Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1589 - 1607 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi

Öz:
Bu araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin eğlenceli deney ve etkinliklerle bilime ve çevreye karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak amacıyla gerçekleştirilen yaz bilim kampı değerlendirilmiştir. Kamp ilköğretim 7. sınıfı tamamlamış 48 öğrenci ile 5’er günlük iki etap halinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulguları, Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeği, Bilimsel Tutum Ölçeği,Kamp Değerlendirme Anketi ve öğrenci mülakatlarından elde edilmiştir. Elde edilen nicel verilerSPSS, nitel veriler ise NVivo programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda katılımcıların, fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarıyla, bilimsel tutumlarının kamp sonrasında anlamlı derecede arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada öğrencilerin büyük çoğunluğunun kamp etkinliklerini beğendikleri, kamp süresince eğlenceli zaman geçirdikleri görülmüştür. Bununla birlikte kampın, öğrencilerin bilim öğrenmeye yönelik öz güvenlerini artırıcı bir etkiye de sahip olduğu ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Evaluation of a science camp: enjoyable discovery of mysterious world

Öz:
In this research, summer science camp which is carried out on the purpose of developing positive attitude towards science and nature with enjoyable experiments in primary school students and activities were evaluated. The camp was performed as two 5 days stages with a total 48 students who had finished 7th grade at primary school. The findings of the study were obtained from Science and Technology Course Attitude Scale, Scientific Attitude Scale, Camp Evaluation Survey and student interviews. The gathered quantitative data were analyzed with SPSS and qualitative data were analyzed with NVivo 8.0 program. As a result of the findings, it was determined that after the camp there was a significant increase in the participants’ attitude towards the Science and Technology course and in their scientific attitude. It was also observed that most of the students enjoyed camp activities and had a good time during the camp. Besides, it was proved that the camp had a positive effect on increasing the students’ self-confidences towards learning science.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bilgin, İ. (2006). The effects of hands-on activities incorporating a cooperative learning approach on eight grade students’ science process skills and attitudes toward science. Journal of Baltic Science Education, 1 (9), 27-37.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Cürebal, F. (2004). Gifted students attitudes towards science and classroom environment based on gender and grade level. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, ODTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakır, N. K., Şenler B. ve Taşkın, B. G. (2007). İlköğretim II.kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4), 637-655.
  • Demirbaş, M. ve Yağbasan, R. (2006). Fen bilgisi öğretiminde bilimsel tutumların işlevsel önemi ve bilimsel tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 271-299.
  • Denizoğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenme stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gibson, H. L., & Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86, 693-705.
  • Greenfield, T. A., (1998). Gender- and grade-level differences in science interest and participation. Science Education, 81, 259-276.
  • Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34 (151), 30-43.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (2000, Eylül). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı içinde (s. 188-192). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Jelinek, D. J. (1998, April). Student perceptions of the nature of science and attitudes towards science education in an experiential science program. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, San Diego, CA (ED418875).
  • Johnson, A. P. (2003). What every teacher should know about action research. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Keleş, Ö., Uzun, N. ve Uzun, F. (2010). Öğretmen adaylarının çevre bilinci, çevresel tutum, düşünce ve davranışlarının doğa eğitimi projesine bağlı değişimi ve kalıcılığının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (32), 384-401.
  • Knox, K. L., Moynihan, J. A., & Markowitz, D. G. (2003). Evaluation of short-term impact of a high school summer science program on students’ perceived knowledge and skills. Journal of Science Education and Technology, 12, 471-478.
  • Köklü, N. (2001). Eğitim eylem araştırması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34 (1), 35-43.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (2),425-433.
  • Markowitz, D. G. (2004). Evaluation of the long-term impact of a university high school summer science program on students’ interest and perceived abilities in science. Journal of Science Education and Technology, 13 (3), 395-407.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2003). TIMSS Üçüncü Uluslararası Matematik ve Fen Bilgisi Çalışması Ulusal Raporu. Ankara: Yazar. http://earged.meb.gov.tr/earged/subeler/olcme_degerlendirme/dokumanlar/uluslararasi/timss_2003_ulu- sal_raporu.pdf adresinden 4 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). PISA Ulusal Ön Rapor. Ankara: Yazar. http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2006/rapor/Pisa_2006_Ulusal_On_Rapor.pdf adresinden 4 Ocak 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Moore, W. R., & Foy, R. L. H. (1997). The scientific attitude inventory: A revision (SAI-II). Journal of Research in Science Teaching, 34 (4), 327-336.
  • National Science Foundation [NSF]. (1998). A Report on the Evaluation of the National Science Foundation’s informal science education program (NSF 98–65). Washington, DC: National Science Foundation.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 7 (3),627-639.
  • Ornstein, A. (2006). The freguency of hands-on experimentation and student attitudes toward science: A statistically significant relation (2005-51-Ornstein). Journal of Science Education and Technology, 15 (3), 285-297.
  • Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003) Attitudes towards science: a review of the literature and its implications, International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
  • Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS). (2009). ÖSS 2009 kazananlar ve durum analiz sonuçları. http://www.adanzyehaber.com/oss2009-kazananlar-ve-durum-analiz-sonuc-lari-ogren adresinden 09/01/2010/ tarihinde edinilmiştir.
  • Özsevgeç, T. (2007). İlköğretim beşinci sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Prokop, P., Tuncer, G., & Kuasnicak, R. (2007). Short-term effects of field programme on students’ knowledge and attitude toward biology: A slovak experince. Journal of Science Education and Technology, 6 (3), 247-255.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (Tübitak). (2010). Doğa eğitimi ve bilim okulları çağrısı açıldı. http://www.tubitak.gov.tr/home.do?ot=1&sid=918&pid=461 adresinden 4 Nisan 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Weinburgh, M. H. (1995). Gender differences in student attitudes toward science: A meta-analysis of the literature from 1970 to 1991. Journal of Research in Science Teaching, 32, 387-398.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (gün. gelş. 6. bs). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA BİRİNCİ KONUR K, Seyihoglu A, SEZEN VEKLİ G, TEKBIYIK A (2011). Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. , 1589 - 1607.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,Seyihoglu Aysegul,SEZEN VEKLİ GÜLŞAH,TEKBIYIK Ahmet Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. (2011): 1589 - 1607.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,Seyihoglu Aysegul,SEZEN VEKLİ GÜLŞAH,TEKBIYIK Ahmet Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. , 2011, ss.1589 - 1607.
AMA BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. . 2011; 1589 - 1607.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. . 2011; 1589 - 1607.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A "Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi." , ss.1589 - 1607, 2011.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader vd. "Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi". (2011), 1589-1607.
APA BİRİNCİ KONUR K, Seyihoglu A, SEZEN VEKLİ G, TEKBIYIK A (2011). Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1589 - 1607.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,Seyihoglu Aysegul,SEZEN VEKLİ GÜLŞAH,TEKBIYIK Ahmet Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.3 (2011): 1589 - 1607.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,Seyihoglu Aysegul,SEZEN VEKLİ GÜLŞAH,TEKBIYIK Ahmet Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.3, 2011, ss.1589 - 1607.
AMA BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(3): 1589 - 1607.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(3): 1589 - 1607.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,Seyihoglu A,SEZEN VEKLİ G,TEKBIYIK A "Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.1589 - 1607, 2011.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader vd. "Bir bilim kampı uygulamasının değerlendirmesi: gizemli dünyanın eğlenceli keşfi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/3 (2011), 1589-1607.