Yıl: 2010 Cilt: 7 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 3 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009

Öz:
Türkiye’de Uluslararası İlişkiler üzerine yapılan çalışmalarda karşılaşılan en önemli sorunlardan birisi genel olarak disiplinde çalışanlar ve ilgi alanlarıyla ilgili veri eksikliğidir. Bu konuda yapılan tartışmalara katkı sağlamak amacı ile Haziran-Temmuz 2009’da Türkiye’deki üniversitelerin Uluslararası İlişkiler bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının uluslararası ilişkiler eğitimi, araştırma pratikleri ile küresel ve ulusal düzeyde disipline nasıl baktıklarını saptamak amacıyla bir anket yapıldı. Ankete katılanlara Uluslararası İlişkiler müfredatı ve derslerin içeriği, araştırmalarında odaklandıkları temel konular, bölgeler ve benimsedikleri teorik yaklaşımlar ile siyasi tutumları, eğitim ve araştırmalarında tercih ettikleri dil ve yayın biçimleri, akademik dergiler, üniversiteler ve siyasi süreçler ile akademi dışı entelektüel faaliyetlere katılımları gibi birçok konuya ilişkin 55 soru yöneltildi. Anketin ortaya koyduğu sonuçlara göre Türkiye’de Uluslararası İlişkiler çalışmaları dış politika ağırlıklı, Türkiye ile büyük güçlere odaklı ve gerçekçiliğin görece daha yaygın olduğu bir alandır.
Anahtar Kelime: uluslararası ilişkiler eğitim metodoloji Türkiye bilimsel araştırma akademisyenler

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Uluslararası İlişkiler

Survey of international relations faculty in Turkey: Research, teaching and views on the discipline – 2009

Öz:
One of the major weaknesses of the studies on the development of International Relations (IR) curricula in Turkey is the lack of systematic data on the characteristics, history, development and current status of the IR academia. In order to reveal research practices of academicians, and how international relations is taught and how IR scholars perceive the discipline, an online survey was conducted among the faculty members of the IR Departments in Turkey in June-July 2009. Scholars were asked to answer 55 questions about the IR curriculum, courses, research subjects, and major theoretical approaches, political attitudes, funds, language and types of publication, academic journals, universities, the involvement of academy in policy-making process and nonacademic intellectual activities. The results of the survey indicates that IR studies in Turkey seems to be foreign policy oriented, focus on Turkey and the big power policies and the discipline is under the influence of Realism.
Anahtar Kelime: education methodology Turkey scientific research academicians international relations

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Bibliyografik
  • Acharya, Amitav ve Barry Buzan, “Why is there no non-Western international relations theory? An introduction”, International Relations of the Asia-Pacifi c, Cilt 7, No 3, 2007, s. 287-312.
  • Ataöv, Türkkaya, “The Teaching of International Relations in Turkey”, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi ( Journal of Faculty of Political Science), Cilt 22, No 4, 1967, s. 373-383.
  • Aydın, Mustafa, “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Eğitiminin Dünü, Bugünü”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, Özel Sayı: Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi, 2005, s. 25-29.
  • Aydın, Mustafa, ”International Relations Studies and Education in Turkey”, Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi Paneli (30 Haziran 2005), ODTÜ Dördüncü Uluslararası İlişkiler Konferansı “, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, Özel Sayı: Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi, 2005, s. 131-147.
  • Aydın, Mustafa, “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Akademisyenlerinin Bilimsel Araştırma ve Eğitim Uygulamaları ile Disipline Bakış Açıları ve Siyasi Tutumları Anketi”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 4, No 15, 2007, s. 1-31.
  • Aydınlı, Ersel ve Julie Mathews, “Are the Core and Periphery Irreconcilable? Th e Curios World of Publishing in Contemporary International Relations”, International Studies Perspectives, Cilt 1, No 3, 2000, s. 289-303.
  • Aydınlı, Ersel ve Julie Mathews, “Periphery theorising for a truly internationalised discipline: spinning IR theory out of Anatolia”, Review of International Studies, Cilt 34, No 4, 2008, s. 693-712.
  • Aydınlı, Ersel, Erol Kurubaş ve Haluk Özdemir, Yöntem, Kuram, Komplo: Türk Uluslararası İlişkiler Disiplininde Vizyon Arayışları, Ankara, Asil, 2009.
  • Biersteker, Thomas J., “The parochialism of hegemony: challenges for “American” International Relations”, Arlene B. Tickner ve Ole Wæver (der.), International Relations Scholarship Around the World, Londra, Routledge, 2009, s.308-327.
  • Bilge, Suat, Milletlerarasi Politika Ögretimi Sempozyumu: Ankara, 31 Mart -1 Nisan 1961, Ankara Sevinç Matbaası, 1962.
  • Bilgin, Pınar, “Uluslararası İlişkiler Çalışmalarında “Merkez-Çevre”: Türkiye Nerede?” Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, 2005, s. 3-14.
  • Bilgin, Pınar, “Thinking past ‘Western’ IR?” Third World Quarterly, Cilt 29, No 1, 2008, s. 5-23.
  • Bilgin, Pınar ve Oktay F. Tanrısever, “A telling story of IR in the periphery: telling Turkey about the world, telling the world about Turkey”, Journal of International Relations and Development, Cilt 12, No 2, 2009, s. 174-179.
  • Breitenbauch, Henrik O. ve Anders Wivel Anders, “Understanding national IR disciplines outside the United States: political culture and the construction of International Relations in Denmark”, Journal of International Relations and Development, Cilt 7, No 4, 2004, s. 414-443.
  • Bull, Hedley, “The Theory of International Politics 1919-1969”, The Aberystwyth Papers, Cilt No 1972, s. 30-55.
  • Dunne, Tim, Inventing International Society: A History of the English School, London, Palgrave Macmillan, 1998.
  • Friedrichs, Jörg, European Approaches to International Relations Theory, London, Routledge, 2004.
  • Guzzini, Stefano, Realism in International Relations and International Political Economy: The Continuing Story of a Death Foretold, Londra ve New York, Routledge, 1998.
  • Hoffmann, Stanley, “An American Social Science: International Relations”, Daedalus, Cilt 106, No 3, 1977, s. 41-60.
  • Holden, Gerard, “The Politer Kingdom of the Globe: Context and Comparison in the Intellectual History of IR”, Global Society, Cilt 15, No 1, 2001, s. 27-51.
  • Holden, Gerard, “Who contextualizes the contextualizers? Disciplinary history and the discourse about IR discourse”, Review of International Studies, Cilt 28, No 2002, s. 253-270.
  • Holden, Gerard, “The relationship between Anglo-Saxon historiography and cross-community comparison”, Knud Erik Jørgensen ve Tonny Brens Knudsen (der.), International Relations in Europe: Traditions, perspectives and destinations, Londra ve New York, Routledge, 2006, s.225-252.
  • Holsti, Kalevi J., The Dividing Discipline: Hegemony and Diversity in International Theory, Boston, Unwin Hyman, 1985.
  • Huang, Xiaoming, “The invisible hand: modern studies of international relations in Japan, China and Korea”, Journal of International Relations and Development, Cilt 10, No 2, 2007, s. 168-203.
  • Jordan, Richard, Daniel Maliniak, Amy Oakes, Susan Peterson ve Michael J. Tierney, One Discipline or Many? Teaching, Research, and International Policy (TRIP) Survey of International Relations Faculty in Ten Countries,Williamsburg, Virginia, The Institute for the Theory and Practice of International Relations, The College of William and Mary, Şubat 2009, http://irtheoryandpractice.wm.edu/projects/trip/Final_Trip_Report_2009.pdf (Erişim Tarihi 20 Mart 2009
  • Jørgensen, Knud Erik ve Tonny Brens Knudsen, International Relations in Europe: Traditions, Perspectives and Destinations, Londra ve New York, Routledge, 2006.
  • Kahler, Miles, “Inventing International Relations: International Relations Theory after 1945”, Michael W. Doyle ve G. John Ikenberry (der.), New Thinking in International Relations, Westview, 1997, s.20-53.
  • Keohane, Robert O., “International Institutions: Two Approaches”, International Studies Quarterly, Cilt 32, No 4, 1988, s. 379-396.
  • Maliniak, Daniel, Amy Oakes, Susan Peterson ve Michael J. Tierney, The View from the Ivory Tower: Teaching, Research, and International Policy (TRIP) Survey of International Relations Faculty in the United States and Canada,
  • Williamsburg, Virginia, The Institute for the Theory and Practice of International Relations, The College of William and Mary, Şubat 2007, http://web.wm.edu/irtheoryandpractice/trip/surveyreport06-07.pdf?svr=www (Erişim Tarihi 29 Ağustos 2008).
  • Palmer, Norman D., “The Study of International Relations in the United States: Perspectives of Half a Century”, International Studies Quarterly, Cilt 24, No 3, 1980, s. 343-363.
  • Peterson, Susan, Michael J. Tierney ve Daniel Maliniak, Teaching and Research Practices, Views on the Discipline, and Policy Attitudes of International Relations Faculty at US Colleges and Universities, Williamsburg, Virginia, The Institute for the Theory and Practice of International Relations, The College of William and Mary, Ağustos 2005, http://web.wm.edu/irtheoryandpractice/trip/surveyreport05-06.pdf?svr=www (Erişim Tarihi 29 Ağustos 2008).
  • Porter, Tony, “Can There Be National Perspectives on Inter(national) Relations? “ Robert M. A. Crawford ve Darryl S. L. Jarvis (der.), International Relations--still an American Social Science?: Toward Diversity in International Thought, Albany, SUNY Press, 2001, s. 131-147.
  • Schmidt, Brian C., The Political Discourse of Anarchy: A Disciplinary History of International Relations, Albany, State University of New York Press, 1998.
  • Schmidt, Brian C., “On the History and Historiography of International Relations”, Walter Carlsnaes, Thomas Risse ve Beth A. Simmons (der.), Handbook of International Relations, Londra, Sage, 2002, s.3-22.
  • Schmidt, Brian C., “Epilogue”, Knud Erik Jørgensen ve Tonny Brens Knudsen (der.), International Relations in Europe: Traditions, Perspectives and Destinations, Londra ve New York, Routledge, 2006, s.253-269.
  • Sezer, Duygu Bazoğlu, “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, Özel Sayı: Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi, 2005, s. 30-42.
  • Smith, Steve, “Paradigm dominance in international relations: The development of international relations as a social science”, Millennium, Cilt 16, No 2, 1987, s. 189-206.
  • Smith, Steve, “The discipline of international relations: still an American social science”, British Journal of Politics and International Relations, Cilt 2, No 3, 2000, s. 374-402.
  • Smith, Steve, “The United States and the Discipline of International Relations: “Hegemonic Country, Hegemonic Discipline””, International Studies Review, Cilt 4, No 2, 2002, s. 67-85.
  • Tickner, Arlene B. ve Ole Wæver, International Relations Scholarship Around the World, Londra, Routledge, 2009,
  • Tickner, Arlene B. ve Ole Wæver, “Introduction: geocultural epistemologies”, Arlene B. Tickner ve Ole Wæver (der.), International Relations Scholarship Around the World, Londra, Routledge, 2009, s.1-31.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, (TÜBA), “Siyasi Bilimler Çalışma Grubu Raporu”, Sosyal Bilimler Öngörü Çalışması: 2003-2023, Ankara, Modaj Matbaacılık, 2007, s. 173-196.
  • Turan, İlter, “Siyasal Bilimler”, Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) (der.), Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilim: Sosyal Bilimler, Ankara, Türkiye Bilimler Akademisi, 1997, s.183–201.
  • Tutanakları, Toplantı, “Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi Çalıştayı (16-17 Nisan 2005)”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, Özel Sayı: Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi, 2005, s. 17-130.
  • Tutanakları, Toplantı, “International Relations Studies and Education in Turkey, Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi Paneli (30 Haziran 2005), ODTÜ Dördüncü Uluslararası İlişkiler Konferansı”, Uluslararası İlişkiler, Cilt 2, No 6, Özel Sayı: Türkiye’de Uluslararası İlişkiler Çalışmaları ve Eğitimi, 2005, s. 131-155.
  • Waever, Ole, “The Sociology of a Not So International Discipline: American and European Developments in International Relations”, International Organization, Cilt 52, No 4, 1998, s. 687-727.
  • Waever, Ole, “Still a Discipline after all these debates?” Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (der.), International Relations Theories, Oxford, Oxford University Press, 2006, s.288-308.
  • Wight, Martin, “Why is there no international theory?” Herbert Butterfield ve Martin Wight (der.), Diplomatic Investigations, London, George Allen and Urmin Ltd., 1966, s.17-34.
  • Wilson, Peter, “The myth of the ‘First Great Debate’”, Review of International Studies, Cilt 24, No Special Issue, 1998, s. 1-15.
  • Zimmern, Alfred, University teaching of international relations; a record of the eleventh session of the International studies conference, Prague, 1938., Paris, International institute of intellectual co-operation, League of Nations,
APA Aydin M, YAZGAN K (2010). Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. , 3 - 41.
Chicago Aydin Mustafa,YAZGAN Korhan Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. (2010): 3 - 41.
MLA Aydin Mustafa,YAZGAN Korhan Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. , 2010, ss.3 - 41.
AMA Aydin M,YAZGAN K Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. . 2010; 3 - 41.
Vancouver Aydin M,YAZGAN K Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. . 2010; 3 - 41.
IEEE Aydin M,YAZGAN K "Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009." , ss.3 - 41, 2010.
ISNAD Aydin, Mustafa - YAZGAN, Korhan. "Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009". (2010), 3-41.
APA Aydin M, YAZGAN K (2010). Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler, 7(25), 3 - 41.
Chicago Aydin Mustafa,YAZGAN Korhan Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler 7, no.25 (2010): 3 - 41.
MLA Aydin Mustafa,YAZGAN Korhan Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler, vol.7, no.25, 2010, ss.3 - 41.
AMA Aydin M,YAZGAN K Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler. 2010; 7(25): 3 - 41.
Vancouver Aydin M,YAZGAN K Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009. Uluslararası İlişkiler. 2010; 7(25): 3 - 41.
IEEE Aydin M,YAZGAN K "Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009." Uluslararası İlişkiler, 7, ss.3 - 41, 2010.
ISNAD Aydin, Mustafa - YAZGAN, Korhan. "Türkiye’de uluslararası ilişkiler akademisyenleri araştırma, eğitim ve disiplin değerlendirmeleri anketi - 2009". Uluslararası İlişkiler 7/25 (2010), 3-41.