. (2007). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt Kültürü, Ankara: Nobel Yaym Dağıtım.
  • Törem en, F. (2004). A study leadership of facilitative behavior and its role on die success of schools, International Journal of Educational Reform, University of South Florida, 13 (3), 295-306.
  • Witziers, B„ Bosker R.J. & Kriiger M.L. (2003). Educational leadership and student achievement: The elusive search for an association, Educational Administration Quarterly, 39(3), 398-425.
APA DEMİRTAŞ Z (2010). Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. , 3 - 13.
Chicago DEMİRTAŞ Zülfi Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. (2010): 3 - 13.
MLA DEMİRTAŞ Zülfi Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. , 2010, ss.3 - 13.
AMA DEMİRTAŞ Z Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. . 2010; 3 - 13.
Vancouver DEMİRTAŞ Z Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. . 2010; 3 - 13.
IEEE DEMİRTAŞ Z "Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki." , ss.3 - 13, 2010.
ISNAD DEMİRTAŞ, Zülfi. "Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki". (2010), 3-13.
APA DEMİRTAŞ Z (2010). Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 35(158), 3 - 13.
Chicago DEMİRTAŞ Zülfi Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim 35, no.158 (2010): 3 - 13.
MLA DEMİRTAŞ Zülfi Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, vol.35, no.158, 2010, ss.3 - 13.
AMA DEMİRTAŞ Z Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(158): 3 - 13.
Vancouver DEMİRTAŞ Z Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 2010; 35(158): 3 - 13.
IEEE DEMİRTAŞ Z "Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki." Eğitim ve Bilim, 35, ss.3 - 13, 2010.
ISNAD DEMİRTAŞ, Zülfi. "Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki". Eğitim ve Bilim 35/158 (2010), 3-13.