Yıl: 2011 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 204 - 224 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması

Öz:
Eğitim alanında yapılan araştırmalar son asırda farklı öğretim kuram, yaklaşım ve modellerinin doğmasına yol açmıştır. Bunun sonucu olarak matematik eğitimi de bu gelişmelerden etkilenmiş, yeni kuram ve modeller ortaya çıkmış ve bunların uygulanabilirliği ve etkililiği üzerinde çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Bu kuramlardan biri, Guy Brousseau’nun (1998) Matematiksel Öğrenme Ortamları Kuramıdır. Bu çalışmanın amacı; bu kuramı ve bu kuramda önemli bir yer tutan adidaktik öğrenme ortamlarını ana hatlarıyla tanıtmak ve buna yönelik bir uygulama örneği sunarak ortamın farklı safhalarında yaşananları betimlemektir. Bu doğrultuda 8.sınıf seviyesinde üçgenlerde ağırlık merkezini bulma üzerine bir adidaktik ortam tasarlanmış ve sınıf içi çalışmalar gözlenerek kamera ile kayıt altına alınmıştır. Çalışmanın sonunda adidaktik ortamların beş evresi dikkate alınarak her bir evredeki öğrenci yaşantıları betimlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Brousseau’s theory of didactical situations in mathematics and an application of adidactical situations

Öz:
Researches in education have been leading to several educational theories and models in the last century. As a result of this, mathematics education has been affected by this development, a series of innovations has been made in the education field, and these innovations’ adaptations and effectiveness have been investigated by researchers. The theory of didactical situations in mathematics (Brousseau, 1998) is one of these educational theories. This article aims to introduce both this theory and adidactical situations which play an imminent role in this theory and to present an application of adidactical situations to describe experiences during the different phases of this theory. For this purpose, an activity on the barycentre of a triangle was administered to eight-grade students and the stages of adidactical situation were observed and video-taped. At the end of the study, taking into account the five stages of adidactical situations students’ experiences were described.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, S. (2009). Matematik Öğretiminde Düşünce Farklılıkları 2008-2009 Bahar Dönemi Yayınlanmamış Ders Notları. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bessot, A. (1994), Panorama del quadro teorico della didactica matematica. L’Educazione Matematica, 15(4) Vol 1.
  • Brousseau, G. (1998). Theory of didactical situations in mathematics: didactique des mathématiques, 1970-1990, Kluwer Academic, Dordrecht.
  • Brousseau, G. (2002). Theory of Didactical Situations In Mathematics. London: Kluwer Academic Publisher.
  • Chevallard Y. (1985). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage.
  • Cohen, L.; Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research Methods in Education(5 th Edition). London and NewYork; Routledge Falmer Taylor and Fracis Group.
  • Laborde, C. & Perrin-Glorian, M. J. (2005). Teaching Situations as Object of Research: Empirical Studies within Theoretical Perspectives. Educational Studies in Mathematics 59, 1-12.
  • Robert, A. (1988). Une introduction à la didactique des mathématiques. Cahier de Didactique des Mathématiques. No: 50, Paris: IREM de Paris-7 yayınları.
  • Ruthven, K., Laborde, C., Leach, J. & Tiberghien, A. (2009). Design Tools in Didactical Research: Instrumenting the Epistemological and Cognitive Aspects of the Design of Teaching Sequences. Educational Researcher 38(5), 329-342.
  • Samaniego, A. H. F. ve Barrera, S. V. (1999) Brousseau in action: Didactical situation for learning how to graph functions. Asian Technology Conference in Mathematics. http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED451036.pdf.
  • Sağlam Arslan, A. (2008). Didaktikte Antropolojik Kuram ve Kullanımına Yönelik Örnekler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 19-36.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA ARSLAN S, Baran Bulut D, OKUMUŞ S (2011). Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. , 204 - 224.
Chicago ARSLAN SELAHATTİN,Baran Bulut Demet,OKUMUŞ SAMET Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. (2011): 204 - 224.
MLA ARSLAN SELAHATTİN,Baran Bulut Demet,OKUMUŞ SAMET Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. , 2011, ss.204 - 224.
AMA ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. . 2011; 204 - 224.
Vancouver ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. . 2011; 204 - 224.
IEEE ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S "Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması." , ss.204 - 224, 2011.
ISNAD ARSLAN, SELAHATTİN vd. "Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması". (2011), 204-224.
APA ARSLAN S, Baran Bulut D, OKUMUŞ S (2011). Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 204 - 224.
Chicago ARSLAN SELAHATTİN,Baran Bulut Demet,OKUMUŞ SAMET Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5, no.1 (2011): 204 - 224.
MLA ARSLAN SELAHATTİN,Baran Bulut Demet,OKUMUŞ SAMET Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.5, no.1, 2011, ss.204 - 224.
AMA ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 204 - 224.
Vancouver ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011; 5(1): 204 - 224.
IEEE ARSLAN S,Baran Bulut D,OKUMUŞ S "Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5, ss.204 - 224, 2011.
ISNAD ARSLAN, SELAHATTİN vd. "Brousseau’nun matematiksel öğrenme ortamları kuramı ve adidaktik ortamın bir uygulaması". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 5/1 (2011), 204-224.