Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 185 - 203 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği)

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaçla hazırlanan 61 maddelik anket, Erzurum il merkezindeki ortaöğretim kurumları arasından uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 3 ortaöğretim kurumunda (2 Genel Lise, 1 Anadolu Öğretmen Lisesi) biyoloji dersini almış toplam 171 öğrenciye uygulanmıştır. SPSS 12.0 istatistik programıyla verilerin değerlendirilmesi sonucu, çalışmaya katılan öğrencilerin anket maddelerinin büyük çoğunluğuna yönelik olumlu tutumlara sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin anketteki ifadelere verdikleri yanıtlar okulları açısından karşılaştırıldığında, Genel Liseler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı (p>0,05) ancak Genel Liselerle Anadolu Öğretmen Lisesi arasında anlamlı farklılığın olduğu (p<0,05) görülmüştür. Buna göre özellikle, “bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve becerilere” ilişkin ankette sorulan Likert tipi sorularla açık uçlu soruların beraber değerlendirilmesinde, bilgisayarla uğraşı ile kendini yeterli hissetme arasında ters bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin ödev zorunluluğu dışında bilgisayar kullanmada asıl amaçlarının internet yoluyla chat, oyun, müzik ve video olduğu yönünde bulgular elde edilmiştir.
Anahtar Kelime: bilgisayar tutum öğrenci

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

High school students’ attitudes and opinions towards computer and computer use (Erzurum sampling)

Öz:
The aim of this study is to determine the high school students&#8217; attitudes and opinions towards computer and computer use. In order to reach this goal, a 61-item questionnaire was applied to totally 171 students (2 Public High Schools, 1 Anatolian Teacher High School) atending to biology lesson in 3 high schools selected with convenient sampling method in the center of Erzurum.The data were analised by SPSS 12.0 statistical program. The findings indicated the students to have generally positive attitudes towards most of items in questionnaire. Compared with high schools the students&#8217;answers, it was found out there wasn&#8217;t statistically significant difference (p>0,05) between Public High Schools although there was statistically significant difference between Public High Schools and Anatolian Teacher High School (p<0,05). Evaluating in colloboration with Likert type and open-ended questions regarding &#8220;attiudes and abilities towards computer use&#8221;, it was found out there was a negative correlation between occupation with computer and self-feeling sufficinetly. In addition, it was found out that the students utilized from computer principally for the purpose of chat, game, music and video via internet excepting assignment obligation.
Anahtar Kelime: computer attitude student

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, Ö.E. (2005). Bilgisayar destekli ve fen bilgisi laboratuarında yapılan gösterim deneylerinin öğrencilerin fen bilgisi başarısı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, [Online]: http://efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_II/ozcan_akgun.doc adresinden 27.12.2008 adresinden 15 Aralık 2008 tarinde indirilmiştir.
  • Akpınar, E., Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal oj Educational Technology- TOJET, Volume 4, Issue 1, Article 12.
  • Altun, A. (2003). Öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, Volume 2, Issue 1, Article 9, 56-62.
  • Altunoğlu, B.D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, 19-28.
  • Chang, C.Y. (2000). Enhancing tenth graders’ earth-science learning through computer-assisted instruction. Journal of Geoscience Education, Vol. 48, p.636.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21: 19-28.
  • Çelik, H.C. ve Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 10, 27-38.
  • Deniz, L. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf ve alan öğretmenlerinin bilgisayar tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, Volume 4, Issue 4, Article 22.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 12. [Online]: http:// www.manas.kg/pdf/sbdpdf12/Makaleler/12.pdf adresinden 17 Mayıs 2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Fančovičová, J., Prokop, P. (2008). Students’ attitudes toward compputer use in Slovakia. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(3), 255-262.
  • Gandole, Y.B., Khandevale, S.S., Mishra, R.A. (2006). A comparison of students' attitudes between computer software support and traditional laboratory practical learning environments in undergraduate electronics science. E Journal of Instructional Science and Technology, Vol. 9, No. 1, 1-13. [Online]: http://www.usq.edu.au/electpub/e-jist/docs/vol9_no1/papers/current_practice/gandole_khandewale_mishra.htm adresinden 23 Haziran 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130-139.
  • İpek, C., Tekbıyık, A. ve Ursavaş, U.F. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin araştırma öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 127-145.
  • Jeong, C.H. (2001). Gender differences in computer attitudes: New evidence from Korea. International Review of Public Administration, Vol. 6, No. 2, 115-123.
  • Köse, S. ve Gezer, K. (2006). Buldan (Denizli) ilçesi lise öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumları. Buldan Sempozyumu. Pamukkale Üniversitesi, 79-86.
  • Namlu, A.G. (1999). Bilgisayar Destekli İşbirliğine Dayalı Öğrenme, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları 57.
  • Ogunkola, B.J. (2008). Computer attitude, ownership and use as predictors of computer literacy of science teachers in Nigeria. International Journal of Environmental & Science Education, Num. 8, 53-57.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pektaş, M., Türkmen, L. ve Solak, K. (2006). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının sindirim sistemi ve boşaltım sistemi konularını öğrenmeleri üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 14, No 2, 465-472.
  • Rajasekar, S., Vaiyapuri, R.P. (2007). Higher secondary school teachers’ computer knowledge and their attitude towards computer. E Journal of All India Association For Educational Research, Vol.19, Nos. 1&2, March & june. [Online]: http://www.aiaer.net/ejournal/vol19107/ adresinden 23 Haziran 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Ray, C.M., Sormunen, C. and Haris, T.M. (1999). Men’s and women’s attitudes toward computer technology: A comparison. Office Systems Research Journal, Vol. 17, No 1, 1-8.
  • Soyibo, K. and Hudson, A. (2000). Effect of computer-assisted instruction (CAI) on 11th grader’s attitudes to biology and CAI and CAI and understanding of reproduction in plants and animals. Research in Science &Technological Education, Vol.18, No 2, 191-199.
  • Sütçü, C.S., Ağır, A. ve Sarı, F. (2001). İnternet eğitimi almamış öğrencilerin internet ve internet üzerinde eğitim hakkındaki görüşleri. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı, 20-28, Ankara.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2008). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde yeni teknolojileri kullanma durumları ve şartlarının incelenmesi. [Online]: http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/79.doc adresinden 1 Şubat 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Üredi, I. ve Üredi, L. (2005). Öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliği bölümüne ilişkin tutumlarının incelenmesine yönelik bir program değerlendirme çalışması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, EDU7, Cilt 1, Sayı 2. [Online]. http://www.istekyasam.com/edu7/makale5.doc adresinden 28 Haziran 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, Volume 2, Issue 4, Article 12.
  • Yıldırım, A. ve Kete, R. (2002). Biyoloji derslerinde verimlilik ve teknoloji kullanımı. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara, Bildiriler, Cilt 1, 160-165.
APA YEŞİLYURT S, gül ş (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). , 185 - 203.
Chicago YEŞİLYURT SELAMİ,gül şeyda Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). (2011): 185 - 203.
MLA YEŞİLYURT SELAMİ,gül şeyda Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). , 2011, ss.185 - 203.
AMA YEŞİLYURT S,gül ş Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). . 2011; 185 - 203.
Vancouver YEŞİLYURT S,gül ş Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). . 2011; 185 - 203.
IEEE YEŞİLYURT S,gül ş "Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği)." , ss.185 - 203, 2011.
ISNAD YEŞİLYURT, SELAMİ - gül, şeyda. "Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği)". (2011), 185-203.
APA YEŞİLYURT S, gül ş (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 185 - 203.
Chicago YEŞİLYURT SELAMİ,gül şeyda Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2011): 185 - 203.
MLA YEŞİLYURT SELAMİ,gül şeyda Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2011, ss.185 - 203.
AMA YEŞİLYURT S,gül ş Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(1): 185 - 203.
Vancouver YEŞİLYURT S,gül ş Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(1): 185 - 203.
IEEE YEŞİLYURT S,gül ş "Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği)." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.185 - 203, 2011.
ISNAD YEŞİLYURT, SELAMİ - gül, şeyda. "Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar ve bilgisayar kullanımına yönelik tutum ve görüşleri (Erzurum örneği)". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2011), 185-203.