Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 89 Sayfa Aralığı: 208 - 219 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, anasınıfı öğretmenlerinin masalların çocukların gelişimleri üzerindeki etkileri ile ilgili görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, 2008–2009 eğitim ve öğretim yılının ikinci yarıyılında Trabzon il merkezinde bulunan ilköğretim okullarının anasınıflarında çalışan 14 öğretmenle yürütülmüştür. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımının yöntemlerinden biri olan “özel durum çalışması” kullanılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Veri analizi sürecinde “sürekli karşılaştırmalı analiz” tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar; anasınıfı öğretmenlerinin masalın tanımına ilişkin görüşlerinin farklı olduğu, masal anlatma biçimlerinin ve nedenlerinin benzerlik gösterdiği, çocukların masalların çeşitli özelliklerinden etkilendikleri ve bunda cinsiyet faktörünün etkili olduğu, masalların çocukların gelişimi için önemli olduğu ve ebeveynlerin çocuklarına yaşlarına uygun masallar anlatmalarının yararlı olduğudur
Anahtar Kelime: ana okulu öğretmen görüşleri hikaye anlatma nitel araştırma çocuk masalları sürekli karşılaştırmalı analiz yöntemi çocuk gelişimi okul öncesi eğitim yarı yapılandırılmış görüşme okul öncesi öğretmenleri peri masalı masal

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Investigating effects of tales on children’s development through the views of teachers

Öz:
The aim of this study is to investigate views of pre-school teachers about the effects of tales on child development. The study was carried out in second semester of 2008-2009 academic year with 14 pre-school teachers who work in Trabzon. This study is designed in qualitative research approach in which case study method has been used. “Constant comparative method” that is very common in qualitative research tradition, has been used in the process of data analysis. Results of the study reveal that pre-school teachers describe tales in different ways. In other words there is no common description of tales by teachers. There are similarities in the views of teachers in terms of reasons of telling stories and styles of telling stories in the classroom. It is revealed that children affected by various characteristics of the tales and gender are an effective factor in this. It is also reported that tales are crucial in child development and telling appropriate tales to children by their parents is beneficial for children.
Anahtar Kelime: constant comparative method child development preschool education semi-structured interview preschool teachers fairy tale fantastic tale kindergarten teacher views storytelling qualitative research children's tales

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, Ayşe Köksal. “Drama ve Dramanın Önemi”, http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2003_ cilt1/sayi_2/179-192.PDF, Erişim Tarihi: 12 Nisan 2010.
  • Arıcı, Ali Fuat. “Masalların Çocuk Edebiyatında Kullanımı”, Çoluk-çocuk Dergisi, Sayı:87, 35- 38.
  • Arıcı, Ali Fuat. “Eğitimde Masalın Yeri”, İlköğretmen Dergisi, Sayı: 17, 6-9.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. Qualitative research for education: An introduction to theory and methods, London: Allyn & Bacton, 1992.
  • Boratav, Pertev Naili. Zaman Zaman İçinde. İstanbul: Adam Yayınları, 1992.
  • Boratav, Pertev Naili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Koç Kültür Sanat, 2003.
  • Cohen, L. ve Manion, L. Research Methods in Education. (forth edition). London & New York: Routledge, 1994.
  • Efe, Ahmet. “Ninni ve Masalların Dünyasında Çocuk”, Hece Dergisi, Çocuk ve Edebiyat Özel Sayısı, Sayı: 104-105, 128-131.
  • Elçin, Şükrü. Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları, 2004.
  • Engünün, İnci. “Çocuk Edebiyatına Toplu Bir Bakış”, Türk Dili, Sayı:400, 187-188.
  • Erikson, Erik. Identity and Life Cycle. New York: Norton, 1980.
  • Eyupoğlu, İsmet Zeki. Anadolu İnançları- Anadolu Mitolojisi. İstanbul: Geçit Kitabevi, 1987.
  • Glaser, B. ve Strauss, A. Discovery of grounded theory. Chicago: Adline, 1967.
  • Gökşen, Enver Naci. Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1980.
  • Gökşen, Cengiz. “Masalların Eğitim Yöntem ve Teknik Açısından Değerlendirilmesi Üzerine Bir Deneme”, Eğitişim Dergisi, Sayı: 22.
  • Güleryüz, Hasan. Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
  • Kantarcıoğlu, Selçuk. Eğitimde Masalın Yeri. Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1991.
  • Küçükyazıcı, Gökçe. “Masallar ve Çocuk Gelişimine Etkileri”, http//www. e-dadi.com/makale-136- masallar ve çocuk gelişimine etkileri.html. Erişim Tarihi, 20 Mayıs 2010.
  • Maykut, P. & Morehouse, R. Beginning qualitative Research: A philosophical and practical guide, London & Bristol: The Falmer Pres, 1994.
  • Piaget, Jean. Das Moralisch Urteil Beim Kinde. Frankfurt aM: Suhrkamp, 1976.
  • Propp, Vladimir. Masalın Biçimbilimi. (Çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat). İstanbul: Om Yayınları, 2001.
  • Sakoğlu, Saim. Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
  • TDK. Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1998.
  • Temel, Hale. “Harry Potter ve Masal”, Hece Dergisi, Çocuk ve Edebiyat Özel Sayısı, Sayı: 104-105, 162-165.
  • Vygotsky, Lev. Düşünce ve Dil. (Çev: Semih Koray) İstanbul: Kaynak Yayınları, 1998.
  • Yalçın, Alemdar-Gıyasettin Aytaş. Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları, 2003.
  • Yavuz, Muhsine Helimoğlu. Masallar ve Eğitimsel İşlevleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.
  • Yüksel, Gülşah. “Keloğlan Masallarında Göç”, Halk Kültüründe Göç Uluslararası Sempozyumu.
  • Balıkesir Üniversitesi, 28-30 Mayıs 2010, Balıkesir. h t t p / / w w w . o z g u r p e n c e r e . c o m / t r / m o d s . php?go=Articles 8p=wa8aid=140. Erişim Tarihi, 28 Nisan 2010.
APA SAHIN M (2011). Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. , 208 - 219.
Chicago SAHIN MUSTAFA Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. (2011): 208 - 219.
MLA SAHIN MUSTAFA Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. , 2011, ss.208 - 219.
AMA SAHIN M Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. . 2011; 208 - 219.
Vancouver SAHIN M Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. . 2011; 208 - 219.
IEEE SAHIN M "Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi." , ss.208 - 219, 2011.
ISNAD SAHIN, MUSTAFA. "Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi". (2011), 208-219.
APA SAHIN M (2011). Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi, 12(89), 208 - 219.
Chicago SAHIN MUSTAFA Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi 12, no.89 (2011): 208 - 219.
MLA SAHIN MUSTAFA Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi, vol.12, no.89, 2011, ss.208 - 219.
AMA SAHIN M Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi. 2011; 12(89): 208 - 219.
Vancouver SAHIN M Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Milli Folklor Dergisi. 2011; 12(89): 208 - 219.
IEEE SAHIN M "Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi." Milli Folklor Dergisi, 12, ss.208 - 219, 2011.
ISNAD SAHIN, MUSTAFA. "Masalların çoçuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi". Milli Folklor Dergisi 12/89 (2011), 208-219.