Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 135 - 159 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri

Öz:
Çocuğun anadilini öğrenme ve okuma kültürü edinme sürecinde çocuk kitaplarının önemli bir işlevi vardır. Çocuk kitaplarının bu önemli işlevi yerine getirebilmesi için kitapların dış yapı, iç yapı ve eğitsel özelliklerinin çocuğa göre hazırlanması gerekir. Çocuğa görelik, çocukların içinde bulundukları dönem özelliklerini, onların yaşla beraber değişen ilgi ve gereksinimlerini tanıyıp hazırlanacak kitabı bunlarla örtüştürmeyi zorunlu kılar. Bu kitapların seçilmesi ve çocuklarla buluşturulmasında öğretmenlere önemli sorumluluklar düşmektedir. Bu araştırmanın amacı, Burdur ili merkez ilköğretim okulları 5. ve 6. sınıflarında, Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullandıkları çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütlerine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanmıştır. Anketin I. bölümü‟nde öğretmenlere ilişkin kişisel bilgiler; II. bölümünde ise, kitap seçim ölçütleri yer almıştır. Kitap seçim ölçütleri, kitapların “dış yapı”, “iç yapı” ve “eğitsel özellikleri” açısından üç bölümde gruplandırılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin okuma saatlerinde kullandıkları kitap seçiminde, özellikle kitapların iç yapı ve eğitsel özelliklerine daha çok önem verdiklerini göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

The criteria of Turkish teachers and class teachers in choosing the children’s books for reading hour

Öz:
Children‟s books have a very important function in child‟s developing his mother tongue and gaining a reading culture. For the books to realize this function, their content, outer properties and educational quality should be prepared according to the needs of the child. A book‟s being according to the child makes it compulsory to know the characteristics of the time when the child grow up and his/her interests and requirements changing with the time and also overlapping these with the book. Teachers have big responsibilities in choosing the books and introducing them to the children. The aim of this research is to present the views of primary and Turkish Language teachers of 5th and 6th grades in the center of Burdur concerning the criteria in choosing the children‟s books to be read during the reading hour. A questionnaire which was developed by the researcher was devised as a tool to gather data. There are personal details about teachers in the first part of the questionnaire and the criteria to choose books in the second part. The criteria of choosing books were divided into three groups as “outer structure”, “inner structure” and “educational properties”. The findings have shown that teachers give more importance to inner structure and educational properties of the books while choosing them for reading hour.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alpay, M. ve Anhegger, R.(1975). Çocuk edebiyatı ve çocuk kitapları. İstanbul:Tavilli Matbaası.
  • Aslan, C. (2006). “Yaşam Gerçekliğinin Sunuluşu Bakımından Rıfat Ilgaz‟ın Çocuk Kitapları”. Eğitim- Bilim-Toplum. 15 (4): 4-15.
  • Aslan, C. (2008). “Yaşam Gerçekliğinin Çocuklara İletilmesi Bakımından „100 Temel Eser‟deki Öyküler Üzerine Bir Çözümleme” 4. Uluslararası Çocuk ve İletişim Kongresi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Cilts. 4-15.
  • Dilidüzgün, S.(1996). Çağdaş çocuk yazını. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Dilidüzgün, S.(2003).İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Göktürk, A. (1989). Sözün ötesi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • Lukens, R. (2007). A Critical Handbook of Children‟s Literature. New York: Pearson.
  • Neydim, N. (2003). Çocuk edebiyatı. İstanbul:Bu Yayınevi.
  • Oğuzkan, F. (2000). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
  • Sever, S. (2007). Çocuk kitaplarında bulunması gereken temel özellikler. Güneş, Z. (Ed.), İlköğretimde çocuk edebiyatı ( s.39-64). Eskişehir:Anadolu Üniversitesi yayınları.
  • Sever, S.(2006).Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır. İkinci ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu, 04-06 Ekim 2006 (s.41-56), Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Sever, S. (2004). Anadili ediniminde çocuk kitaplarının işlevi. Çoluk Çocuk Dergisi, 36, 14-15.
  • Sever, S.(2004). Anadili öğretiminin temel bir aracı: yazınsal nitelikli çocuk kitapları. Cumhuriyet‟in 80. yılında disiplinlerarası bakışla Türkiye‟de çocuk. Dördüncü ulusal çocuk kültürü kongresi, 15-17 Ekim 2003 (s.223-236),Ankara:Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Sever, S. ve Aslan, C. (2008) “Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırma Bağlamında Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının İşlevi Üzerine Bir Çözümleme” VI. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Türkiye‟de Çocuk Yetiştirme, Yaklaşımlar, Yöntemler, Sorunlar, Çözümler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi, 13-15 Ekim.
  • Şirin, M.(1998). Çocuk edebiyayı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Tucker, N. (1991). The child and the book. NY: Cambridge University Press.
APA OKUYAN H (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. , 135 - 159.
Chicago OKUYAN Hülya Yazıcı Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. (2009): 135 - 159.
MLA OKUYAN Hülya Yazıcı Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. , 2009, ss.135 - 159.
AMA OKUYAN H Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. . 2009; 135 - 159.
Vancouver OKUYAN H Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. . 2009; 135 - 159.
IEEE OKUYAN H "Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri." , ss.135 - 159, 2009.
ISNAD OKUYAN, Hülya Yazıcı. "Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri". (2009), 135-159.
APA OKUYAN H (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(18), 135 - 159.
Chicago OKUYAN Hülya Yazıcı Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.18 (2009): 135 - 159.
MLA OKUYAN Hülya Yazıcı Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.18, 2009, ss.135 - 159.
AMA OKUYAN H Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(18): 135 - 159.
Vancouver OKUYAN H Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(18): 135 - 159.
IEEE OKUYAN H "Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.135 - 159, 2009.
ISNAD OKUYAN, Hülya Yazıcı. "Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (2009), 135-159.