Yıl: 2011 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 503 - 522 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Anlam bilgisi konularının öğretimi

Öz:
Anlambilim, anlamı inceleyen çalışma alanıdır. Bu alan, genellikle sözcükler,deyimler, işaretler ve semboller gibi gösterenlerle onların anlamları arasındakiilişkiye yoğunlaşır. Anlam bilgisiyle bağlantılı konulardan bazıları şunlardır:Sembol ve gönderge, sözcükler ve sözlükbirim, düzanlam, yan anlam, dolaylıanlatım, iki anlamlılık, mecaz, teşbih ve sembol, anlam bilgisi alanları, eşanlamlılık, zıt anlamlılık ve alt anlamlılık, eşdizimlilik, ifade ve deyim, anlamdeğişikliği ve kökbilim, çok anlamlılık, eşadlılık ve eşyazımlılık, sözlükbilim vesözlükçülük, bilgibilim, renk. Bu çalışmada, ilköğretim ikinci kademe anlambilgisi konularının öğretimi çeşitli yönleriyle ele alınmıştır. Öncelikle anlambilgisi konuları hakkında bilgi verilerek, bu konuların öğretimiyle ilgilietkinlik örnekleri sunulmuştur. Daha sonra bu bilgiler ışığında bir diziöneride bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Teaching of semantic matters

Öz:
Semantic is the study of meaning. It typically focuses on the relationbetween signifiers, such as words, phrases, signs and symbols, and what theystand for. Some areas of semantic and related subjects include these: Symboland referent, words and lexemes, denotation, connotation, implication,ambiguity, metaphor, simile and symbol, semantic fields, synonym, antonymand hyponym, collocation, expression and idiom, semantic change andetymology, polysemy, homonymy and homographs, lexicology andlexicography, epistemology, colour. In this study, teaching of semantic mattersof second level primary education has been deal with from different angles.Firstly it was given information about teaching of semantic matters withactivity examples and later depending on these, makes a number ofrecommendations.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKSAN, Doğan (2005). Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınevi.
  • ALPEREN, Nusret (2001). Türkçe Okuma ve Yazma Eğitimi Rehberi, Ankara: Alperen Yayınları.
  • ALTUN, Mustafa (2004). “Eski Metinlerde Bir Semantik İnceleme Örneği: Hikmet-nâme”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7: 113-126.
  • BANGUOĞLU, Tahsin (1998). Türkçenin Grameri, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • BAŞKAN, Özcan (2003). Bildirişim, İstanbul: Multilingual Yayıncılık.
  • BENVENİSTE, Emile (1995). Genel Dilbilim Sorunları, (Çev. Erdim ÖZTOKAT), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BİLGİN, Muhittin (2002). Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • CEMİLOĞLU, Mustafa (2001). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • GENCAN, Tahir Nejat (1966). Dil Bilgisi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • GÖZLER, Fethi (1991). Türkçe Deyimler Türkçe ve Edebiyat Terimleri Sözlüğü, İstanbul, İnkılap Kitabevi.
  • GUİRAUD,Pierre (1999). Anlambilim (Çev. Berke Vardar), İstanbul, Multilingual Yayınları.
  • GÜLER, Fırat (2001). İlköğretim II. Kademe Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Türkçe Öğretimi Bakımından Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • HENGİRMEN, Mehmet (1999). Dil Bilgisi ve Dil Bilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Engin Yayınevi.
  • http://www.egitimhane.com/downloads-file-6588.html Erişim Tarihi: 18.12.2010
  • http://www.sedl.org/reading/framework/elements.html Erişim Tarihi: 19.11.2010
  • http://www.universalteacher.org.uk/lang/semantics.htmlErişim Tarihi: 19.11.2010
  • İNCE, Halide Gamze (2006). Türkçede Kelime Öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KILIÇ, Veysel (2009). Anlambilime Giriş -Temel Kavramlar-. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • KIRAN, Zeynel ve Ayşe (Eziler) KIRAN (2006). Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • KIRKKILIÇ, Ahmet ve diğerleri (2002). Türk Dili ve Yazılı Anlatım ve Kompozisyon Bilgileri, Erzurum: Aktif Yayıncılık.
  • KOMİSYON (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: MEB Yayınları.
  • KOMİSYON (2006). İlköğretim 6 Türkçe Öğrenci Çalışma Kitabı, Ankara: MEB Yayınları.
  • KOMİSYON (2007). İlköğretim Türkçe Dil Yeteneği 6. Sınıf, Ankara: Koza Yayınları.
  • KORKMAZ, Zeynep (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • MECZ, İrene Tamba (1998). Anlambilim, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • PALMER, F.R. (2001). Semantik Yeni Bir Anlambilim Projesi (Çev. Ramazan Ertürk), Ankara: Kitabiyat Yayınları.
  • SAĞIR, Mukim (2002). İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • ŞENTÜRK, Nazmi (2001). Türkçe Dil Bilgisi 6-7-8, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • TAŞDEMİR, Ercan ve diğerleri (2003). Pratik Türkçe Öğretim Teknikleri, İzmir: Dilset Yayınları.
  • VARDAR, Berke (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Multilingual Yayınları.
APA İŞCAN A (2011). Anlam bilgisi konularının öğretimi. , 503 - 522.
Chicago İŞCAN Adem Anlam bilgisi konularının öğretimi. (2011): 503 - 522.
MLA İŞCAN Adem Anlam bilgisi konularının öğretimi. , 2011, ss.503 - 522.
AMA İŞCAN A Anlam bilgisi konularının öğretimi. . 2011; 503 - 522.
Vancouver İŞCAN A Anlam bilgisi konularının öğretimi. . 2011; 503 - 522.
IEEE İŞCAN A "Anlam bilgisi konularının öğretimi." , ss.503 - 522, 2011.
ISNAD İŞCAN, Adem. "Anlam bilgisi konularının öğretimi". (2011), 503-522.
APA İŞCAN A (2011). Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 503 - 522.
Chicago İŞCAN Adem Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies (Elektronik) 6, no.2 (2011): 503 - 522.
MLA İŞCAN Adem Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), vol.6, no.2, 2011, ss.503 - 522.
AMA İŞCAN A Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(2): 503 - 522.
Vancouver İŞCAN A Anlam bilgisi konularının öğretimi. Turkish Studies (Elektronik). 2011; 6(2): 503 - 522.
IEEE İŞCAN A "Anlam bilgisi konularının öğretimi." Turkish Studies (Elektronik), 6, ss.503 - 522, 2011.
ISNAD İŞCAN, Adem. "Anlam bilgisi konularının öğretimi". Turkish Studies (Elektronik) 6/2 (2011), 503-522.