Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )

Yıl: 2011 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 113 - 126 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )

Öz:
Bu araştırma 2005–2006 yılında uygulamaya konan Hayat Bilgisi öğretim programının uygulamaya ne ölçüde yansıdığını belirlemek amacı ile öğretmenlerin bu ders kapsamında etkinlikleri uygularken hangi yöntem, teknikleri kullandıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel yöntem kullanılarak öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuş, kullandıkları yöntem ve teknikler belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca Hayat Bilgisi öğretmen kılavuzu, öğrenci ders kitapları ve çalışma kitaplarındaki etkinlikler incelenerek hangi yöntem ve tekniklere ne oranda yer verildiği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini Sinop merkez ve merkez köylerindeki ilköğretim birinci kademede 1. 2 ve 3’üncü sınıfları okutan 140 öğretmen oluşturmuştur. Örneklemini ise, bunların arasından rastgele seçilen 47 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Bu çalışmada, Hayat Bilgisi dersinde öğretmenlerin kullandıkları yöntemleri belirlemek için ilköğretim birinci kademedeki öğretmenlere uygulanmak üzere 20 maddeden oluşan likert tipi 5’li dereceleme ölçeği geliştirilmiş ve örneklem kapsamında görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin Hayat Bilgisi dersi için vazgeçilmez öneme sahip olan gezi-gözlem, inceleme gibi öğrenciyi sürece katan yöntemlere yeterli oranda yer verilmediği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 2. Çilenti, K. (1988). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • 3. Sönmez, V. (2005). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • 4. Baymur, A. F. (1937). Hayat Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • 5. Petrof, G. (1993). Okul ve Hayat. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • 6. Sabancı, A. ve Şahin, A. (2005). “Öğretmen Etkinlik Odaklı Hayat Bilgisi Öğretiminde Sınıf Yönetimi Değişkenleri Açısından Değerlendirilmesi: Bilen Öğretmenden Bulduran Öğretmene Doğru”. Kayseri: Eğitimde Yansımalar VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu.
  • 7. Güngördü, E. (2001). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 8. Güleryüz, H. (2008). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 9. Erkan, S. (1996). “Cumhuriyetten Günümüze İlkokul Programları ve Hayat Bilgisi Programı. Çağdaş Eğitim Dergisi. (220),19-24.
  • 10. MEB. (2005). İlköğretim hayat Bilgisi dersi Öğretim Program ve Kılavuzu (2.2.3) Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • 11. Küçükahmet, L. (2005). “2004 Hayat Bilgisi Programının Değerlendirilmesi”. Kayseri:Eğitimde Yansımalar VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu.
  • 12. Özden Y. (2006). 2004 Hayat Bilgisi Pilot Programının, 1998 Hayat Bilgisi Programıyla Karşılaştırılmas., Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 13. Belet, D. (1999). İlköğretim Okullarında Uygulanan Hayat Bilgisi Programının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 14. Wilson, S. M., Shulman, L.S., & Rıchert, A.E. (1987). “150 Different Ways” of Knowing: Representations of Knowledge in Teaching.” In J. Calderhead (Ed.),Exploring Teachers Thinking, London, Cassell, (104-124).
  • 15. Acat, B. vd. (2005). “Öğretmen Adaylarının İlköğretim Hayat Bilgisi Programında Yer Alan Becerilere Sahip Olma Düzeylerine İlişkin Görüşleri”. Kayseri: Eğitimde Yansımalar VIII. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu.
  • 16. Atlıhan, A. ve Özel Eren, E. vd. (1969). İlkokul Programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. .
APA AYKAÇ N (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). , 113 - 126.
Chicago AYKAÇ NECDET Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). (2011): 113 - 126.
MLA AYKAÇ NECDET Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). , 2011, ss.113 - 126.
AMA AYKAÇ N Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). . 2011; 113 - 126.
Vancouver AYKAÇ N Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). . 2011; 113 - 126.
IEEE AYKAÇ N "Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )." , ss.113 - 126, 2011.
ISNAD AYKAÇ, NECDET. "Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )". (2011), 113-126.
APA AYKAÇ N (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 113 - 126.
Chicago AYKAÇ NECDET Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19, no.1 (2011): 113 - 126.
MLA AYKAÇ NECDET Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.19, no.1, 2011, ss.113 - 126.
AMA AYKAÇ N Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 113 - 126.
Vancouver AYKAÇ N Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği ). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 113 - 126.
IEEE AYKAÇ N "Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, ss.113 - 126, 2011.
ISNAD AYKAÇ, NECDET. "Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (sinop ili örneği )". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19/1 (2011), 113-126.