Yıl: 2010 Cilt: 2010 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 81 - 90 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar

Öz:
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin değer kavramına yükledikleri anlamları betimlemektir. Öğretmenlerin bu kavrama yükledikleri anlamları tespit edebilmek amacıyla Mersin merkez ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 214 sınıf ve branş öğretmeninden “Kendi düşüncelerinize göre değer nedir?” sorusunu yazılı olarak cevaplamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi aşamaları izlenerek değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre “ölçüt olarak değer”, “birey ve toplum ilişkilerini düzenleyen unsur olarak değer”, “davranışlar bütünü olarak değer”, “maddi ve manevi unsurlar olarak değer”, “kurallar bütünü olarak değer”, “nitelik olarak değer” ve “değer eğitiminin işlevleri” olarak adlandırdığımız 7 tema grubuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin değer kavramına ilişkin tanımlamalarında yer verdiği çeşitli “değer örnekleri” de ayrıca incelenmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında yorumlanmıştır.
Anahtar Kelime: evrensel değer değer değerler eğitimi değer tanımları ulusal değerler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. M.A: Allyn and Bacon.
  • Coombs-Richardson, R. & Tolson H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4, 263-277.
  • Fichter, J. (2002). Sosyoloji nedir? (çev. N. Çelebi). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kafadar, O. (2002) Cumhuriyet dönemi eğitim tartışmaları, İçinde Kocabaşoğlu, U. (ed.), Modernleşme ve batıcılık modern Türkiye'de siyasi düşünce, Cilt:3 (ss. 351-381). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kıroğlu, K. (Ed.). (2006). İlköğretim programları (1-5.Sınıflar). Kasım. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1996). Açıklamalı sosyoloji sözlüğü. Konya: Saray Kitabevleri.
  • Lyons, S. (2003) An exploration of generational values in life and at work. Unpublished doctoral dissertation, Carleton University, Canada.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer. Değerler Eğitimi Dergisi, 1, 217-239.
  • Parashar, S., Dhar S. & Dahr, U. (2004). Perception of values: a study of future professionals. Journal of Human Values, 10, 143-152.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative methods and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3, 73-88.
  • Schwartz, S., Melech, H., Lehmann G., Burgess, A., Haris M. & Owens V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 519-542.
  • Tay, B. (2009). Prospective teachers’ views concerning the values to teach in the course of social sciences. Social and Behavioral Sciences, 1, 1187-1191.
  • Tezgel, R. (2006). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programında insan hakları ve değer eğitimi. II. Uygulamalı Etik Kongresi Bildiri Kitabı, 637-645. Ankara: ODTÜ Yayınları
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24, 1791- 1798.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. (10. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Veugelers, W. & Kat E. (2003). Moral task of the teacher according to students, parents and teachers. Educational Research and Evaluation, 9, 75-91.
  • Veugelers, W. & Vedder P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 9, 377-389.
  • Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values. Educational Review, 25, 37-46.
  • Willemse, M., Lunenberg, M., & Korthagen F. (2005). Values in education: a challenge for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21 (2005), 205-217.
  • Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish class teachers: A phenomenological approach. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
APA BALCI F, YELKEN YANPAR T (2010). İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. , 81 - 90.
Chicago BALCI F. Ayşe,YELKEN YANPAR Tuğba İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. (2010): 81 - 90.
MLA BALCI F. Ayşe,YELKEN YANPAR Tuğba İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. , 2010, ss.81 - 90.
AMA BALCI F,YELKEN YANPAR T İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. . 2010; 81 - 90.
Vancouver BALCI F,YELKEN YANPAR T İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. . 2010; 81 - 90.
IEEE BALCI F,YELKEN YANPAR T "İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar." , ss.81 - 90, 2010.
ISNAD BALCI, F. Ayşe - YELKEN YANPAR, Tuğba. "İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar". (2010), 81-90.
APA BALCI F, YELKEN YANPAR T (2010). İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010(39), 81 - 90.
Chicago BALCI F. Ayşe,YELKEN YANPAR Tuğba İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, no.39 (2010): 81 - 90.
MLA BALCI F. Ayşe,YELKEN YANPAR Tuğba İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2010, no.39, 2010, ss.81 - 90.
AMA BALCI F,YELKEN YANPAR T İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 81 - 90.
Vancouver BALCI F,YELKEN YANPAR T İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 81 - 90.
IEEE BALCI F,YELKEN YANPAR T "İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.81 - 90, 2010.
ISNAD BALCI, F. Ayşe - YELKEN YANPAR, Tuğba. "İlköğretim öğretmenlerinin "değer" kavramına yükledikleri anlamlar". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010/39 (2010), 81-90.