Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1285 - 1300 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okuma çemberinin ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi ile öğrencilerin ve öğretmenlerin yönteme yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada nicel (ön test-son test uygulaması) ve nitel (örnek olay) araþtırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma İstanbul’da özel bir okulun dördüncü sınıfına devam eden 72 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Veriler, öğretmen ve öğrencilerle “yarı yapılandırılmış görüşme formları” aracılığıla yapılan odak grup görüşmeleri ve “okuduğunu anlama ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Okuduğunu anlama ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ölçek puanlarının analizinde bağımlı gruplarda t testi, görüşme verilerinin analizinde ise yapılandırılmış raporlama tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yöntem, özellikle okuduğunu anlama açısından düşük yetenekli öğrencilerin bu becerilerini geliştirmiştir. Öğrenciler geniş bir zamanda, farklı görevler yaparak, arkadaşlarıyla tartışarak ve işbirliği içerisinde kitap okumayı zevkli ve eğlenceli bulmuşlardır. Öğrenciler iki hafta sonra dahi okudukları kitabı tüm ayrıntısıyla hatırladıklarını belirtmişlerdir. Kitap sunum projeleri, hazırlayanlar ve izleyenler tarafından faydalı bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Cognitive and affective contributions of the literature circles method on the acquisition of reading habits and comprehension skills in primary level students

Öz:
This study aimed to examine the effect of literature circles on fourth grade primary students’ reading habits and comprehension skills and collected the opinions of students and teachers about the method. In this study, quantitative (pre-test and post-test designs) and qualitative (case study) methods were employed together. The study was conducted on 72 students in the fourth grade of a private school in Istanbul. The data were collected through focus group interviews conducted with teachers and students using “Semi-structured interview forms” and a “reading comprehension scale”. The reading comprehension scale was administered as pre-test and post-test. A dependent group’s t test was employed for the analysis of the scale scores, and a structured repor- ting technique was used for the analysis of interview data. The findings of the study showed that the literature circles method improved the reading comprehension skills of students who had low level reading comprehen- sion. It was also found out that students liked reading books by performing different tasks, discussing and cooperating with their friends over a period of time. Students stated that they remembered the book they had read with all the details even two weeks later. The book presentation projects were found beneficial by the students who had prepared them and their audience.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Açıkgöz, K. Ü. (2008). Aktif öğrenme (10. bs). Ankara: Biliş Yayıncılık.
  • Alwood, C. S. (2000). Exploring the role of the teacher in student-led literature circle [ERIC Document Reproduction Service No. ED 442 748].
  • Avcı, S. ve Fer, S. (2004). Birleştirme II tekniğine göre oluşturulan işbirliğine dayalı öğrenme ortamının öğrenciler üzerindeki etkisi: Kartal Mesleki Eğitim Merkezi’nde bir durum çalışması. Eğitim ve Bilim, 29 (134), 61-74.
  • Bassey, M. (1999). Case study research in educational setting. Buckingham: Open University Press.
  • Blum, H. T., Lipsett, L. R., &Yocom, D. J. (2002). Literature circles: A tool for self determination in one middle school inclusive classroom. Remedial and Special Education, 23 (2), 99-108.
  • Brabham, E. G., & Villaume, S. K. (2000). Questions and answers: Continuing conversations about literature circles. The reading teacher, 54 (3), 278-280. Burda, K. (2000). Living and learning: A four-year journey into literature circles. Primary Voices K-6, 9 (1), 17-22.
  • Caine, R. N. & Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme (çev. G. Ülgen). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Carpinelli, T. (2006). Literature circles: A Collaborative success story! Library Media Connection, 25 (3), 32-33.
  • Chiang, M., & Huang, C. (2005). The Effectiveness of literature circles in EFL setting: A classroom investigation. In The Proceedings of 2005 International Conference and Workshop on TEFL ve Applied Linguistics (pp.78-87). Taipei: Mingchuan University.
  • Culli, L. M. (2002). Investigation of literature circles in the middle school language art classroom. Unpublished master’s thesis, Chapman University, Monterey.
  • Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretim programında belirtilen okuduğunu anlamayla ilgili kazanımlara ulaşma düzeyinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • DaLie, S. O. (2001). Students becoming real readers: Literature circles in high school English classes. In B.O. Ericson (Ed.), Teaching reading in high school english classes (pp. 84-100). Ur-bana: NCTE.
  • Daniels, H. (1994). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups. Portland, ME: Stenhouse Publishers.
  • Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups (2nd ed.). Maine: Stenhouse Publishers.
  • Daniels, H. (2003). How can you grade literature circles? Voices From the Middle, 11 (1), 52-53.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Erdem, E. (2005). Proje tabanlı öğrenme. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (ss. 67-79). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Furr, M. (2003). Why and how to use EFL literature circles. Retrieved May 05, 2010 from http://www.eflliteraturecircles.com/howandwhylit.pdf.
  • Güneş, F. (2004). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Hsu, J. T. (2004, April). Reading together: Student teacher meet in literature circles. Paper presented at the National Conference on English Teaching and Learning. Huwei, Taiwan. 05.04. 2010 tarihinde www.eric.ed.gov adresinden indirilmiştir. [ED 493021]
  • Knowles, E. & Smith, M. (2003). Talk about books! A guide for book clubs, literature circles, and discussion groups, grades 4 – 8. Westport: Libraries Unlimited.
  • Lord, T. (2007). Revisiting the cone of learning: Is it a reliable way to link instruction method with knowledge recall? Journal of College Science Teaching, 37 (2), 14-17.
  • Mizerka, P. M. (1999). The impact of teacher directed literature circles versus student-directed literature circles on reading com- prehension at the sixth-grade level. Unpublished doctoral dis- sertation, University of Illinois, Urbana Illinois.
  • Moeller V. J., & Moeller M. V. (2007). Literature circles that engage middle and high school students. Larcmont, NY: Eye On Education.
  • Neamen, M., & Strong, M. (2001). More literature circles : Cooperative learning for grades 3-8. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited.
  • Nichelson-Nelson, K. (1998). Developing students’ multiple intelligences (Grade K-8). New York: Scolastic.
  • Olsen, A. S. W. (2007). Literature circles and ninth grade students: A student-centered approach to reading. Unpublished masters’ thesis, Southwest Minnesota State University, Marshall, Minnesota.
  • Pitton, D. E. (2005). Lit circles, collaboration and student interest. Academic Exchange Quartely, 9 (4), 84-90.
  • Rutherford A., Carter L., Hillmer T., Kramer M., & Parker A. (2009). Promoting intrinsic reading: Implementing literature circles with intermediate-grade students and preservice teachers. The International Journal Of The Book, 6 (4), 43-49.
  • Short K., Kaufman, G., Kaser, S., Kahn L. H., & Crawford, K. M. (1999). “Teacher-watching”: Examining teacher talk in literature circles. Language Arts, 76 (5), 377-385.
  • Stabile, C. (2009). Are literature circles an effective reading strategy for struggling readers? Unpublished masters’s thesis, Ohio University, Athens, Ohio.
  • Straits, W. (2007). A literature circles approach to understanding science as a human endeavor. Science Scope, 31 (2), 32–36.
  • Tomlinson, C. A., & Strickland, C. A. (2005). Differentiation in practice: A resource guide for differentiating curriculum. Alexandria, VA: The Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tracey, D., & Morrow, L. M. (2006). Lenses on reading: An introduction to theories and models. New York, NY: Guilford Press.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, California: Sage.
APA avcı S, YÜKSEL A (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. , 1285 - 1300.
Chicago avcı Süleyman,YÜKSEL Arzu Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. (2011): 1285 - 1300.
MLA avcı Süleyman,YÜKSEL Arzu Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. , 2011, ss.1285 - 1300.
AMA avcı S,YÜKSEL A Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. . 2011; 1285 - 1300.
Vancouver avcı S,YÜKSEL A Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. . 2011; 1285 - 1300.
IEEE avcı S,YÜKSEL A "Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları." , ss.1285 - 1300, 2011.
ISNAD avcı, Süleyman - YÜKSEL, Arzu. "Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları". (2011), 1285-1300.
APA avcı S, YÜKSEL A (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1285 - 1300.
Chicago avcı Süleyman,YÜKSEL Arzu Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.3 (2011): 1285 - 1300.
MLA avcı Süleyman,YÜKSEL Arzu Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.3, 2011, ss.1285 - 1300.
AMA avcı S,YÜKSEL A Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(3): 1285 - 1300.
Vancouver avcı S,YÜKSEL A Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(3): 1285 - 1300.
IEEE avcı S,YÜKSEL A "Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.1285 - 1300, 2011.
ISNAD avcı, Süleyman - YÜKSEL, Arzu. "Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/3 (2011), 1285-1300.