Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 35 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları

Öz:
Bu arastırmanın amacı, Türkiye’de 1998-2004 yılları arasında ilkögretim okullarında 4.-7. sınıflarda uygulanan sosyal bilgiler programı ile 2005-2006 ögretim yılından itibaren uygulanmaya baslanan yeni ilkögretim sosyal bilgiler programını “küresellesme” baglamında karsılastırmaktır. Çalısmada, her iki sosyal bilgiler programı ile bu programlara iliskin olarak Milli Egitim Bakanlıgı tarafından basılan ders kitapları incelenmistir. Çalısma, nitel arastırma yöntemlerinden “doküman analizi” kullanılarak gerçeklestirilmistir. Arastırmanın güvenirligini saglamak amacıyla alan uzmanının görüslerinden de yararlanılmıstır. Arastırma sonuçlarına göre; 2005 sosyal bilgiler programında, 1998 programına göre “küresellesme” kavramına daha çok yer verildigi görülmüstür. Her iki sosyal bilgiler programına iliskin ders kitapları incelendiginde de; 1998 programa iliskin ders kitaplarında küresellesme ile oldugu düsünülen konuların farklı baslıklar altında bulundugu, 2005 programına iliskin ders kitaplarında ise konuların küresellesmeye odaklanan bagımsız birer ünite içerisinde yer aldıgı ve ders kitaplarında küresellesmeye iliskin birçok etkinligin bulundugu görülmüstür. Sonuç olarak; yeni ilkögretim sosyal bilgiler programında küresellesme kavramı 1998 programına göre amaç/kazanım, içerik ve etkinlikler boyutunda daha çok yer almaktadır.
Anahtar Kelime: ilköğretim okulu öğretim programı küreselleşme ders kitapları sosyal bilgiler dersi Türkiye

The reflections of globalization on the primary school social studies teaching program and textbooks

Öz:
This study aims to compare the new primary school social study programs relaeased in academic year 2005/2006 to the program applied at schools between the years 1998 and 2004 in terms of globalization. In this study, both the Social Studies programs and textbooks published by the Ministry of Education related to the programs were examined. The study was conducted through document analysis as one of the most qualitative research methods. To assure the reliability of the study experts were interviewed. According to the results of the study, it was observed that in 2005 Social Studies program the subject of globalization has been more present than in the program applied from 1998 to 2004. Furthermore, when the textbooks related to both of the programs were examined, it was seen that the subjects considered as concerning globalization are under different titles in the textbooks related to1998 program, on the other hand, in the textbooks related to 2005 program the subjects are involved in separate units focusing on globalization. Besides it was found out that in these textbooks, there were many activities regarding globalization. Consequently, it can be stated that in the new primary school Social Studies programs, the fact of globalization is being more emphasized in terms of aim/gain, content and activities than in 1998 program.
Anahtar Kelime: social science course Turkey primary school education program globalization textbooks

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Apan, M. (2002). Küresellesmenin isletme ve yönetim fonksiyonları üzerine etkisi. Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Aslan, A. ve Gökkaya, K. (2004). “Avrupa Birligi’nin egitim politikalarının sosyal bilgiler dersinin genel amaçlarına etkisi.” Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, 227-244.
  • Aydogan, S.T. (2009). The effects of globalization on income inequality. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Çengelci, T. (2007). Küresel egitimin Türkiye’de 2004 ilkögretim programlarına yansıması. Yayımlanmamıs Arastırma, Eskisehir.
  • Çiçek, S. (2009). Küresellesme ve enflasyon: Küresel çıktı açıgı hipotezi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Dayı, Y. (2009). Küresellesme sürecinde sosyal politika uygulamaları. Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Eligül, Ö. (2009). Küresellesmenin seramik sanatı ve egitimine etkisi. Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • İlhan, H.İ. (2009). Küresellesmenin egitime olan yansımaları. Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Genç, E., Polat, M. M., Basol, S., Kaya, N., Azer, H., Gökçe, S. ve digerleri. (2006). İlkögretim 6. sınıf sosyal bilgiler ögretmen kılavuzu kitabı. Ankara: Milsan A.S.
  • İlhan, A. (2005). Küresellesme. 3.Basım, İstanbul: Sefik Matbası. Karagöz, D., Tekerek, M., Kaya, N., Azer, H., Alıç, D.M., Yılbat, B. ve digerleri. (2006). İlkögretim 5. sınıf sosyal bilgiler ögretmen kılavuzu kitabı. 2. Baskı, Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Kaya, E. (2006). Türkiye’nin Avrupa Birligi ile bütünlesme sürecinde sosyal bilgiler dersinin islevselligi. Eskisehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Kızılçelik, S. (2002). Kapitalizmin diasporası olarak küresellesme. Egitim Arastırmaları, Anı Yayıncılık, 2(6), 12-34.
  • Koçak, B. (1999). Küresellesme sürecinde Türk otomotiv sektörü. Yayımlanmamıs Yükseklisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Köybası, F. (2009). Küresellesme sürecinde Avrupa Birligi egitim sisteminin Türk egitim sistemine etkisinin Çorlu ilçesi örneginde incelenmesi. Yayımlanmamıs Yüksek lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Mehmedoglu, Y. (2006). Küresellesme: Ahlak ve Degerler. İstanbul: Litera Yayıncılık Milli Egitim Bakanlıgı (2000a). İlkögretim okulu ders programları: Sosyal bilgiler programı 4-5. İstanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Milli Egitim Bakanlıgı (2000b). İlkögretim okulu ders programları: Sosyal bilgiler programı 6-7 . İstanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Milli Egitim Bakanlıgı (2006a). İlkögretim sosyal bilgiler dersi 4. sınıflar ögretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlügü.
  • Milli Egitim Bakanlıgı (2006b). İlkögretim sosyal bilgiler dersi 5. sınıflar ögretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlügü.
  • Milli Egitim Bakanlıgı (2006c). İlkögretim sosyal bilgiler dersi 6. sınıflar ögretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlügü.
  • Milli Egitim Bakanlıgı (2006d). İlkögretim sosyal bilgiler dersi 7. sınıflar ögretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlügü.
  • Morgül, M. (2006). Milli Egitimde Emperyalist Kusatma. İstanbul: Otopsi Yayınları.
  • Özyurt, C. (2002). Küresellesme sürecinde kimlik ve farklılasma. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Polat, M. M., Kaya, N., Koyuncu, M., Özcan, A. (2007). İlkögretim sosyal bilgiler 7. sınıf ögretmen kılavuzu kitabı. İstanbul: Dogan Ofset.
  • Sentürk, İ. (2007). Küresellesmenin egitim fakülteleri üzerine etkileri. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Senünver, G., Karabulut, E., Kesim, S., Turgut, R., Ercan, N., Küçükbaycan, M. ve digerleri. (2001). İlkögretim sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Egitim Basımevi.
  • Senünver, G., Karabulut, E., Kesim, S.,Turgut, R., Ercan, N., Küçükbaycan, M. ve digerleri. (2004a). İlkögretim sosyal bilgiler 4.sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Egitim Basımevi, 2.Baskı.
  • Senünver, G., Karabulut, E., Kesim, S.,Turgut, R., Ercan, N., Küçükbaycan, M. ve digerleri. (2004a). İlkögretim sosyal bilgiler 4. sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Egitim Basımevi, 2.Baskı.
  • Tekerek, M., Kaya, N., Alıç, M.D., Yılbat, B., Yıldırım, T., Koyuncu, M. ve digerleri. (2005). İlkögretim 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı. Mili Egitim Bakanlıgı Devlet Kitapları. Ankara: Özgü Matbaacılık.
  • Venç, E. (2005). Sosyal bilgiler ögretimine dair sorunlar ve çözüm önerileri. Bilim ve Aklın Aydınlıgında Egitim, Yıl:5, Sayı:59.
  • Yeniçeri, İ. (2007). Küresellesme sürecinde milli kimlik erozyonu ve etnik kimlik insası: Dogu Karadeniz bölgesinde Rize/Pazar örnegi. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdabakan, İ. (2002). Küresellesme konusundaki yaklasımlar ve egitim. Egitim Arastırmaları, Anı Yayıncılık, Sayı:6.
APA SAGLAM M, VURAL L, Akdeniz C (2011). Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. , 1 - 15.
Chicago SAGLAM Mustafa,VURAL LEVENT,Akdeniz Celal Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. (2011): 1 - 15.
MLA SAGLAM Mustafa,VURAL LEVENT,Akdeniz Celal Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. , 2011, ss.1 - 15.
AMA SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. . 2011; 1 - 15.
Vancouver SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. . 2011; 1 - 15.
IEEE SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C "Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları." , ss.1 - 15, 2011.
ISNAD SAGLAM, Mustafa vd. "Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları". (2011), 1-15.
APA SAGLAM M, VURAL L, Akdeniz C (2011). Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 10(35), 1 - 15.
Chicago SAGLAM Mustafa,VURAL LEVENT,Akdeniz Celal Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 10, no.35 (2011): 1 - 15.
MLA SAGLAM Mustafa,VURAL LEVENT,Akdeniz Celal Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.10, no.35, 2011, ss.1 - 15.
AMA SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2011; 10(35): 1 - 15.
Vancouver SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2011; 10(35): 1 - 15.
IEEE SAGLAM M,VURAL L,Akdeniz C "Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 10, ss.1 - 15, 2011.
ISNAD SAGLAM, Mustafa vd. "Küresellesmenin Türkiye’deki ilkögretim sosyal bilgiler ögretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 10/35 (2011), 1-15.