Yıl: 2011 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 413 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi

Öz:
Teknolojik gelişmelere paralel olarak insanî duyguların köreldiğigünümüz toplumlarında, birbirlerine karşı saygı, sevgi ve hoşgörü duygularınıkaybetmeden bilimselliğe ve akılcılığa önem veren, empati kurabilen, azimli,çalışkan ve dürüst bireylerin yetiştirilmesi için etkili bir değer eğitimineihtiyaç vardır. Okullar, ulusal ve evrensel değerlerin iletimini sağlayaraktoplumların devamlılığını sağlayan kurumlardır. Eğitim öğretim sürecininvazgeçilmez bir parçası olan ders kitaplarının değer iletimi konusunda önemlibir rolü vardır. Öğrenciler, ders kitaplarında yer alan ve ana dilinin her türlüimkânından ve söz varlığı zenginliğinden yararlanılarak oluşturulan edebîeserler yoluyla millî ve evrensel değerleri kazanmaktadırlar. Bu çalışmanınamacı Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevine ait İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf Türkçeders kitaplarında yer alan okuma metinlerinin hangi ulusal ve evrenseldeğerleri ilettiğini / sezdirdiğini tespit etmek ve iletilen / sezdirilen değerlerin6, 7 ve 8. sınıf ders kitaplarındaki dağılımını belirlemektir. Çalışmada nitelaraştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın veri örneklemini, MEB yayınevine ait 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe derskitapları oluşturmaktadır. Ders kitaplarında yer alan okuma metinleri,“Değerler Tespit Formu (DTF)”na göre incelenerek hangi ulusal ve evrenseldeğerlerin metinler aracılığıyla iletildiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Yapılançalışmada MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerindeğerlerin iletimini istenen düzeyde gerçekleştirmediği ve 6. sınıfta değeriletiminin daha yoğun olduğu, 7 ve 8. sınıfta ise azaldığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Examination of texts at MEB 6, 7 and 8. grade Turkish course textbooks according to value transmission

Öz:
In our contemporary society which humanistic emotions are corruptingdue to increase in technological advances, there is a need for effective valueeducation to train persons who are honest ambitious, hardworking andcapable of empathy, who have respect for each other without losing feelings oflove and tolerance, who give very importance to science and rationalism.Schools are social institutions which enable the continuity of society bytransmission of national and universal values. The course textbooks, whichare an indispensable part of education process, have an important role in thetransmission of values. Students gain national and universal values throughthe literary works in course textbooks which are established by benefitingfrom the richness of mother tongue and its vocabulary. The purpose of thisstudy is to determine which national and universal values are deliveredthrough the reading texts of Primary Education 6th, 7th and 8th gradeTurkish textbooks, and to determine how these values are distributed at 6th,7th and 8th grade Turkish textbooks. This study used document analysismethod which is a qualitative research method. The sample of the survey isestablished of 6th, 7th and 8th grade Turkish textbooks which are publishedby National Education Ministry (MEB). By examining reading texts in thetextbooks according to “Values Assessment Form (VAF)”, it is tried todetermine which national and universal values are delivered through texts. Inthis study, it is found that, texts at MEB 6th, 7th and 8th grade Turkishtextbooks did not deliver values at the desired level and value transmission ismore intense at 6th grade and has been reduced at 7th and 8th grades.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTAN, Abdulkadir vd. (2007). İlköğretim Türkçe 7 Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları.
  • ALTAN, Abdulkadir vd. (2009). İlköğretim Türkçe 8 Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları.
  • AŞICI, Murat (2006). “Öğrenme Anlayışlarının Işığında Ders Kitabı Hazırlama Türkçe Örneği”, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi (Editörler: Özcan Demirel, Kasım Kıroğlu), Ankara: 2. Baskı, PegemA Yayıncılık.
  • BARDİ, Anat vd. (2009). “The Structure of Intraindividual Value Change”, Journal of Personality and Social Psychology, Volume 97, Issue 5, November, p: 913-929.
  • BEATTY, Sharon E vd. (1985). “AlternativeMeasurement Approaches To Consumer Values: The List of Values and the Rokeach Value Survey”, Psychology & Marketing, Vol. 2 (Fall), 181-200.
  • BÖREKÇİ, Muhsine (1997). “Türk Eğitim Sisteminde Öğretimin Konusu ve Öğretim Dili Olarak Türkçe”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S: 8, s. 23- 32.
  • DEBATS, D.L. and BARTELDS B.F., “The Structure of Human Values: A Principal Components Analysis of Rokeach Value.Survey(RVS), www.summitcounselingassociates.com (ET 05.03.2011).
  • DEMİRHAN, İŞCAN Canay (2007). İlköğretim Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği, Ankara Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • DİLMAÇ, Bülent (2002). İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. EROL, Abdullah vd. (2008). İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı, İstanbul: MEB Yayınları.
  • http://www.sciencedirect.com. (ET 11.02.2011).
  • http://www.tdkterim.gov.tr. (ET 02.04.2011).
  • JOHNSTON, Charles S. (1995). “The Rokeach Value Survey: Underlying Structure and Multidimensional Scaling”, Journal of Psychololgy, Volume 129, Issue: 5.
  • KAN, Çiğdem (2009). “Değişen Değerler ve Küresel Vatandaşlık Eğitimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Eylül, Cilt: 17, No: 3, s. 895-904.
  • KARAGÖZ, Beytullah (2009). Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre İlköğretim 6 ve 7. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Değerlerin İncelenmesi (Muğla İli Örneği), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KILIÇ, Durmuş (2006). “Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri”, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi (Editörler: Özcan Demirel, Kasım Kıroğlu), Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • KILINÇ, Aziz ve AKYOL GÜRLER Şebnem (2010). “Türkçe Dersi ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarında Değerler Eğitiminin Karşılaştırmalı olarak İncelenmesi”, III. Uluslar arası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (Editör: İlyas Yazar), 16-18 Aralık, İzmir, s. 611-618.
  • KOCAMAN, Ahmet (2009). Dil ve Eğitimi Düşünmek, İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • KÜKEN, Gülnihal (1996). Felsefe Açısından Eğitim, İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6,7 ve 8. Sınıflar), Ankara: MEB Yayınları.
  • ÖZGÜVEN, İ.Ethem (1994). Psikolojik Testler, Ankara.
  • PARLAKYILDIZ, Hayrettin (2009). “İlkokul İkinci Devrede Türkçe Ders Kitaplarındaki Moral Değerlere Kısa Bir Bakış (1948-1968 Yılları Arası)”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (1), s. 245-262.
  • RASSİN, R.N. Michal (2010). “Values Grading among Nursing Students-Differences between the Ethnic Groups”, Nurse Education Today, Volume 30, Issue 5, July, Pages 458-463.
  • SARI, Enver (2005). “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:3/ Sayı: 10, Temmuz, s. 73-88.
  • SCHWARTZ, Shalom.H. and BILSKY, Wolfgas (1987). “Toward a Universal Psychological Structure of Human Values”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol 53 (3), Sep., s. 550-562.
  • SOMUNCU, Selim (2008). İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Edebî Metinlerin Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi, Afyonkarahisar: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • ŞEN, Ülker (2008). “Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume 1/5 Fall, s. 763-779.
  • UYGUÇ, Nermin (2003). “Cinsiyet, Bireysel Değerler ve Meslek Seçimi”, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 1, s. 93-103.
  • ÜNAL, Sevtap ve ERCİŞ Aysel (2006). “Tüketicilerin Kişisel Değerlerinin Satın alma Tarzları Üzerindeki Etkisi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1, s. 23-48.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • YILMAZ, Kürşat (2008). Eğitim Yönetiminde Değerler, Ankara: Pegem Akademi.
APA EKINCI ÇELIKPAZU E, AKTAŞ E (2011). MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. , 413 - 424.
Chicago EKINCI ÇELIKPAZU ESRA,AKTAŞ Elif MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. (2011): 413 - 424.
MLA EKINCI ÇELIKPAZU ESRA,AKTAŞ Elif MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. , 2011, ss.413 - 424.
AMA EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. . 2011; 413 - 424.
Vancouver EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. . 2011; 413 - 424.
IEEE EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E "MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi." , ss.413 - 424, 2011.
ISNAD EKINCI ÇELIKPAZU, ESRA - AKTAŞ, Elif. "MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi". (2011), 413-424.
APA EKINCI ÇELIKPAZU E, AKTAŞ E (2011). MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 413 - 424.
Chicago EKINCI ÇELIKPAZU ESRA,AKTAŞ Elif MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik) 6, no.2 (2011): 413 - 424.
MLA EKINCI ÇELIKPAZU ESRA,AKTAŞ Elif MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), vol.6, no.2, 2011, ss.413 - 424.
AMA EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(2): 413 - 424.
Vancouver EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(2): 413 - 424.
IEEE EKINCI ÇELIKPAZU E,AKTAŞ E "MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi." Turkish Studies (Elektronik), 6, ss.413 - 424, 2011.
ISNAD EKINCI ÇELIKPAZU, ESRA - AKTAŞ, Elif. "MEB 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin değer iletimi açısından incelenmesi". Turkish Studies (Elektronik) 6/2 (2011), 413-424.