Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 197 - 212 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi

Öz:
Bu çalışma, köprülü metinlerin (hyper texts) basılı metinler ve dinleme karşısında anlama üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Kırşehir il merkezinde gerçekleştirilmiştir. Örneklemin belirlenmesi sırasında Başarı Testi-I, Kırşehir il merkezindeki farklı sosyoekonomik düzeyden ilköğretim okullarının yedinci sınıflarında uygulanmıştır. Bu sınıflar arasından test başarı puanları açısından homojen olan dört sınıf belirlenmiştir. Bu dört sınıf, çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Örneklem; il merkezinde bulunan Prof. Dr. Erol Güngör İlköğretim okulundan 24, Cumhuriyet İlköğretim okulundan 31, yine aynı ilköğretim okulundan 29, Vali Mithat Saylam İlköğretim okulundan 30 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından önceki yıllarda dinleme metni olarak kullanılmış olan Miras Keçe isimli metin, ders aracı olarak belirlenip dinletilmiş, basılı metin olarak okutulmuş ve hipermetin olarak sunulmuştur. Araştırmanın verileri, geliştirilen Başarı Testi II ile elde edilmiştir.
Anahtar Kelime:

The effect of using hypertext to comprehension in teaching of native language

Öz:
This study was carried out in order to put for the effect of hypertexts to comprehend against the printed texts and listening. The research was performed 2009- 2010 Academic Year in the center of Kirsehir. In the process of defining the sample,Success Test I was applied to the seventh graders which has different socio-economic develpoment. The schools with which the research was carried out take place in Kirsehir. Among these classes, four homogeneous classes were selected about their scores in the test. These four classes built up the sample of this study. This sample contains 24 students from Prof. Dr.Erol Gungor Primary Education School, 31 students from Cumhuriyet Primary Education School and again 29 students from the same school, 30 students from Vali Mithat Saylam Primary Education School. The text called “Miras Keçe” which was used as a listening text by the Ministry of Education in previous years. The text was listened and read and peresented as a hypertext. The data was obtained with the help of the Success Text II.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Brinkerhoff, Jonathan D., Klein, James D., & Koroghlanian, Caren M. (2001). Effects Of Overviews And Computer Experience On Learning From Hypertext. Journal of Educational Computing Research, 25, p.427-440.
  • Chen, Sherry (2002). A Cognitive Model For Non-Linear Learning in Hypermedia Programmes. British Journal of Educational Technology. 33 (4), p.449-460.
  • DeStefano, Diana & LeFevre, Jo-Anne (2007). Cognitive Load in Hypertext Reading: A Review. Computers in Human Behavior, 23, p.1616–1641.
  • Dillon, Andrew (1996). Myths, Misconceptions, And An Alternative Perspective On Information Usage And The Electronic Medium. in J.-F. Rouet, J.J. Levonen, A. Dillon, & R.J. Spiro (Eds.), Hypertext And Cognition (pp. 25-42).
  • Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Duffy, Thomas M., & Knuth, Randy A. (1989). Hypermedia And Instruction: Where is The Match? Paper presented at the NATO Conference on Designing Hypertext for Learning, Tubingen, West Germany.
  • Farrell, Inez H.; Moore, David M.(2001) The Effect of Navigation Tools On Learners’ Achievement And Attitude In A Hypermedia Environment. Journal of Educational Technology Systems, 29(2), p.169-181
  • Hesse, Friedrich W.; Unz, Dagmar C. (1999). The Use of Hyper Texts Foe Learning. Journal of Educational Computing Research. v20. p. 279-95.
  • Hofman, Rijk and Oostendorp, Herre Van (1999). Cognitive Effects Of A Structural Overview in A Hypermedia. British Journal of Educational Technology, 30(2), p.129- 140.
  • Jacobson, Michael J., & Spiro, Rand J. (1995). Hypertext Learning Environments, Cognitive Flexibility, And The Transfer Of Complex Knowledge: An Empirical Investigation. Journal of Educational Computing Research, 12, p.301–333.
  • Karadeniz, Şirin (2006). Öğretim Amaçlı Hiper Metin, Hiper Ortam ve Çoklu Ortamlar için Tasarım İpuçları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:III Sayı:II , s.12-33.
  • Lee, M. J. ve Tedder, C. M. (2003) .The Effect Of Three Different Computer Texts On Readers’ Recall: Based On Working Memory Capacity. Computers in Human Behavior, 19, p.767-783.
  • McDonald, Sharon and Stevenson, Rosemary J. (1998b) Navigation in Hyperspace: An Evaluation Of The Effects Of Navigational Tools And Subject Matter Expertise On Brwosing And Information Retrival in Hypermedia. Interacting with Computers, 10, p.129-142.
  • Palermo, Carol M. (2008). Eight Grade Students’ Reading Performance in Print And Hypertexts Soscial Science Studies Environments. Doctoral dissertation. Fordham Universty. New YorkSalmerón, Ladislao, Baccino, T., Cañas Jose J., Madrid, Rafael I. & Fajardo, I. (2009).
  • Do Graphical Overviews Facilitate Or Hinder Comprehension in Hypertext? Computers & Education. V. 53. p.1308–1319
  • Scheiter, Kathrina & Gerjets, Peter. (2007). Learner Control in Hypermedia Environments. Educ Psychol Rev, 19 , p.285–307.
  • Vries, Erica De & Jong, Ton De (1999). The Design and Evaluation of Hypertext Structures for Supporting Design Problem Soving. Instructional Science 27 , p.285- 302.
  • Wallen, Erik S. (2002). The Effect Of Different Types Of Hypertext Annotations On Vocabulary Recall, Text Comprehension, And Knowledge Transfer in Learning From Scientific Texts. Doctoral dissertation. Universty of New Mexico. Albuquerque. http://www.ntvmsnbc.com/id/25116231, 14 Mart 2011.
APA TURKYILMAZ M, Başarmak U (2011). Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. , 197 - 212.
Chicago TURKYILMAZ MUSTAFA,Başarmak Uğur Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. (2011): 197 - 212.
MLA TURKYILMAZ MUSTAFA,Başarmak Uğur Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. , 2011, ss.197 - 212.
AMA TURKYILMAZ M,Başarmak U Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. . 2011; 197 - 212.
Vancouver TURKYILMAZ M,Başarmak U Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. . 2011; 197 - 212.
IEEE TURKYILMAZ M,Başarmak U "Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi." , ss.197 - 212, 2011.
ISNAD TURKYILMAZ, MUSTAFA - Başarmak, Uğur. "Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi". (2011), 197-212.
APA TURKYILMAZ M, Başarmak U (2011). Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(23), 197 - 212.
Chicago TURKYILMAZ MUSTAFA,Başarmak Uğur Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.23 (2011): 197 - 212.
MLA TURKYILMAZ MUSTAFA,Başarmak Uğur Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.23, 2011, ss.197 - 212.
AMA TURKYILMAZ M,Başarmak U Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 0(23): 197 - 212.
Vancouver TURKYILMAZ M,Başarmak U Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 0(23): 197 - 212.
IEEE TURKYILMAZ M,Başarmak U "Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi." Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.197 - 212, 2011.
ISNAD TURKYILMAZ, MUSTAFA - Başarmak, Uğur. "Ana dil öğretiminde hiper metin kullanımının okuduğunu anlamaya etkisi". Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 23 (2011), 197-212.