Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 263 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı Bilim ve Sanat Merkezi’nde görev yapmakta olan ve gökbilim kampı kapsamında mesleki geliŞim sürecine dahil olan öğretmenlerin (1) süreç boyunca bilimin doğası ile ilgili görüŞlerinde oluŞan değiŞiklikleri ve (2) etkinliklerin uygulanma yöntemleri ve verimliliği ile ilgili görüŞlerini incelemektir. Farklı branŞlarda görev yapmakta olan 26 öğretmen astronomi kavramları ile birlikte bilimin doğasının belli boyutlarının açık düŞündürücü bir Şekilde kazandırıldığı ve farklı öğretim stratejilerinin kullanılanıldığı mesleki geliŞim sürecine dahil olmuŞlardır. Süreçte anket, alan notları, video kaydı ve yazılı dokümanlar kullanılarak elde dilen veriler nitel-yorumlayıcı yaklaŞım kullanılarak analiz edilmiŞtir. Analiz sonuçları farklı branŞlardaki öğretmenlerin katılımıyla oluŞturulan ve bilimin doğasının astronomi kavramları ile entegre bir biçimde farklı öğretim yöntemleri kullanarak öğretildiği mesleki geliŞim sürecinin öğretmenlerin bilimin doğası ile ilgli kendilerinde olan görüŞleri sorguladıkları, bilimin doğası ie ilgili farklı paradigmaların varlığını gördükleri ve aŞina olmadıkları etkili diğer öğretim yöntemleriyle tanıŞtıkları sosyal-yapılandırmacı bir ortam olduğunu göstermiŞtir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Development of science views held by teachers in different disciplines through social constructivist approach

Öz:
The purposes of this study are to investigate (1) how teachers’ nature of science views have changed during professional development process as a part of astronomy camp and (2) teachers’ views on teaching strategies used throughout professional development process and effectiveness of those strategies. 26 teachers from different disciplines participated to the professional development process in which they learned basic astronomy and nature of science concepts using different teaching strategies based on integrated-explicit-reflective approach. Questionnaire, field notes, video records and written documents were used as data collection sources and were analyzed using qualitative-interpretive approach. Analysis of the data revealed that the professional development process, teachers learned astronomy and nature of science concepts using different teaching strategies based on explicit-reflective approach, created a social constructivist context for teachers where they question their own nature of science views, realize different paradigms about nature of science, and introduce with new teaching strategies they are not familiar with.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks for Science Literacy: A Project 2061 Report. NewYork: Oxford University Press
  • Atatürk, M. K. (1924). Samsun Öğretmenleriyle KonuĢma. Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri I-III. Bugünkü dille yayına hazırlayanlar: A. Sevim, M.A. Tural, Ġ. Öztoprak, Atatürk AraĢtırma Merkezi BaĢkanlığı, Ankara.
  • Bell, R. L., Lederman, N. G., & Abd-El Khalick, F.(2000). Developing and acting upon one’s conception of yhe nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 563-581.
  • BouJaoude, S. (2002). Balance of scientific literacy themes in science curricula: The case of Lebanon. International Journal of Science Education, 24(2), 139-156.
  • Bogdan, R. ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education: An Introduction to theories and methods (5th ed.). London: Pearson Education Inc.
  • DemirbaĢ, M. & Yağbasan, R. (2005). Sosyal öğrenme teorisine dayalı öğretim etkinliklerinin, öğrencilerin bilimsel tutumlarının kalıcılığına olan etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 18(2), 363-382.
  • Doğan, N. ve Abd-El-Khalick, F. (2008). Turkish grade 10 students’ and science teachers’ conceptions of nature of science: A National study. Journal of Research in Science Teaching, 45(10), 1083–1112.
  • Eisenhart, M., Finkel, E. and Marion, S. (1996) Creating the conditions for scientific literacy: a re-examination. American Educational Research Journal, 33, 261–295.
  • ETS (Educational Testing Service) (1988) Science Learning Matters: The Science Report Card Interpretive Review (Princeton, NJ: Educational Testing Service).
  • Fensham, P.J. (1997). School science and its problems with scientific literacy. In R. Levinson, & J. Thomas (Eds.), Science today: Problem or crisis? London: Routledge.
  • Fensham, P.J (2002). Time to change drivers for scientific literacy. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2 (1), 9-24
  • Halloun, I. (1993) Lebanese public understanding of science. A survey (Junieh, Lebanon: CREST).
  • King, B. (1991). Begining teachers’ knowledge of and attitude toward history and philosophy of science. Science Education, 75, 135-141.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Üstün, U. (2010) Bilimin Doğası Öğretimi Mesleki Gelişim Paketinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarına Uygulanması ile ilgili TartıĢmalar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,11(4), 129-163
  • Kuhn, D. (1993). Science as argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77, 319-337.
  • Lawson, A. E. (2002). Sound and faulty arguments generated by preservice biology teachers when testing hypothesis involving unobservable entities. Journal of Research in Science Teaching,39(3), 237-252.
  • Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331–359.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002).Views of The nature of science Questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of the nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. J. Gess-Newsome & N.Lederman içinde (derl.), Examining pedagogical content knowledge (sayfa. 95-132). Dordrecht: Kluwer.
  • Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. Great Britain: Routledge Academic Publisher.
  • McComas, W. F. (1998). The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths. W. F. McComas (derl.) the Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies. London: Kluwer Academic Publishers.
  • MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4.-5. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Miller, J. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 112(2), 29-48.
  • Miller, J. (1989) Scientific literacy. Paper presented at the Annual Meeting of the American Association for the Advancement of Science, January, San Francisco, CA.
  • National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Shamos, M. (1995) The Myth of Scientific Literacy. New Brunswick, NJ: Rutgers University.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4–14.
  • Tobin, K. (2000). Interpretive research in science education. A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.) Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 487-512). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. M. Cole, V. JohnSteiner, S. Scribner, & E. Souberman (Eds). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin yayıncılık.
APA ÖZDEM YILMAZ Y, DEMİRDÖĞEN B, YEŞİLOĞLU S, Kurt M (2010). Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. , 263 - 292.
Chicago ÖZDEM YILMAZ YASEMİN,DEMİRDÖĞEN BETÜL,YEŞİLOĞLU Sevinç Nihal,Kurt Mustafa Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. (2010): 263 - 292.
MLA ÖZDEM YILMAZ YASEMİN,DEMİRDÖĞEN BETÜL,YEŞİLOĞLU Sevinç Nihal,Kurt Mustafa Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. , 2010, ss.263 - 292.
AMA ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. . 2010; 263 - 292.
Vancouver ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. . 2010; 263 - 292.
IEEE ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M "Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi." , ss.263 - 292, 2010.
ISNAD ÖZDEM YILMAZ, YASEMİN vd. "Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi". (2010), 263-292.
APA ÖZDEM YILMAZ Y, DEMİRDÖĞEN B, YEŞİLOĞLU S, Kurt M (2010). Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 263 - 292.
Chicago ÖZDEM YILMAZ YASEMİN,DEMİRDÖĞEN BETÜL,YEŞİLOĞLU Sevinç Nihal,Kurt Mustafa Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.4 (2010): 263 - 292.
MLA ÖZDEM YILMAZ YASEMİN,DEMİRDÖĞEN BETÜL,YEŞİLOĞLU Sevinç Nihal,Kurt Mustafa Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.4, 2010, ss.263 - 292.
AMA ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(4): 263 - 292.
Vancouver ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(4): 263 - 292.
IEEE ÖZDEM YILMAZ Y,DEMİRDÖĞEN B,YEŞİLOĞLU S,Kurt M "Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.263 - 292, 2010.
ISNAD ÖZDEM YILMAZ, YASEMİN vd. "Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11/4 (2010), 263-292.