Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 251 - 273 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının soruların niteliklerine ilişkin algılarını ve değerlendirmelerde kullandıkları gerekçeleri ortaya koymaktır. Araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 47 erkek, 33 kız olmak üzere toplam 80 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmanın verileri, verilen bir metne dayalı olarak sorulan altı açık uçlu soruya, öğretmen adaylarının verdikleri cevapların içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonunda ulaşılan sonuçlar aşağıda tartışılmıştır: Hem kız, hem de erkek öğretmen adaylarına göre bir sorunun en zor soru olarak nitelendirilmesinin en önemli gerekçesi sorunun üst düzey düşünme gerektirmesidir. Öğretmen adayları için bir sorunun güzel olarak nitelendirilmesinin en önemli gerekçesi, sorunun taksonomiye göre uygulama veya daha üst düzeyde olmasıdır. Hem kız hem de erkek öğretmen adaylarına göre bir sorunun en üst düzeyde düşünmeyi gerektirmesine ilişkin en önemli gerekçe, sorunun analiz, sentez ya da değerlendirme basamağında olması; en alt düzeyde düşünmeyi gerektirmesine ilişkin en önemli gerekçe ise sorunun bilgi basamağında olmasıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Teacher candidates’ perceptions of the qualifications of questions and evaluation of their questions

Öz:
The purpose of this study determine to; teacher candidates‟ ability of asking questions according to different criteria on a subject and evaluating with the rationales the questions they write. This research is a descriptive study. The study group of the research composes of 80 students (teacher candidates) of whom 47 are male and 33 are female. The data of this research was evaluated collecting the answers given by the teacher candidates to the six open-ended questions asked to them on the basis of a given text and using the content analysis method. As a result According to both male and female teacher candidates, the most important reason to describe a question as the most difficult question is that it requires high level of thinking. The most important reason to describe a question as a good question is that it is a practice according to taxonomy or that it is on a higher level. The most important reason for a question to require the highest-level thinking is that it is on the level of analysis, synthesis or evaluation; and the most important reason for a question to require the lowest-level thinking is that it is on the level of knowledge.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K.Ü. (2004). Aktif Öğrenme. 6. baskı. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akbulut, T. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin soru sorma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Mersin.
  • AÖF (2004). Davranış Bilimlerine Giriş. 3. baskı. Ankara: Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Barth, J.L. ve Demirtaş, A. (1997). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Bérci, M.E. ve Griffith, B. (2005). What does it mean to question?, Interchange, 2005, 36(4), 405-430.
  • Chowen, B.W. (2005). Teaching historical thinking: what happened in a secondary school world history classroom. (Doctor of Philosopy Thesis), Austin: The University of Texas. UMI Microform 3203515, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Dinç, M.E. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi alanı içinde tarih konularının öğretimini yönlendiren ve içeriğini oluşturan soruların analizi, II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (26-28 Mayıs 2005). Van: Milli Eğitim Bakanlığı, YYÜ Eğitim Fakültesi, Van Valiliği İşbirliği, 193-194.
  • Drake, F.D. ve Brown, S.D. (2003). A systematic approach to improve students‟ historical thinking. The History Teacher, 37(2), paragraf 1-41. 20 Haziran 2007de http://www.historycooperative.org/journals /ht/36.4/drake.html. adresinden indirilmiştir.
  • Filiz, S.B. (2002). Soru-cevap yöntemine ilişkin öğretimin öğretmenlerin soru sorma düzeyi ve tekniklerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Good, T.L. ve Brophy, J.E. (2000). Looking in Classroom. New York: Longman.
  • Hover, S.V., Hicks, D. ve Irwin, W. (2007). Beginning teachers thinking historically?, International Journal of Social Education, 22 (1), 85-114.
  • Humprey, D.C., Chang-Ross, C., Donnelly, M.B., Hersh, L. ve Skolnik, H. (2005). Evaluation of the teaching American history program. Washington: U.S. Department of Education, Education Publications Center.
  • Kauchak, D.P. ve Eggen P.D. (1998). Learning and Teaching: Research Based Method. Boston: A Viacom Company 160 Gould Street Needham Heights.
  • Kotzin, D. (2001). The internet as An opportunity for students to create their own document-based question, History Teacher, 2001, 37(2), paragraf: 1-17. 20 Haziran 2007‟de http://www.historycooperative.org/journals/ ht/34.4/kotzin.html. adresinden indirilmiştir.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Martin, D.A. (2005). Teaching for historical thinking: Teacher conceptions, practices and, constraints. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis), Standfort University, UMI Microform 3187316, ProQuest Information and Learning Company.
  • Miller, G.R. (2007). Engaging diverse learners in historical thinking. (Unpublished Doctor of Philosophy Thesis), Boston: Lynch Graduate School of Education, UMI Microform 3268509.
  • Morgan, N. ve Saxton, J. (1994). Asking Better Qquestions. Ontario: Pembroke Publications.
  • Mucher, S. (2007). Building a culture of evidence through professional development. The History Teacher, 40 (2), 265-273.
  • Musselman, E.G. (2004). Using structured debate to achieve autonomous student discussion, The History Teacher, 37(3), 335-349.
  • Ragland, R.G. (2007). Changing secondary teachers‟ views of teaching american history, The History Teacher, 40(2), 220-246.
  • Rousmaniere, K. (2001). “Questioning Visual in The History of Education”, History of Education, .2001, 30(2), 109-116.
  • Thacker, J.. A. (2007). Study of a theme-based curriculum for secondary american history education. (Unpublished Doctor of Education), Texas A. ve M. University-Kingsville, UMI Microform 3274048, ProQuest İnformation and Learning Company.
  • Yeşil, R. (2008) “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretimde Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Kırşehir Örneği)”, Milli Eğitim Dergisi. 180, 105-122.
  • Yeşil, R. (2010). Tarih eğitiminde soru sorma temelli öğrenme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(1),119-137.
  • Yeşil, R. ve Özbek R. (2008). “Sosyal Alanlar Eğitimi Bölümlerindeki „Branş‟ Öğretim Elemanlarının Sorulardan Yararlanma Yeterlikleri (Fırat Üniversitesi Örneği)”, AEÜ Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3), 175-186.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 11, Sayı 21, Haziran 2011, 251 - 273
APA Korkmaz O, Yeşil R (2011). Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. , 251 - 273.
Chicago Korkmaz Ozgen,Yeşil Rüştü Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. (2011): 251 - 273.
MLA Korkmaz Ozgen,Yeşil Rüştü Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. , 2011, ss.251 - 273.
AMA Korkmaz O,Yeşil R Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. . 2011; 251 - 273.
Vancouver Korkmaz O,Yeşil R Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. . 2011; 251 - 273.
IEEE Korkmaz O,Yeşil R "Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi." , ss.251 - 273, 2011.
ISNAD Korkmaz, Ozgen - Yeşil, Rüştü. "Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi". (2011), 251-273.
APA Korkmaz O, Yeşil R (2011). Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(21), 251 - 273.
Chicago Korkmaz Ozgen,Yeşil Rüştü Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.21 (2011): 251 - 273.
MLA Korkmaz Ozgen,Yeşil Rüştü Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.21, 2011, ss.251 - 273.
AMA Korkmaz O,Yeşil R Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 0(21): 251 - 273.
Vancouver Korkmaz O,Yeşil R Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 0(21): 251 - 273.
IEEE Korkmaz O,Yeşil R "Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.251 - 273, 2011.
ISNAD Korkmaz, Ozgen - Yeşil, Rüştü. "Öğretmen adaylarının sorulara ilişkin nitelik algıları ve oluşturdukları soruların değerlendirilmesi". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 (2011), 251-273.