Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme

Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 103 - 121 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme

Öz:
Halkla ilişkiler uygulamalarında iletişim kanalı olarak kullanılan sosyal medya kanalları, geniş kitlelere ulaşmada önemli bir yer tutmaktadır. Sosyal medya kanalları sivil toplum örgütleri için iki yönlü simetrik iletişim ortamı sunan ideal halkla ilişkiler araçlarıdır. Sivil toplum örgütleri arasında eylemleriyle önemli bir yer tutan global ve ulusal çevre örgütlerinden bazıları özellikle Facebook, Twitter gibi sosyal ağ sitelerini web siteleriyle birlikte bir uyumlu ve bağlantılı olarak kullanmaktadır. Araştırma kapsamında öncelikle sosyal medyada yer alan sivil toplum örgütleri izlenmiş, ardından basında haberi yer en çok yer alan 5 çevre örgütü incelenmiştir. Elde edilen niceliksel ve niteliksel veriler halkla ilişkiler yönünden değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: iletişim kanalları web siteleri sivil toplum kuruluşları (stk) katılımcı gözlem yöntemi sosyal medya çevre örgütleri halkla ilişkiler

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat

Social media practices as a public relations application field: An analysis about nongovernmental organizations

Öz:
Social media channels, that are used as communication channels in public relations applications, has an important role to access mass audiences. Nongovernmental organizations, Social media channels are ideal public relations tools which serve as two way symmetrical communication environment for non-governmental organizations. Some of the global and national environmental organizations use social network sites like Facebook and Twitter in coherence and in conjunction with their official web sites. In the research nongovernmental organizations that take part in social media have been primarily observed. Secondly, 5 environmental organizations have been tracked by participative observation technique. The qualitative and quantitative data has been evaluated with public relations perspective.
Anahtar Kelime: social media environmental organizations public relations communication channels web sites non-governmental organizations (ngos) participative observation technique

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji Halkla İlişkiler İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunay, M. C. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”, İleti-ş-im, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:12, (31-57).
  • Ataseven, G. (1997/18). Sivil Toplum Kuruluşları ve Kadın, Yeni Türkiye Ateş, İbrahim ve Erdoğan, Abdülkerin (1986). İl İl Vakıflar, Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
  • Breakenridge, D. (2008). PR 2.0, New Media, New Tools, New Audiences, Pearson, New Jersey, ABD.
  • Biber, A. (2006). Sivil Toplum Örgütlerinde Halkla İlişkiler, Nobel, Ankara.
  • Biber, A. (2009) Halkla İlişkiler Çalışmalarının Dünü, Bugünü ve Geleceğine İlişkin Bir Değerlendirme, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Güz 2009, Sayı: 29 (134-148).
  • Castells, M. (2005) Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Ağ Toplumunun Yükselişi (Cilt 1). (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ciğerdelen, T. Sivil Toplum Kuruluşlarının Yönetsel Başarısında Halkla İlişkiler- Medya Etkileşiminin Rolü, II. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 15-16 Ekim 2005 Çanakkale, 517-525.
  • Grunig, J., & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Hine, C. (2000). Virtual Etnography, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ipsos KMG, Türkiye’yi Anlama Kılavuzu, (2009). Aktaran: Baysal, A., Saçar, E., MediaCat, Mart 2010, Yıl: 18, Sayı: 182 Teşhir ve Röntgen Çağı.
  • Lattimore D., Suzette T. H., Toth E., Public Relations/The Profession and the Practice 3. Baskı, ABD: Mc Graw Hill International Edition.
  • Machin, D. (2002). Etnographic Research, Bloomsbury, USA.
  • Okay, A., Okay, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, Der Yayınları, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F. B., (1998). Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Rheingold, H. (1993). The Virtual Community. Homestdeading on the Electronic Frontier. Massachussetts: Addison-Wesley Pub.
  • Seo, H, Kim, Y, Yang, S, Global Activitism and new media: A study of transnational NGO’s online public relations, Public Relations Review, 2009 Şubat, Elsevier/Science Direct 19/3/2009 sayfa: 123-126 /Volume 35, Issue 2
  • Terzi, Ö., Sorumluluk Dolu Bir Rekabet, Özlem Terzi Marketing Türkiye, 1 Temmuz 2010, sayı: 199, sayfa: 86.
  • Toprak, T, Yıldırım, A, Aygül E, Binark, M, Börekçi S, Çomu, T (2009) Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: “görülüyorum öyleyse varım!”, İstanbul: Kalkedon.
  • Varnelis, K. (2008). Networked Publics, Cambridge, MA, USA: MIT Press.
  • Yıldız, Ö., 21. Yüzyılda Sivil Toplum Örgütleri: Demokratikleşme’nin mi, ‘Neo- Liberalizm’in mi araçları?’ II. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 15-16 Ekim 2005 Çanakkale Sayfa: 586-588
  • İnternet Kaynakları
  • Barnes, N. G., Mattson, E. Still Setting the Pace in Social Media: The First Longitudinal Study of Usage by the Largest US Charities, http://umassd.edu/cmr/studiesresearch/socialmediacharity.doc Erişim: 20/8/2010
  • Cravens, J., Evaluating Online Activities: Online Action Should Create & Support Offline Action, www.coyotecommunications.com/culture/online2offline. shtm Erişim: 7/4/ 2010
  • Indonesia, Brazil and Venezuela Lead Global Surge in Twitter Usage
  • http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2010/8/Indonesia_Brazil_a nd_Venezuela_Lead_Global_Surge_in_Twitter_Usage Erişim: 1/9/2010
  • Kanter, B. (22/5/2009), 4 Ways Social Media is Changing the NonProfit World, www.mashable.com/2009/05/22/non-profit-social-media Erişim:15/3/2010
  • Park, J. , 2004-05-27 "Virtual Ethnography or Ethnography of Virtuality?: Methodological Analysis of Ethnographic Research of the Internet" International Communication Association Annual Meeting, New Orleans, New Orleans, LA. Erişim: 26/5/2009
  • web: http://www.allacademic.com/meta/p112721_index.html
  • Social Media in the Nonprofit Sector, The Weber Shandwick Social Impact Team www.webershandwick.com/resources/ws/flash/SI_FiveFastFactsv2.pdf Erişim: 1/4/2010
  • Top Sites in Turkey, 2010 http://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim: 1/9/2010
  • Türkiye İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı Derneğin Tanımı http://www.dernekler.gov.tr/index.php?option=com_content&view=article &id=365%3Adernein-tanm&catid=37%3Adernek-nedir-naslkurulur& Itemid=77&lang=tr Erişim: 18/4/2010
  • Vast Majority of Leading U.S. Political Advocacy Groups Are Using at Least One Social Media Study Finds, Washington, DC, Erişim: 13/7/2010
  • What is Social Media?, 2007 www.spannerworks.com/ebooks 5, Erişim: 27/8/2010
  • http://www.checkfacebook.com/, Erişim: 26/8/2010
  • http://www.cekulvakfi.org.tr/icerik/icerik.asp?sayfaID=1
  • http://www.dogadernegi.org/hakkimizda.aspx
  • http://www.facebook.com/#!/Greenpeace.Akdeniz.Turkiye?ref=ts
  • http://www.facebook.com/pages/CEKUL/272896409099?ref=mf&v=wall
  • http://www.facebook.com/pages/Doga-Dernegi/95369986590
  • http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/TEMAVakfi/ 112863912086073?ref=ts
  • http://www.facebook.com/pages/TEMA-Vakfi/112863912086073#!,
  • http://www.greenpeace.org/turkey/campaigns/enerji/kit-kat
  • http://www.greenpeace.org/turkey/news/nestle-molayi-haketmiyor-010410
  • http://www.tema.org.tr
  • http://www.turkiyesumeclisi.net/
  • http://www.twitter.com, Erişim 24/8/2010
  • http://www.wwf.org.tr/page.php?ID=27
APA ONAT F (2010). Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. , 103 - 121.
Chicago ONAT Ferrah Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. (2010): 103 - 121.
MLA ONAT Ferrah Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. , 2010, ss.103 - 121.
AMA ONAT F Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. . 2010; 103 - 121.
Vancouver ONAT F Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. . 2010; 103 - 121.
IEEE ONAT F "Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme." , ss.103 - 121, 2010.
ISNAD ONAT, Ferrah. "Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme". (2010), 103-121.
APA ONAT F (2010). Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(31), 103 - 121.
Chicago ONAT Ferrah Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 0, no.31 (2010): 103 - 121.
MLA ONAT Ferrah Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, vol.0, no.31, 2010, ss.103 - 121.
AMA ONAT F Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2010; 0(31): 103 - 121.
Vancouver ONAT F Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 2010; 0(31): 103 - 121.
IEEE ONAT F "Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0, ss.103 - 121, 2010.
ISNAD ONAT, Ferrah. "Bir halkla ilişkiler uygulama alanı olarak sosyal medya kullanımı: Sivil toplum örgütleri üzerine bir inceleme". İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 31 (2010), 103-121.