Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 41 - 70 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları

Öz:
Öğretmen eğitiminde yaşanan son reformlar bu eğitimin geçmişe göre daha uygulamalı bir yapıya sahip olmasıgerektiğini göstermektedir. Buna paralel olarak 1997’de YÖK tarafından yeniden yapılandırılan öğretmeneğitimi müfredatlarına Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması gibi dersler eklenmiştir. Bu noktada, buçalışmanın ana amacı sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumlarını belirlemektir. Buamaçla, 20 maddeden oluşan Okul Deneyimi Derslerine yönelik Tutum Ölçeği (ODDTÖ) Ahi EvranÜniversitesi’nde okuyan toplam 287 adet sınıf öğretmeni adayına uygulanmıştır. Veri analizinde betimselistatistikler, faktör analizi ve MANOVA kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre sınıf öğretmeni adaylarınınOkul Deneyimi derslerine yönelik tutumlarının genelde pozitif olduğu söylenebilir. Ayrıca öğretmen adaylarınıntutumlarında cinsiyet ve yaş gruplarına göre anlamlı farklılıklar olmadığı gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Elementary student teachers’ attitudes towards school experience courses

Öz:
Recent reforms about teacher training emphasize the importance of the fact that this education should be morepractice-based than past. In parallel with this, the courses called School Experience and Teaching Practice wereincorporated into curricula of teacher training in Turkey after the reconstruction by HEC (Higher EducationCouncil) in 1997. At this point, the purpose of this study is to determine the attitudes of elementary studentteachers towards school experience courses. A Likert style scale including 20 items were administered on 287student teachers enrolled at the department of Elementary Teacher Education at Ahi Evran University, Turkey.In data analyses, descriptive statistics, factor analysis, and two-way MANOVA were made use of. According tothe results of present study, elementary student teachers generally exhibited positive attitudes towards SchoolExperience courses. In addition, student teachers’ attitudes did not differ in accordance with their genders andages.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoç, V. (2003). Türkiye’de Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğretmen adayı öğrencilerin Okul Deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi ve çözüm önerileri. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Allsop, T. & Benson,A. (1997). Mentoring for science teaching. Open University press. Buckingham
  • Azar, A. (2003). Okul Deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 159.
  • Bandura, A. (1973). Aggression: A Social Learning Analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall
  • Boz, N. & Boz, Y. (2006) Do prospective teachers get enough experience in school placement. Journal of Education for Teaching. 32(4), 353-368.
  • Bullough, R.V. (1997). Practicing theory and theorizing practice in teacher education. Teaching about teaching: Purpose, Passion, and Pedagogy in Teacher Education. (Loughran, J(ED)). Routledgefalmer.
  • Buitnik, J. (2009). What and how do student teachers learn during school-based teacher education. Teaching and teacher education. 25,118-127.
  • Caires, S. & Almeida, L.S. (2005) Teaching practice in initial teacher education: its impact on student teachers’ professional skills and development. Journal of Education for Teaching 31(2), 111-120.
  • Capel, S. A. (1997) Changes in students’ anxieties and concerns after their first and second teaching practices, Educational Research, 39(2), 211-228.
  • Carrington, B. (2002). A quintessentially feminine domain? Student teachers’ constructions of primary teaching as a career. Educational Studies, 28(3), 287-303.
  • Çepni, S. & Azar, A. (1995). Two approaches to the international initial science teacher education program. Teacher Training For The Twenty First Century. İzmir. 65-77.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education. New York: McMillan.
  • Eraslan, A. (2008). A faculty-school partnership program: prospective mathematics teachers’ reflections on school practice course. H.U. Journal of Education. 34: 95-105.
  • Ergüneş, Y. (2005) Okul Deneyimi dersi uygulamasının öğrenciler tarafından amacına uygun olarak yapılıp yapılmadığının değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 106-128.
  • Flores, M. A. (2001) Person and context in becoming a new teacher, Journal of Education for Teaching, 27(2), 135–148.
  • Gödek, Y., (2002) The Development of Science Student Teachers’ Knowledge Base in England, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Nottingham: University of Nottingham.
  • Gödek, Y. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi temellerinin etkili gelişim yolları. 3. Uluslararası öğretmen yetiştirme sempozyumu. Çanakkale: 18 Mart Üniversitesi, 4-5 Mayıs.
  • Gredler, M. E. (2005). Learning and instruction: Theory into practice (5th ed.).Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Hammernes, K.M. (2006). Choosing teaching (Again and Again and Again). Journal of Teacher Education. 57 (4) 431-437
  • Haney, J.J. & Mcarthur, J. (2001). Four case studies of prospective science teachers’ beliefs concerning constructivist teaching practices. Science Education. 86, 783-802.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R.Y., Büyükkasap, E. ve Kızılkaya, S. (2000). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” Uygulaması ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 148, Ekim, Kasım, Aralık.
  • Hergüner, G., Arslan, S. ve Dündar, H. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin Okul Deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (11), 44-58
  • Hobson, A.J, Ashby, P., Malderez, A., & Tomblinson, P.D. (2009). Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t? Teaching and teacher education. 25, 207-216.
  • Hogben, D. & Lawson, M. (1983). Attitudes of secondary school teacher trainees and their practice teaching supervisors. Journal of Education for Teaching. 9(3), 249-263.
  • Hogg, M.A. & Vaughan, G.M. (2005). Social psychology. (4th edition). Pearson Education Limited.
  • Johnston, J., Mckeown, E., & Mcewen, A. (1999). Choosing primary teaching as a career: the perspectives of males and females in training. Journal of Education for Teaching. 25 (1), 55-64.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2007) Okul Deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 27. Sayı 1.
  • Kılınç, A. & Mahiroğlu, A. (2009). The Attractors of Teaching Biology: A Perspective From a Turkish Context. Australian Journal of Teacher Education. 34(5). 15-39
  • Kocatürk, F. (2006). Okul Deneyimi II dersi ile ilgili uygulama öğretim elemanlarının, uygulama öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Lambe, J. & Bones, R. (2007). The effect of school-based practice on student teachers’ attitudes towards inclusive education in Northern Ireland. Journal of Education for Teaching, 33(1), 99-113.
  • Meyer, H., Tabachnick, R., Hewson, P.W., Lemberger, J., & Park, H. (1999). Relationships between prospective elementary teachers’ classroom practice and their conceptions of biology and of teaching science. Science Education. 83, 323-346 .
  • Mewborn, D.S. & Stanulis, R.N. (2000). Making the teacit explicit: teacher educators’ values and practices in a co-reform teacher education program. Teacher Education Quarterly. 3. 5-22.
  • Nettle, E.B. (1998). Stability and change in the beliefs of student teachers during practice teaching. Teaching and Teacher Education, 14 (2), 193-204.
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999). Öğretmen adaylarının Okul Deneyimine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim, 254, 18-24.
  • Özdemir, A.Ş. ve Çanakçı, O. (2005) Okul Deneyimi I dersinin öğretmen adaylarının öğretim-öğrenme kavramlarına ve öğretmen-öğrenci rollerine bakış açıları üzerindeki etkileri. İlköğretim online, 4(1), 73-80.
  • Poulou, M. (2007a) Personal teaching efficacy and its sources: student teachers’ perceptions. Educational Psychology, 27(2), 191-218.
  • Poulou, M. (2007b) Students teachers’ concerns about teaching practice. European Journal of Teacher Education. 30(1): 91-110.
  • Priyadharshini, E. & Robinson-Pant, A. (2003). The attractions of teaching: an investigation into why people change careers to teach. Journal of Education for Teaching. 29(2), 95-112.
  • Rıza, E.T. ve Hamurcu, H. (2000) Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin Okul Deneyimi ve öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, özel sayı.
  • Richardson, P.W. & Watt, H.M.G. (2005). I’ve decided to become a teacher: Influences on career change. Teaching and Teacher Education. 21, 475-489.
  • Rosalind, Y. M. (1997) Concerns of student teachers: implications for improving the practicum. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 25(1), 53-65.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Saratlı, E. (2007). Okul Deneyimi I dersi uygulamasında ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarına sunulan danışmanlık hizmetinin yeterliliği. Yayinlanmış Yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Selçuk, Z. (2001). Okul Deneyimi ve uygulama. (2. baskı). Ankara: Nobel yayınları.
  • Sevim, S. ve Ayas, A. (2002). Okul Deneyimi I etkinliklerinin yeniden düzenlenmesi ve etkililiği. 5. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. ODTÜ. Ankara.
  • Shulman, L.S. (1998). Theory, practice and the education of professional. The Elementary School Journal. 98, 511-526
  • Sutherland, L.M., Scanlon, L.A., & Sperring, A. (2005). New directions in preparing professionals: examining issues in engaging students in communities of practice through a school-university partnership. Teaching and Teacher Education. 21. 79- 92
  • Şahin, İ., Erdoğan, A. ve Aktürk, A.O. (2007). Öğretmen adaylarının okul uygulamalarından doyumlarını yordayıcı faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17, 509-517.
  • Taltivie, U., Peltokallio, L., & Mannisto, P. (2000) Student teachers’ views about their relationships with university supervisors, co-operating teachers and peer student teachers. Scandinavian Journal of Educational Research, 44(1), 79-88.
  • Taşkın, S.Ç. (2006). Student teachers in the classroom: their perception of teaching practice. Educational Studies. 32(4), 387-398.
  • Tsangaridou, N. (2007) Trainee primary teachers’ beliefs and practices about physical education. Physical education & Sport pedagogy, 7, 1-22.
  • Yıldız, E (2002). Okul Deneyimi I ve okul Deneyimi II derslerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi
  • Yıldız, H. (2006). YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme projesi kapsamında yer alan OD II etkinliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Yoldaş C., Aycan, Ş., Arı, E. ve Türkoğuz, S. (2002). Okul Deneyimi uygulamalarının teknik eğitim fakültesi ve eğitim fakültesindeki öğretmen adaylarına etkilerinin karşılaştırılması, 5. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ. Ankara.
  • YÖK (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: YÖK.
  • YÖK (2007) Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: YÖK.
APA Kilinc A, ALTUK Y (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. , 41 - 70.
Chicago Kilinc Ahmet,ALTUK Yasemin Gödek Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. (2010): 41 - 70.
MLA Kilinc Ahmet,ALTUK Yasemin Gödek Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. , 2010, ss.41 - 70.
AMA Kilinc A,ALTUK Y Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. . 2010; 41 - 70.
Vancouver Kilinc A,ALTUK Y Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. . 2010; 41 - 70.
IEEE Kilinc A,ALTUK Y "Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları." , ss.41 - 70, 2010.
ISNAD Kilinc, Ahmet - ALTUK, Yasemin Gödek. "Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları". (2010), 41-70.
APA Kilinc A, ALTUK Y (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(19), 41 - 70.
Chicago Kilinc Ahmet,ALTUK Yasemin Gödek Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.19 (2010): 41 - 70.
MLA Kilinc Ahmet,ALTUK Yasemin Gödek Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.19, 2010, ss.41 - 70.
AMA Kilinc A,ALTUK Y Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 0(19): 41 - 70.
Vancouver Kilinc A,ALTUK Y Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 0(19): 41 - 70.
IEEE Kilinc A,ALTUK Y "Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.41 - 70, 2010.
ISNAD Kilinc, Ahmet - ALTUK, Yasemin Gödek. "Sınıf öğretmeni adaylarının Okul Deneyimi derslerine yönelik tutumları". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2010), 41-70.