Yıl: 2011 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 297 - 314 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi

Öz:
Bu araştırma İlköğretim 4.sınıf Sosyal Bilgiler Dersi, “Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler” öğrenme alanına bağlı “Hep Birlikte” temasının yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesinin, öğrencinin başarısını ne ölçüde etkilediğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2007–2008 öğretim yılında Ankara ili, Keçiören ilçesinde, Şehit Mehmet Altanlar İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 4/C sınıfı deney, 4/B sınıfı ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada, öğrencilerin başarı düzeyleri ve “t” testi sonuçlarına ilişkin nicel ve içerik analizine dayalı nitel veriler kullanılmasından dolayı araştırma betimsel nitelik taşımaktadır. Nitel yöntem olarak öğrenci değerlendirme formundaki veriler içerik analizi türlerinden frekans analizi kullanılarak elde edilmiştir. İçerik analizinde başarıyı destekleyen sözcüklerin frekans ve yüzdeleri çıkarılarak gruplamalar yapılmış ve yorumlanmıştır. Nicel yöntem olarak ise gerçek deneme modellerinden ön test, son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının Sosyal Bilgiler dersi “Hep Birlikte” teması ön test ve son test puanlarının karşılaştırılarak öğrenci başarı düzeyleri arasında fark olup olmadığı, SPSS programı aracılığıyla “t” testi ile yapılarak hesaplanmıştır. Uygulamadan elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol gruplarının son test toplam puanları arasında fark olduğu ve bu farkın yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu lehine olduğu görülmüştür. Bu sonuç dikkate alındığında, yaratıcı drama yönteminin Sosyal Bilgiler dersinde kullanılmasının öğrenci başarısı üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Sağlamer, E. (1997). Sosyal Bilgiler. Çağdaş Eğitim. (232 ), 5-7, Ankara.
  • 2. Başar, E., Aykaç N. (2005). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi.” Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Sim Matbaası.
  • 3. Aykaç, N. (2007a). İlköğretim Programında Yer alan Etkinliklerin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği) Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 19-35. Kırşehir.
  • 4. Aykaç, N. (2007b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (22), 46-73, Diyarbakır. www. Esosder.org.
  • 5. MEB. (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı. İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • 6. MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 7. San, İ. (2002). “Yaratıcı Drama –Eğitsel Boyutları” Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar. (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 8. Adıgüzel, H. Ömer. (2007). “Dramada Temel Kavramlar.” İlköğretimde Drama (Edt. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • 9. Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. Washington D.C.: Office of Educational Research and İmprovement.
  • 10. Adıgüzel, H.Ö. (2000). Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği. Eğitim ve Yaşam Dergisi. (17-18), 5-8, Ankara.
  • 11. Okvuran, A. (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Sağlam, T. (1997). Eğitimde Drama ve Türk Çocuklarının Ritüel Nitelikli Oyunlarının Eğitimde Dramada Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 13. Üstündağ, T. (1996a). “Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri.” Eğitim ve Bilim. 107 (22), 30-37, Ankara.
  • 14. Koç, F. (1999). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 15. Şimşek, E. A. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Drama Tekniğinin Kalıcılığının Arttırılmasında Kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, İstanbul.
  • 16. Özer, M. (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde, Yaratıcı Drama Yönteminin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • 17. Yalçın, M. (2004). “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 18. Üstündağ, T. (2002). “Temel Eğitimde Drama”. Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 19. Üstündağ, T. (1996b). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu”. Yaşadıkça Eğitim. 49, 19-23. Ankara.
  • 20. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Tavşancıl, E. ve Aslan, A.E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
APA AYKAÇ M, ADIGÜZEL Ö (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. , 297 - 314.
Chicago AYKAÇ Murtaza,ADIGÜZEL Ömer Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. (2011): 297 - 314.
MLA AYKAÇ Murtaza,ADIGÜZEL Ömer Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. , 2011, ss.297 - 314.
AMA AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. . 2011; 297 - 314.
Vancouver AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. . 2011; 297 - 314.
IEEE AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö "Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi." , ss.297 - 314, 2011.
ISNAD AYKAÇ, Murtaza - ADIGÜZEL, Ömer. "Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi". (2011), 297-314.
APA AYKAÇ M, ADIGÜZEL Ö (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297 - 314.
Chicago AYKAÇ Murtaza,ADIGÜZEL Ömer Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19, no.1 (2011): 297 - 314.
MLA AYKAÇ Murtaza,ADIGÜZEL Ömer Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.19, no.1, 2011, ss.297 - 314.
AMA AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 297 - 314.
Vancouver AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(1): 297 - 314.
IEEE AYKAÇ M,ADIGÜZEL Ö "Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, ss.297 - 314, 2011.
ISNAD AYKAÇ, Murtaza - ADIGÜZEL, Ömer. "Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19/1 (2011), 297-314.